תקראו לילד: מיתון

האוצר ובנק ישראל נוזפים בכתבים הכלכליים שהעזו להשתמש במילה האסורה

באוצר ובבנק ישראל הפעילו בשנה האחרונה לחצים על הכתבים הכלכליים, להימנע מהשימוש במונח "מיתון" ולכתוב במקומו "האטה". לטענת שני הגופים, שיעור הצמיחה של המשק הישראלי לא ירד, אלא רק צמח בקצב איטי יותר, ולכן "מיתון" היא מילה שזורעת לחץ, בבחינת נבואה המגשימה את עצמה.

מי שבכל זאת העז לכתוב את המילה האסורה, קיבל למחרת שיחת נזיפה, ובה תזכורת על הוראות פיקוד העורף הכלכלי.

הדברים היו נכונים למחצית הראשונה של 2008. אחרי הקריסה הפיננסית ברחבי העולם, והשפעותיה החריפות על ישראל, הבקשה נראית תמוהה, אך באוצר ובבנק ישראל עדיין נחושים: "מיתון" היא מילה שלא תימצא באף הודעה לעיתונות או בסקירה כלכלית.

בזמן שבישראל מעדיפים להדחיק, באים האמריקאים והאירופים וקוראים לילד בשמו. בתחילת השבוע פרסם מריל לינץ" סקירה לא חיובית על המשק הישראלי, המפחיתה את תחזית הצמיחה שלו לאפס. בגוף הסקירה נכתב: "אנו חוזים היעדר צמיחה בשנת 2009, כאשר שני הרבעונים הראשונים של השנה יהיו בעלי צמיחה שלילית".

לפי ההגדרה המקובלת, מיתון הוא שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. קרי, כלכלני מריל לינץ' כותבים בעדינות ראויה לשבח כי המשק הישראלי נכנס לפני שבועיים למיתון. האם נציגיהם של סטנלי פישר או של רוני בר-און יתקשרו לנזוף בהם? ספק רב.

המסקנה די ברורה: מוטב לגופים הרשמיים בישראל להכיר במצבה הכלכלי של המדינה, לפני שעמיתיהם בחו"ל יעשו את העבודה הזו במקומם.