המחוזי: מרפאות קופות-החולים יחויבו בארנונה של עסקים

השופטת שרה גדות: "היותה של הקופה מלכ"ר ופעולותיה לתועלת הציבור הובאו בחשבון לצורך מתן הפטור החלקי מהארנונה לפי פקודת מיסי העירייה"

לידיעת קופות-החולים - בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר החלטה של ועדת הערר לארנונה שליד עיריית רמת-השרון, שלפיה יש לסווג את מרפאות קופת-החולים של שירותי בריאות כללית בתחום שיפוטה של העירייה בסיווג של עסקים לצורך ארנונה החל משנת 2003. בית המשפט דחה ערעור שהגישה הקופה על החלטת הוועדה.

כללית טענה כי סיווג מרפאותיה כעסקים אינו מתאים, כיוון שמדובר במוסד ציבורי ממלכתי ללא כוונת רווח שאינו כלול בהגדרת עסקית. לדבריה, במרפאות מתקיימת פעילות רפואה ציבורית, ואילו תכליתו של העסק היא לפרנס את בעליו ולהיטיב עימו כלכלית.

העירייה טענה כי בצו הארנונה של העירייה אין סיווג נפרד וספציפי למרפאות ציבוריות, ועל כן יש לסווג את המרפאות בסיווג של משרדים שירותים ומסחר בתעריף עסקים. ועדת הערר אישרה סיווג זה, וקבעה כי "בחינת אופי פעילותה של הקופה מביאה למסקנה החד-משמעית כי הינו מתן שירותים, ולכן ההגדרה ההולמת והטבעית לסיווג נכסיה היא שירותים".

השופטת שרה גדות קבעה כי אין להתערב בהחלטת ועדת הערר, כיוון שהיא סבירה ולא נפל בה כל פגם. לדבריה, היותה של הקופה מלכ"ר ופעולותיה לתועלת הציבור הובאו בחשבון לצורך מתן הפטור החלקי מהארנונה לפי פקודת מיסי העירייה - כך שהיא משלמת בפועל מ-2006 רק 33% מהתעריף המלא. משום כך, קבעה כי אין מקום לתת לטענת הקופה בדבר היותה מלכ"ר משקל פעם נוספת בשאלת הסיווג לנכסיה. (עמ"נ 311/06).