מכרז המשווקים של הפיס יוצא לדרך - 5 שנים אחרי המכרז הקודם שנחקר במשטרה

במפעל פיס הפיקו לקחים ושינו מהותית את תנאי המכרז: תעודת יושר מהמשטרה, ניסיון בשיווק ותואר אקדמי

מפעל הפיס פרסם בסוף השבוע את "מכרז המשווקים", שיוצא לפועל מדי 5 שנים ונחשב לאטרקטיבי במיוחד. המכרז מאפשר ל-9 זכיינים ב-9 מחוזות שונים לנהל את סניפי המכירות של הפיס באזורם ולגרוף 2.5% מתוך כ-400 מיליון שקל של הכנסות ממוצעות בכל אזור מדי שנה.

מכרז המשווקים האחרון שפורסם ב-2004 עורר סערה רבה שהובילה אף לחקירת המשטרה, לאחר שעלה חשד כי 3 משווקים אזוריים זכו במכרז לאחר ששילמו לכאורה שוחד. בפרשה נעצרו לחקירה 3 הזכיינים, ויחד איתם גם מנכ"ל מפעל הפיס לשעבר (בשנים 1997-2000) יעקב ברדוגו, ופעיל הליכוד לשעבר, גמליאל (גומא) חסין. השניים האחרונים חשודים כי שימשו יועצים פיקטיביים לזוכים במכרז, כאשר נבדק גם החשד כי יו"ר הפיס לשעבר ומקורבו של חסין, שמעון כצנלסון, הטה את המכרז.

מסיקים מסקנות

על רקע הפרשה ההיא, בפיס החליטו להסיק מסקנות ולשנות מהותית את תנאי המכרז. תחילה, על המתמודדים יהיה להציג תעודת יושר מהמשטרה - דבר טריוויאלי לכאורה, אולם זהו קריטריון שלא היה קיים בעבר. ל"גלובס" נודע כי צעד זה נועד בין היתר למנוע מ-3 המשווקים הנוכחיים, שחשודים בפרשה ההיא, להתמודד בשנית.

בנוסף, הוקמה ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון לשעבר, השופט יצחק אנגלרד, שהחלה לפעול כבר בשלב של גיבוש הקריטריונים למכרז. לשופט תינתן זכות הצבעה כפולה במקרה של שיוויון בין המתמודדים.

עוד הוחלט כי המתמודדים במכרז יהיו חייבים להציג ניסיון של 4 שנים לפחות בניהול רשת מתחום המכירות וההפצה הקמעונאית של מוצרי צריכה או שירותים עם 50 נקודות מכירה לפחות, וזאת בנוסף לתואר אקדמי בכלכלה או מינהל עסקים - גם זה דבר שלא היה קיים במכרז הקודם. כמו כן, לראשונה יוכלו להתמודד במכרז גם חברות בע"מ. לצורך העניין, אפילו חברה כמו מי עדן תוכל להתמודד על נתח ממכירות הפיס. המכרז יינעל ב-8 בפברואר הקרוב.

"במכרז הזה אין יותר התמודדות בנוסח האח של, המקורב של, או הדוד של השר", אמר היום (ב') ל"גלובס" בכיר בפיס. "לא בטוח גם שחלק מהמשווקים כיום היו יכולים לזכות בתנאי המכרז של היום", הוא מוסיף. הדבר נועד למנוע, בין היתר, את הפרשה שנחשפה לפני מספר חודשים ב"גלובס", לפיה בנו של עורך דין של קבלן הבנייה הגדול מאשדוד, יחיאל אבו, התמודד במכרז משנת 2004 וטען כי קיבל "דמי שתיקה" לאחר שהתריע על חשד להטיית המכרז.

מצליחים בלי יו"ר

העובדה שבפיס לא קיים יו"ר כבר שנה שלמה לא רק שאינה מפריעה לתפקוד הפיס, אלא כנראה אף מיטיבה עם המוסד. עד כדי כך, שלאחרונה מספר חברי דירקטוריון הציעו שהיו"ר הבא ישמש כמתנדב ללא שכר, בתפקיד סמלי בלבד. לא רק שהדבר חוסך עלות שכר שנתית של 2.5 מיליון שקל, אלא מפחית גם את הפוליטיזציה בפיס - שכן עד היום משרת היו"ר יועדה לפוליטיקאים ולעסקנים, שמונו באופן אישי על-ידי ראשי הממשלה.

גם במשרד האוצר יכולים להיות מרוצים מהסימנים האחרונים שמשדרים בפיס. רק לפני מספר חודשים הוסכם לראשונה כי על הפיס תחול חובת מכרזים, כך שכל בנייה של מבנה או התקשרות אחרת תחוייב בפרסום מכרז. בתמורה, הפיס קיבל רשות לשווק הגרלות נוספות, אך התמורה האמיתית היא בשקיפות ובהוגנות כלפי הציבור. אם אכן ייבחרו משווקים אזוריים מקצועיים וראויים, הרי שכולם יזכו בפיס.