הברירה הטבעית האכזרית של המשבר הפיננסי העולמי: ענקית התקשורת נורטל הגישה בקשה להגנה מפני נושים

נורטל מעסיקה 33,000 עובדים ; בכירי החברה נפגשו ביום ג' השבוע לדיון במצבה של החברה, עקב ירידה בהזמנות מלקוחותיה מקרב חברות הטלפון ; החברה הודיעה כי "הפעילות השוטפת היומיומית של החברה צפויים להמשיך ללא הפרעה" ; לחברה יש בארץ כמה עשרות עובדים

ענקית התקשורת הקנדית נורטל הגישה בקשה לפשיטת רגל. בכירי החברה נפגשו ביום ג' השבוע לדיון חירום במצבה של החברה, עקב ירידה חדה בהזמנות מלקוחותיה מקרב חברות הטלפון. מדובר בחברת הטכנולוגיה הגדולה הראשונה המחפשת את הגשת הנושים מאז החל המשבר הפיננסי העולמי.

נורטל צריכה לשלם ריבית של 107 מיליון דולר על חובותיה עד יום ה' הקרוב - והוא בגין אג"ח. שווי החברה נכון ליום האתמול הוא 159 מיליון דולר. חובותיה של החברה לנושים ולחברות האחרות מסתכמים ב-3.8 מיליארד דולר, על פי רישומי בית המשפט בדלאוור.

הבקשה להגנה כוללת גם מספר חברות בנות וחברות נוספות מאירופה, המזרח התיכון ואפריקה צפויות להגיש בקשות מקבילות בבתי המשפט ברחבי אירופה.

בכיר בנורטל ישראל אומר היום ל"גלובס" כי המהלך שנקטה בו החברה (בקשה להקפאת הליכים ולהגנה מפני נושים) נועד לאפשר לה להציג תוכנית הבראה חדשה לנוכח המצב אליו נקלעה. מתוך ניסיון להרגעת הלקוחות והמשקיעים אומר אותו בכיר לגלובס כי החברה מתכוונת לתמוך בכל הפרויקטים שהיא מחויבת אליהם וכן תמשיך לתמוך בלקוחות כרגיל.

הוא הסביר שבעת הזו חשוב לנורטל לשמור על הלקוחות שלה ככל שניתן על מנת שלא יעזבו אותה ושלא יכנסו לפאניקה. לדבריו, נורטל העולמית לא נתנה שום הוראה המתייחסת לפיטורי עובדים ואין כל כוונה כזאת בשלב הנוכחי. עוד הוא ציין שנורטל תגיש תוכנית הבראה מפורטת בקרוב לאישור בית המשפט שפרטיה עדיין לא ידועים. נורטל כינסה את העובדים והודיעה להם על המהלך ומשמעויותיו.

נציין שנורטל ישראל אחראית ומנהלת את הפעילות בכמה מדינות במזרח אירופה ובהודו. עובדים רבים של החברה מעורבים בפרויקטים רבים במזרח אירופה וכרגע עיקר הפעילות של אנשי הסניף המקומי היא בחו"ל ולא בארץ.

עקב כך, החברה הגישה בקשה לבית המשפט בארה"ב להגנה מנושיה. החברה הגישה את הבקשה בבית המשפט לפשיטות דאלוור במסגרת צ'אפטר 11 לחוק פשיטות הרגל - "הגנה מפני נושים". החברה מעסיקה כ-33 אלף עובדים, ויש לה פעילות נרחבת גם בישראל.

לנורטל מעורבות בפרויקטים בתחום הסלולר בישראל. פלאפון בחרה בנורטל להפעלת רשת הדור השלישי כמו כן יש לה חלק ניכר בתשתית ה-Voice של בזק.

Mike Zafirovski נורטל

נזכיר, כי לאחר פרסום דו"חותיה הרבעוניים האחרונים בנובמבר, נאלצה נורטל ישראל לשלוח מכתב הבהרה לכל שותפיה העסקיים בישראל ולהזים את ההערכות שנשמעו בדבר עצירת פעילות החברה בישראל. החוזר הופץ בעקבות אזהרת הרווח שפרסמה נורטל.

נורטל התעסקה בעיקר עם עסקי הטלפוניה שבתקופה הנוכחית דעכו והיא לא הצליחה לעשות די כדי לעבור לכלליו ותנאיו של עולם התקשורת החדש. בטווח הארוך ירוויחו מכך המתחרים הגדולים: לוסנט, סיסקו, ג'וניפר וחברות ציוד טלקום נוספות.

בארץ אין פעילות פיתוח, בעיקר פעילות מכירות ותמיכה. בעבר היתה להם פעילות פיתוח. בארץ יש לחברה כמה עשרות עובדים בלבד שמרוכזים במשרדי החברה בקריית שדה התעופה.

החברה יורדת ב-75% במסחר המוקדם. מנייתה, שבעבר הגיע לשיא של 1,200 דולר קנדי, נעלה את המסחר אתמול בשער של 38.5 סנט קנדי בלבד.

בין הלקוחות הישראלים של נורטל ניתן למנות את אודיוקודס שיורדת ב-6.6% בת"א, ב-4.4%- במסחר המוקדם בנאסד"ק, איזיצ'יפ - בת"א יורדת ב-1.8%- (ללא שינוי במסחר המוקדם בנאסד"ק), מלאנוקס היורדת בת"א ב-10.2%- (גם ללא שינוי בנאסד"ק). בזק יורדת ב-1.3% בת"א. ואלור (חברה ישראלית) יורדת ב-4.7% בפרקנקפורט.

יש לציין כי הבקשה של נורטל להגנת בית המשפט מפני נושים בארה"ב, אינה מעידה על מצב החברה בישראל, ובשוק המקומי היא מצליחה באופן סביר. הסניף המקומי הצליח, תחת ניהולו של סורין לופו, לשמור על מעמד החברה הדומיננטי בשוק המרכזיות ופתרונות התקשורת לארגונים, אבל בשוק הטלקום מצבה הוא בכי רע.

אם בתחום המרכזיות החברה מרוויחה לא רע ושומרת על נתח שוק גבוה, הרי שבשוק המפעילים החברה נחתכה בצורה קיצונית ונתח השוק שלה ירד דרסטית בשל העובדה שלא השכילה ליישר קו עם היצרנים הגדולים והמובילים. בתחום רשתות הסלולר החברה חדלה להיות רלוונטית כבר לפני כמה שנים לאחר שמכרה את חטיבת ה-GSM שלה לאלקטל ויצאה מכל תחום רשתות הדור השלישי, וזאת מתוך תקווה להתמקד ברשתות דור רביעי.

אלא שגם בתחום הזה החברה לא הצליחה לייצר מומנטום משמעותי והשוק למעשה חדל לראות בה כיצרנית רשתות בכלל. העובדה שגם בתחום ה-WiMAX החברה העדיפה לחתום על הסכמים לשיתוף פעולה עם יצרנים כמו אלווריון, הביאה לכך שנורטל חדלה "מלהיספר" על ידי המפעילים בכל העולם.

בישראל נורטל הייתה הספקית הגדולה ביותר בשנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים, ומרבית התנועה עברה דרך המתגים שלה בין אם מדובר בבזק ובין אם מדובר ברשתות סלולריות.

כידוע, התמונה השתנתה והמפעילים המקומיים העדיפו שלא לבחור בה. הראשונה הייתה פרטנר שהוציאה את נורטל לחלוטין מהרשת שלה והעדיפה במקומה את אריקסון. זהו אינו צעד של מה בכך כי הרשת של נורטל לא הייתה גרועה, אבל היא לא הייתה מתקדמת דיה. זו הייתה פגיעה קשה במוניטין של החברה וההמשך לא איחר להגיע. בזק לא בחרה בה להקמת הרשת החדשה שלה והפסיקה את הסכם התחזוקה על המתגים מתוצרתה. HOT היא המפעיל הגדול שמשתמש בנורטל ויש סימן שאלה גדול מה יקרה עכשיו בעקבות הקריסה שלה ואיך תימשך העבודה מולה. HOT נמצאת בעיצומו של מכרז לבחירת מתג SIP חדש ובאופן טבעי הסיכויים של נורטל לזכות בו ירדו פלאים.

סיסקו , הנחשבת למתחרה של נורטל, יורדת במסחר המוקדם בנאסד"ק ב-1.8%.

אנליסט בחברת הייעוץ הקנדית DSAM אמר היום: "לפי בקשת פשיטת הרגל שהגישה החברה, דירקטוריון נורטל מאמין שלא רק שהרבעון הרביעי גרוע, אלא שהרבעון הראשון יהיה גרוע באותה מדה, אם לא יותר". "על אף שיש להם מזומנים בקופה לטווח הקצר ואפילו לטווח הבינוני, הם מבינים שזה לא יספיק לאורך זמן".

בנובמבר האחרון דיווה נורטל על הפסד של 3.4 מיליארד דולר ועל פיטורי 1,300 מעובדיה. החברה הציגה את ההפסד הגדול ביותר מזה 7 שנים ההפסדים הסתכמו ב-6.85 דולרים למניה לעומת התחזיות המוקדמות שצפו להפסד של 32 סנט למניה. הכנסות החברה נפלו ב-14% והסתכמו ב-2.32 מיליארד דולר.

החברה הודיעה כי "הפעילות השוטפת היומיומית של החברה צפויים להמשיך ללא הפרעה". "החברה נותרת ממוקדת ב-100% לשירות לקוחותיה ברחבי העולם באמצעות המשך ההשקעות במחקר ובפיתוח בתמיכת תיק המוצרים שלה".

"עלינו לשים את נורטל קרקע יציבה פיננסית אחת ולתמיד", אמר נשיא ומנכ"ל נורטל, מייק זפירופסקי. "הפעולות שנקטנו הינן בעלות אופי ציווי (מלשון צו) אשר יאפשרו לחברה לבנות את ליבת החוזקות שלה".

נורטל