הסנאט יחקור את המועמדת של אובמה לראשות ה-SEC בנוגע להונאת מיידוף

מרי שפירו עומדת כעת בראש FINRA, הגוף הישיר שפיקח על קרן מיידוף, שנכשל בחשיפת ההונאה

מרי שפירו, המועמדת של נשיא ארה"ב הנכנס אובמה לתפקיד יו"רית רשות ניירות ערך הפדרלית (SEC), צפויה להיתקל בכמה שאלות קשות במהלך השימוע שייערך לה בקונגרס לפני ההצבעה על המינוי. עיקר המתקפה עשויה לעסוק בפרשת ההונאה של ברנרד מיידוף. למרות זאת, מומחים מעריכים כי בסופו של דבר יאושר המינוי.

מרי שפירו מנהלת כעת את "רשות הפיקוח על התעשייה הפיננסית", FINRA, גוף שמפקח על קרוב ל-5,000 חברות ברוקרים בארה"ב, וכפוף לפיקוח של ה-SEC. התפקיד שמילאה FINRA בפרשת מיידוף נשאב לוויכוח על כישלונה של ה-SEC לחשוף בזמן את מה שעשויה להיזכר כהונאה הגדולה ביותר בארה"ב זה עשרות שנים.

בדיקת תפקוד

התובעים טוענים שמיידוף, איש כספים ותיק בוול סטריט, שכיהן גם כיו"ר בורסת נאסד"ק במשך כמה שנים, ביצע "הונאת פונזי" ענקית בהיקף 50 מיליארד דולר, שבה שולמו למשקיעים המוקדמים כספיהם של המשקיעים הבאים בתור, תוך הצגת הכסף כ"רווחים" על ההשקעה.

ועדת הבנקאות בסנאט הודיעה על כוונתה לבדוק את התפקוד של FINRA ושל ה-SEC בפרשת מיידוף. הוועדה תקיים ביום ה' השבוע את השימוע על מינויה של שפירו, שאמורה להחליף את כריסטופר קוקס, יו"ר ה-SEC הנוכחי.

"מרי צפויה לכמה שאלות קשות בשימוע על אישור המינוי, לגבי מה ש-FINRA עשתה או לא עשתה, ובצדק", אמרה ברברה רופר, מנהלת היחידה להגנת משקיעים בפדרציית הצרכנים האמריקנית. רופר העירה כי למרות הביקורת הצפויה לשפירו בשימוע, "זה תהיה הפתעה אם זה יסכל את המינוי שלה".

דגלים אדומים

פוליטיקאים מתחו ביקרות חריפה על אוזלת ידה של ה-SEC בכל הנוגע לבדיקת חשדות על מיידוף שהעלו חברות מתחרות במשך השנים, כמו גם הימנעות מפעולה לנוכח "דגלים אדומים" בפרשה, כמו היכולת הלא-סבירה של מיידוף לייצר תשואות יציבות בכל סוגי השווקים, והישענותה של חברתו על מבקר חשבונות קטן ולא ידוע.

"המפקחת העיקרית על מיידוף היתה FINRA, מפני שלכל אורך ההונאה הזו, למיידוף היתה חברת ברוקרים/דילרים רשומה", אמר מרסר בלארד, פרופסור לחוקי ניירות ערך באוניברסיטת מיסיסיפי.

עוד מכשול לשפירו: הגישה תצהירים כוזבים כדי להעלות את שכרה

העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח היום (ב') כי נגד מרי שפירו תלויות ועומדות שתי תביעות שבהן היא מואשמת בתצהירים כוזבים, שנכתבו במטרה לזרז את מיזוגן של שתי סוכנויות פיקוח, שכתוצאה ממנו, זכתה שפירו להעלאת שכר של 57%.

מדובר במיזוג שהתרחש לפני שנתיים בין יחידות הפיקוח של בורסת ניו יורק ל-NASD, המפעילה של בורסת נאסד"ק. שפירו כיהנה אז כמנהלת NASD, והיא הקדישה חודשים לנסיעות ברחבי ארה"ב כדי לשכנע את 5,100 חברות ברוקרים שחברות בבורסה לתמוך במיזוג. המיזוג הוליד את הגוף שבראשו עומדת שפירו כעת, FINRA.

בין התצהירים הכוזבים ששפירו מואשמת בהכנתם, היה תצהיר שלפיו שלטונות מס ההכנסה אסרו על NASD לשלם לכל חבר בהתאחדות הברוקרים יותר מ-35 אלף דולר בשנה במסגרת עסקת המיזוג. מס ההכנסה האמריקני (IRS) פרסם תקנה בנושא הזה רק במארס 2007, הרבה אחרי שהמיזוג הושלם ושלושה חודשים אחרי שהברוקרים ב-NASD אישרו אותו.

פרקליט מטעמה של שפירו אמר שאחת התביעות, שהוגשה זמן קצר אחרי בחירתה של שפירו למנכ"לית FINRA, אינה אלא "ניסיון אופורטוניסטי" לאלץ את הנתבעים להסכים להסדר. התביעה הראשונה נדחתה על-ידי שופט בניו יורק, אך ממתינה לערעור.

אחרי מיזוג שתי סוכנויות הפיקוח עלה שכרה של שפירו מכ-2 מיליון דולר ליותר מ-3.1 מיליון דולר בשנה, סכום שאמנם אינו חריג בנוף של וול סטריט, אך חריג במלכ"רים.