אחיו של לבייב יפוצה ב-50 אלף דולר בלבד על ביטול עסקת יהלומים בסך 12 מיליון דולר

פסיקה אחרונה של מוסד הבוררות בבורסה ליהלומים מעורר ביקורת בקרב יהלומנים על התנהלות המוסד: יהלומן יחוייב בקנס זעום על ביטול רכישת יהלום יקר שערכו ירד מאז העסקה בכ-4 מיליון דולר

פסיקה אחרונה של מוסד הבוררות בבורסה ליהלומים מעורר ביקורת בקרב יהלומנים על התנהלותו של המוסד. הפסיקה נוגעת ליהלומן בועז פוזיילוב, שרכש לפני המשבר יהלום ענק ונדיר בשווי 12 מיליון דולר מהיהלומן שמואל לבייב, אחיו של לב לבייב, ואחרי שקיבל את הסחורה - התחרט.

היהלומנים, חברי הבורסה, מחוייבים לפתור מחלוקות בדרך של בוררות בתוך הבורסה. בשבוע שעבר חשפנו ב"גלובס" כיצד מאלץ פסק בוררות את היהלומן זלמן יליזרוב, גיסו של לב לבייב, לכבד צ'ק בגובה של 2.5 מיליון דולר שנתן לחנן אברמוביץ' יהלומים, אף שאברמוביץ' חייב לשלם ליליזרוב 8.8 מיליון דולר.

במקרה של לבייב-פוזיילוב, פנו השניים לבוררות, ונקבע כי פוזיילוב יפצה את לבייב בסכום של 50,000 דולר - 0.004% בלבד מגובה העסקה המקורית. יש לציין כי ככל שהזמן חולף - ערכה של הסחורה יורד, ועל-פי הערכות של יהלומנים, שווי היהלום הענק בשוק הוא כ-8 מיליון דולר. לבייב מתכוון לערער על הפסיקה, ולצידו בדיקה של מעבדת TIA מארה"ב המאשררת את שווי היהלום.

תחום היהלומים ממונף מאוד, ובעקבות המשבר גובר הלחץ של הבנקים על היהלומנים להחזר חובות והגדלת ביטחונות. במקביל, כאמור, יורדים היקף המכירות ומחירי המכירה.

"ללא משוא-פנים"

פוזיילוב שייך למשפחת יהלומנים: אביו הוא פנחס פוזיילוב, אח של בן-ציון פוזיילוב (לשעבר סגן נשיא הבורסה ליהלומים) - שניהם בעלי השליטה בחברת יהלומי פז. בנו של בן-ציון, עמוס, הוא שותף ומנכ"ל חברת יהלומי אלול.

לחברת אלול חוב גדול לבנקים, ומספר יהלומנים טענו לאחרונה כי החברה החזירה להם סחורות. אלול נחשבת לאחת מ-30 יצואניות היהלומים הגדולות בישראל, והיא מתמודדת בימים אלה עם ירידה בפעילות.

היקף החוב הבנקאי של ענף היהלומים בארץ עומד על כ-2 מיליארד דולר, אך בין היהלומנים חובות רבים, וככל שהמשבר מעמיק - כך מתגלעים גם סכסוכים.

נשיא בורסת היהלומנים, אבי פז, מסביר כי בחירת הבוררים נעשית באופן אקראי בהגרלה, ובנוסף ניתן לערער על פסק בוררות בהרכב גדול יותר, ולכן הבוררויות נעשות ללא משוא-פנים. הבוררויות נעשות בדיסקרטיות, ולא נוהגים לפרסם אותן.

מהבורסה ליהלומים נמסר בתגובה: "מערכת הבוררות של הבורסה זוכה לגיבוי ולתמיכה מהמערכת המשפטית הרשמית של ישראל. הבוררויות מבוצעות על-פי נהלים ותקנונים, והבוררים עצמם משובצים בהגרלה שמבוצעת על-ידי ועדת הביקורת של הבורסה".

ירידה בסחר ביהלומים

בתוך כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה היום (ג') נתונים על הסחר ביהלומים ב-2008. על-פי הנתונים, נרשמה ירידה בסחר היהלומים בשנה החלופת - ירידה של 8.4% בייבוא וירידה של 8.3% בייצוא. ייצוא היהלומים (מלוטשים וגולמיים) הסתכם ב-9.6 מיליארד דולר, לעומת 10.5 מיליארד דולר ב-2007. ייבוא יהלומים (גולמיים ומלוטשים) הסתכם ב-2008 ב-8.8 מיליארד דולר, לעומת 9.6 מיליארד דולר ב-2007.