מומחה להגבלים עסקיים: "הקנס שנדרש מהבנקים בגין תיאום העמלות הוא רעידת אדמה"

כפי שנחשף אמש ב"גלובס", קן דורשת מ-5 הבנקים הגדולים לשלם קנס חסר תקדים בסך 290 מיליון שקל ; עו"ד אלדד כורש: "הסכום שנדרש נמוך במונחים בינלאומיים; בישראל אני לא רואה מצב שהבנקים ישלמו סכום כזה"

"הסכומים שמוצע לבנקים לשלם כתנאי לצו מוסכם הם לא קפיצת מדרגה במונחים ישראליים אלא רעידת אדמה", כך אומר עו"ד אלדד כורש, מומחה להגבלים עסקיים ושותף במשרד עוה"ד עמית, פולק, מטלון בהתייחס להסדר שמציעה רשות ההגבלים העסקיים לבנקים בפרשת תיאום העמלות. ההסדר, לפיו מוצע ל-5 הבנקים הגדולים לשלם סכום חסר תקדים של 290 מיליון שקל, נחשף אתמול לראשונה ב"גלובס".

לדברי כורש הסכומים שנדרשים הבנקים לשלם אמנם לא גבוהים ואפילו נמוכים במונחים בינלאומיים, אולם במונחים ישראליים הם מהווים מעבר חד ממה שהיה נהוג עד כה. 10 מיליון שקל הוא המקסימום שניגבה במסגרת צו מוסכם עד היום. האלטרנטיבה היא הוצאת קביעה אזרחית, המהווה ראייה במשפט אזרחי ויכולה להוות ראיה בתביעות הייצוגיות המתנהלות נגד הבנקים באותו עניין.

לדברי כורש, "בישראל אני לא רואה מצב שבו הבנקים ישלמו סכום כזה. החשיפה שיש לבנקים בעניין התביעה הייצוגית היא לצערי לא חשיפה אמיתית כי יש בנושא של התביעות הייצוגיות רטוריקה אחת ובפועל מצב שונה לחלוטין. בתי המשפט ברטוריקה שלהם אומרים שזה כלי חשוב אך בפסקי הדין הם מצביעים נגד התובעים הייצוגיים. אם תוגש תביעה על מאות מיליונים ואם הבנקים יידרשו לשלם זה לא יהיה לפני עוד 15 שנה. את אף אחד מראשי הבנקים היום לא מעניין מה יקרה בעוד 15 שנה.

"אני חושש שמרעידת האדמה הזו לא ייצא כלום כי המצב היום הוא שלבנקים מוצע לשלם סכומים כה גבוהים כנגד אפשרות של קביעה שאינה כה מרתיעה מבחינתם. הדבר הנכון הוא להגיע לנקודה שבה לבנק יהיה פיתוי אמיתי לשלם. בד בבד צריך להחתים אותם על צו מוסכם שיכלול סנקציות מאוד כבדות לעתיד. בסיטואציה כזו לבנקים יהיה תמריץ להצטרף לצו".