מגזר הדשנים ככפר גלובלי: כי"ל מגיבה בירידה של 6.4% לקיצוצים בתפוקת האשלג ולירידות במניות הדשנים המובילות

מאז יוני 2008 כי"ל איבדה כ-65% ממחיר השיא שלה ; בעלת העניין בכי"ל (11%) - פוטאש הקנדית איבדה מאז יוני כ-70%, ו-10% במסחר בוול סטריט אמש ; אגריום ומוזאיק - מהמובילות במגזר, איבדו אתמול 6.9% ו-9.9% בהתאמה

מגזר הדשנים העולמי נמצא בתקופה האחרונה בכותרות, ולאו דווקא במובן החיובי. אם מבחינת ירידה חדה במחיר מניות הדשנים המובילות בחודשים האחרונים, ואם על רקע הצטרפות כמעט יומית של שחקניות מובילות בענף, למגמת הקיצוץ בהפקת האשלג, שיש שיראו בה כחיובית, מתוך מגמה לשמור על המחירים שלו גבוהים, או לכל הפחות, יציבים.

הנציגה המקומית של המגזר, כי"ל , מושפעת מהמגמה העולמית בענף, במיוחד כשהחברה המובילה את המגזר, פוטאש הקנדית, שהינה בעלת עניין בכי"ל עם אחזקה של כ-11% ממניות החברה, שותפה לקיצוץ בהקפת האשלג, ונסחרת בתנודתיות בחודשים האחרונים.

בכדי לסבר את האוזן, בשנה האחרונה, מניית כי"ל נסחרה תמורת מחיר שיא של 81.1 שקל, ביוני 2008. מאז ועד היום, איבדה המניה כ-65% (נכון למחירה בבורסה בזמן כתיבת שורות אלה), והיא נסחרת תמורת 28.4 שקל למניה. במסחר בת"א היום המניה מאבדת 6.4% מערכה. נציין, כי בניגוד לשחקניות המובילות במגזר הדשנים, כי"ל שומרת על תפוקת אשלג יציבה, ולא הצטרפה למגמת הקיצוצים.

פוטאש הקנדית נסחרה ביוני 2008 בבורסת ניו-יורק, תמורת 241.49 דולר למניה, מאז ועד לשער הסגירה שלה אתמול בוול סטריט המניה איבדה כ-65% ממחירה ל-74.09 דולר למניה. ביום המסחר אמש בוול סטריט המניה איבדה כ-10%.

גם מוזאיק ואגריום - 2 שחקניות מובילות כשלעצמן במגזר הדשנים, רשמו אמש ירידות במחירן - אגריום איבדה 6.9% ומוזאיק ירדה ב-9.9%.

גורם נוסף שמשפיע על מחיר המניה של כי"ל, הוא מחירי הסחורות. למשל מחירי הגרעינים שרשמו עלייה בחודש האחרון, מה שמשפר את מצבם של החקלאים ואת יכולתם להשקיע כספים במוצרי דישון לשדותיהם - וכאן נכנסת כי"ל לעניין. גם מצב החקלאים בברזיל הוא טוב - מחירי הסויה עלו מאוד, ויחד עם השינוי בשער החליפין של הדולר מול הריאל, יוצא שמקבלים 22 ריאל לבושל, וזה מאוד קרוב למה שהיה בזמן מחירי השיא, אז החקלאים קיבלו 25 ריאל לבושל.

כאמור, כתגובה לירידות המחירים בענף ובערך המניות המובילות, מניית כי"ל מושפעת באופן ישיר, גם אם לא הצטרפה לקיצוץ בהפקת האשלג. את ההתפתחויות בחודשים הקרובים נותר רק לחכות ולראות, בהתאם לעלייה חדה במחירי הסחורות, שתטיב עם חברות הדשנים, ואולי גם תפתח פרק חדש אצל כי"ל, כי כמו שנכתב לעיל - כמו הבורסות, גם המגמות במגזר הדשנים הן כאלה של כפר גלובלי, ואת השפעותיהן כי"ל מרגישה היטב.