9 בכירים ודירקטורים בבנק למסחר יועמדו לדין בשל אחריותם למעילה

התשעה - יו"ר הבנק שמיל ובר, המנכ"ל משה ליבוביץ וכן אמיר פרג, דורון גרופר, רו"ח טובה הילמן, נעמי לירן, יוסי אנה, עדי מוסל ונתלי שרון - יואשמו בכפוף לשימוע בכך שניהלו את הבנק באופן לקוי שהיווה קרקע פוריה למעילה

הפרקליטות הודיעה השבוע ל-9 מנושאי המשרה והדירקטורים הבכירים שכיהנו בבנק למסחר במהלך השנים 1999-2002, כי החליטה להעמידם לדין בכפוף לשימוע שייערך להם.

הדירקטורים והמנהלים יואשמו בכך שניהלו את הבנק ופיקחו על ניהולו באופן לקוי ובלתי תקין, שהעמיד בסכנה את יכולתו של הבנק לעמוד בהתחייבויותיו, ושימש קרקע פוריה לביצוע מעילת ענק במשך שנים.

בפעם הראשונה בתיק מסוג זה, מביעה הפרקליטות נכונות למצות את הדין עם נושאי משרה בכירים ודירקטורים בתאגיד בגין ניהול בלתי תקין, והיא אינה מסתפקת בהעמדה לדין של הדרגים הנמוכים יותר, וזאת למרות מורכבות הנושא והמשאבים שיידרשו.

התשעה הם שמיל ובר, שהיה יו"ר הבנק ובעל שליטה בו; המנכ"ל, משה ליבוביץ; הסמנכ"ל ומנהל מחלקת האשראי, אמיר פרג; דורון גרופר, שהיה דירקטור ויו"ר ועדת אשראי דירקטוריונית; רו"ח טובה הילמן, שכיהנה כדירקטורית וכיו"ר ועדת ביקורת דירקטוריונית עד לקריסת הבנק; נעמי לירן, שכיהנה כדירקטורית מטעם הציבור וכיו"ר ועדת ביקורת דירקטוריונית לפני התמוטטות הבנק; יוסי אנה, מנהל סניף תל-אביב בבנק; עדי מוסל, חשב הבנק; ונתלי שרון, מנהלת מחלקת השקעות, שהיתה גם האחראית הישירה על אתי אלון.

העבירות שייוחסו להם (כל אחד לפי חלקו) הן מירמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, אי-גילוי מידע או פרסום מטעה בידי נושא משרה בכיר בתאגיד, וכן עבירות על פקודת הבנקאות - ניהול עסקים של תאגיד ותאגיד בנקאי בדרך שפגעה בניהולו התקין או שהעמידה בסכנה את יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו (שדינה עד 4 שנות מאסר).

כזכור, הבנק למסחר הגיע למצב של חדלות פירעון והתמוטט באפריל 2002, לאחר שהתברר כי במשך כ-5 שנים גנבה סגנית מנהלת מחלקת ניירות ערך, אתי אלון, כ-270 מיליון שקל. את מחיר התמוטטות הבנק שילמו בעיקר הלקוחות ובהמשך בנק ישראל, שלקח על עצמו את הנזקים שנגרמו ללקוחות הבנק, ושילם את החסר מהקופה הציבורית.

במישור הפלילי, עד כה נתנו את הדין בפרשה אתי אלון ואחיה, עופר מקסימוב, שהכספים נגנבו כדי לכסות את חובותיו בשוק האפור בגין הפסדים מהימורים. השניים מרצים 17 שנות מאסר. כן מתקיימים הליכים בעניין מעורבותם של גורמים בשוק האפור, שאליהם הגיעו חלק מכספי המעילה.

לפני כחצי שנה המליצה היאחב"ל להעמיד לדין את רוב 21 בכירי הבנק שנחקרו בפרשה. ממצאי החקירה העלו כי המנהלים והדירקטורים התעלמו מ"נורות אזהרה" שצריכות היו להידלק אצלם פעם אחר פעם, במהלך ניהולו השוטף של בנק שבו מתבצעת מעילה.

החשדות נוגעים לאופן פעולתם או מחדליהם של נושאי המשרה והדירקטורים בשורה ארוכה של נושאים הנוגעים לניהול הבנק, ובהם הלימות הון, נזילות, אשראי, פיקדונות, צ'קים בנקאיים, הקשר בין הבנק ללקוחותיו וניהול כוח האדם בבנק.

התיק מנוהל בידי מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, עו"ד אביה אלף (בפניה ייערכו השימועים), וכן עוה"ד יעל הרשמן-אקסן, נטלי קוקוי ומילכה מרגלית.

במישור האזרחי תבע הכנ"ר (מתוקף תפקידו כמפרק הבנק) כ-271 מיליון שקל מ-35 גורמים, ובהם הדירקטורים ונושאי המשרה, בטענה לאחריותם לקריסת הבנק. באחרונה אושרה פשרה עם 21 הדירקטורים והמנהלים, לפיה הם ישלמו לקופת הפירוק 12 מיליון שקל (רובם ישולמו על-ידי הביטוח).