מגדל ובריטיש ישראל עשויות לשתף פעולה ברכישה משותפת של קניון רמת-אביב מאפריקה ישראל

לפי העסקה, מגדל תרכוש את הקניון מאפריקה ותמכור 50% ממנו לבריטיש תמורת מניות ; קניון רמת-אביב פועל משנת 1997, וכיום ממוקמים בו יותר מ-130 בתי עסק

חברת הביטוח מגדל ובריטיש ישראל עשויות לשתף פעולה ברכישה משותפת של קניון רמת-אביב מאפריקה ישראל - כך נודע ל"גלובס". בפגישות שהתקיימו בין הצדדים הועלו מספר אפשרויות לביצוע עסקה משותפת אולם בשלב זה המו"מ מול אפריקה ישראל נעצר כיוון שהצדדים לא הגיעו להסכמה בדבר שווי הקניון וכן בשל חשש של מגדל ובריטיש מירידה בפדיונות הקניון.

לפי המתווה שנרקם, חברת מגדל המחזיקה ב-26.6% מהקניון, הייתה אמורה לרכוש את אחזקותיה של אפריקה ישראל בקניון רמת-אביב (73.4%) ולהגיע לאחזקה מלאה. בשלב שני, הייתה אמורה מגדל למכור לבריטיש ישראל מחצית מהקניון כנגד הקצאת מניות למגדל בבריטיש ישראל. במקרה כזה ניהול הקניון היה עובר לידיה של בריטיש ישראל המחזיקה ב-17 קניונים באמצעות קבוצת קניוני ישראל.

מתווה שכזה הוא בעל יתרונות לשני הצדדים. עבור מגדל הוא יוצר חלוקת סיכונים מעצם העובדה שבסופו של יום ההשקעה שלה תתפרס על קניון רמת-אביב ו-17 קניונים נוספים. עבור בריטיש, אחזקה של מחצית ממניות הקניון וקבלת הניהול לידיה כמוה כאחזקה מלאה בנכס בכל הקשור לפורטפוליו הקניונים שבשליטתה. קניון רמת-אביב הוכתר כקניון המוביל בישראל בדירוג הקניונים של "גלובס" והאחזקה בו משמעותית מאוד לבריטיש ישראל.

קניון רמת-אביב פועל משנת 1997 וכיום ממוקמים בו יותר מ-130 בתי עסק, בשטח כולל של יותר מ-17,500 מ"ר. שוויו של הקניון הוערך בשנת 2005 ב-830 מיליון שקל וב-2007 עלה השווי ל-1.3 מיליארד שקל.

מדוע אם כך הצטנן המו"מ בין הצדדים? לפי שעה באפריקה ישראל לא מעוניינים להתפשר על מחיר הקניון והסכום הנדרש על ידם הוא לפי שווי של 1.7 מיליארד שקל. הפער בין הצדדים עומד על 300 מיליון שקל. כאמור, בריטיש חוששת כי הקניון נמצא כעת בשיאו ושמכאן הוא רק יכול לרדת. לפי נתוני מערכת ריס, בנובמבר-דצמבר פדיונות הרשתות בקניון רמת-אביב, רשמו ירידה של 18% בפדיונות בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2007.

תיק הנכסים המניבים של מגדל עשיר בעיקר בבנייני משרדים, אך החלק של הקניונים בתוכו צומח. בחודש יוני האחרון רכשה מגדל 75% מקניון הזהב מידי האחים גינדי תמורת כמיליארד שקל. שנה לפני כן השלימה מגדל רכישת 11.6% נוספים מקניון רמת-אביב תמורת 85 מיליון שקל והגיעה, כאמור, לאחזקה של 26.6%.

בריטיש ישראל, הנמצאת בשליטת ליאו נואי ומנוהלת על-ידי עמיר בירם, חיזקה בחודש האחרון את גרעין השליטה בחברה במיליארדר יהודי אנגלי נוסף - פויו זבלדוביץ'. על-פי ההסכם שנחתם בריטיש תקצה לטמרס 16% מהמניות שלה.

קניוני ישראל של בריטיש כוללת 17 מרכזים מסחריים וקניונים שהבולטים בהם הם קניון אבנת בפתח-תקווה והגרנד קניון בחיפה.