סערה בתש"ן: בן-אליעזר אישר מינוי דירקטור אך האוצר מעכב את החתימה

הסיבה: מנכ"ל החברה הממשלתית תשתיות נפט והדירקטור מסוכסכים ; ועד העובדים החדש שנבחר בינתיים בחברת תש"ן מתנגד כעת למינויו של רובין ודורש בחירות חדשות - בכך תומכים במנכ"ל

הסאגה סביב מינויו של עודד רובין, עובד בחברה הממשלתית תשתיות נפט (תש"ן) לדירקטור בחברה, נמשכת. למרות שרובין נבחר על ידי העובדים לשמש כנציגם בדירקטוריון כבר לפני למעלה משנתיים, מינויו טרם אושר סופית על ידי המדינה.

ל"גלובס" נודע כי לפני מספר ימים חתם על המינוי שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אולם שר האוצר, רוני בר-און, טרם נתן את חתימתו המחייבת. זאת, למרות שוועדת שפניץ האחראית על מינויים בכירים במגזר הציבורי, אישרה את המינוי גם היא.

מסתבר כי ועד העובדים החדש שנבחר בינתיים בחברת תש"ן מתנגד כעת למינויו של רובין ודורש בחירות חדשות, ובכך מתייצב לצידו של מנכ"ל החברה, רפי טטרקה. האחרון נחשב לאויבו הגדול של רובין ולמי שהביא עד היום לעיכוב המינוי. בשנתיים האחרונות האשים טטרקה את רובין בעבירות משמעת ואפילו ב"חוסר שפיות", ואילו רובין האשים את טטרקה ברדיפה אישית ואף הצליח להביא לכך שמבקר המדינה יוציא צו מניעה נגד פיטוריו, בשל היותו "חושף שחיתות" לכאורה.

העובדים עזבו את ההסתדרות

יו"ר ועד עובדי תש"ן, איתמר לוי, שלח השבוע מכתב לבר-און בו הוא מפציר שלא לחתום על מינויו של רובין, והתריע כי אם יעשה כן אזי הוועד לא יהסס להילחם במינוי בכל דרך אפשרית, לרבות צעדים משפטיים. לוי הסביר ל"גלובס" כי מינויו של רובין יביא לכך שחברת תש"ן תתנהל "כמו בחברת חשמל", כאשר העובדים והמנהלים מתקוטטים בה בוקר וערב לדבריו. לוי דחה את הטענה כי הוועד מתייצב לצד המנכ"ל כדי להבטיח שטטרקה לא יתנכל לעובדים, וכינה זאת "שטויות".

ההסתדרות התנגדה לבקשת הוועד לערוך בחירות חדשות לתפקיד הדירקטור, ועל כן כל העובדים המאורגנים של תש"ן עזבו לפני מספר חודשים את ההסתדרות הכללית ועברו להסתדרות הלאומית. מדובר במהלך יוצא דופן, שכן כל עובדי החברות הממשלתיות מאוגדים בהסתדרות, ומהווים את מקור חוזקה.

במשרד האוצר, שממילא לא התלהבו ממינויו של רובין, אמרו ל"גלובס" כי המינוי נמצא בבחינה משפטית, בין היתר לאור המכתב של הוועד ובשל עמדתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות, אודי ניסן. "מנהל הרשות פעל בהתאם לחובתו וסמכותו בחוק החברות הממשלתיות, לייעץ לשרים בעניינים הנוגעים לחברות הממשלתיות, ומסר לשרים את עמדתו על פיה בשל הסכסוך החמור בינו לבין הנהלת החברה, המינוי עלול להוביל לפגיעה בתפקוד דירקטוריון החברה ואינו עולה בקנה אחד עם טובת החברה", מסרו באוצר.

מי שלחצה על כך שהשר בן אליעזר יחתום על המינוי היא חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שליוותה את סיפורו של רובין בשנתיים האחרונות. יחימוביץ' טענה במכתב ששלחה לבן אליעזר לפני כשבוע כי לא יעלה על הדעת שבאוצר יתנגדו למינוי רק בשל יחסיו של רובין עם המנכ"ל, שכן לדבריה "חובת הנאמנות של דירקטור היא כלפי החברה וכלפי הציבור בלבד, בוודאי שלא כלפי המנכ"ל". יחימוביץ' טענה עוד במכתב כי טטרקה ביקש ממנה לתמוך בו בשל היותו לכאורה איש מפלגת העבודה, ולדבריה גם גורמים אחרים במפלגה ניסו ללחוץ עליה בעניין.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "השר החליט לחתום על המינוי משיקולים ענייניים ולאחר חוות דעת משפטית המאפשרת לעשות כן. וועדת שפניץ אישרה מינוי זה".