רייס: אי אפשר לחסל את חמאס באמצעים צבאיים; דברי אולמרט על השיחה עם בוש הם בלוף

עוד אמרה בראיון לבלומברג: "מקווה שדברי אולמרט הוצאו מהקשרם"

קונדוליסה רייס, שרת החוץ היוצאת, אומרת כי אי אפשר לגבור על חמאס באמצעים צבאיים. היא גם מגדירה כבלוף את דברי ראש הממשלה, אהוד אולמרט, לגבי ההתפתחויות שקדמו להצבעת ארה"ב במועצת הביטחון על עזה.

בראיון למייק שניידר בערוץ הטלוויזיה של בלומברג, ששודר אמש, הגיבה רייס בחריפות בלתי דיפלומטית על התבטאות אולמרט בכנס של ראשי רשויות מקומיות באשקלון, שלשום. כזכור, רמז אולמרט שרייס "תמרנה" מאחורי גבו של בוש להעביר במועצת הביטחון החלטה להפסקת אש בעזה, שניסוחה לא נראה לישראל. אולמרט התפאר, כי סידר את העניין בשיחת טלפון עם בוש, וזה אילץ את רייס להימנע בהצבעה. "התוצאה היתה, שרייס נותרה די מבוישת; היתה הצעה שהיא יזמה וארגנה ובסופו של דבר היא לא הצביעה בעדה", אמר אולמרט.

תגובת רייס: "קודם כל... אני מקווה שדברי אולמרט הוצאו מחוץ להקשרם, מפני שמה שאני קוראת בעיתון (על הפרשה) הוא בלוף".

שאלה: מה היתה עמדתך לגבי הצעת ההחלטה במועצת הביטחון? הרי ארה"ב נמנעה.

רייס: "הנשיא ואני דיברנו על ההחלטה, על כך שחשוב להתיר למועצה לשגר איתות (על הצורך בהפסקת אש) למרות שארה"ב מאמינה שההחלטה התקבלה בטרם עת. אני הבהרתי באופן מפורש מאוד שלדעתי החחלטה מתקבלת קודם זמנה. גם אמרתי שיש חששות שההחלטה כאילו מעניקה מעמד של שוויון לחברה באו"ם, ישראל, ולחמאס, ארגון טרור. לעולם אסור להשוות בן השניים".

שאלה: אז למה ארה"ב נמנעה בהצבעה? למה לא המשכתם לומר מה שאתם אומרים כל הזמן, שישראל, חברה באו"ם, זכאית להגן על עצמה ממתקפת טילים של ארגון טרור?

רייס: "אני חושבת שזה בדיוק מה שאמרנו".

שאלה: אז למה לא היטלתם וטו?

רייס: "בשום מקום בהחלטה לא נאמר שלישראל אין זכות להגנה עצמית. למעשה, ההחלטה מציינת שצריכה להיות הפסקת אש מיידית ובת-קיימא. במשך ימים לפני ההחלטה היתה עמדת ארה"ב שצריך לשאוף לפהסקת אש כזו. מה עושה הפסקת אש לבת-קיימא? חמאס צריך להפסיק את ירי הרקטות על ערים ישראליות, וצריך לעשות משהו לגבי יכולתו של חמאס להבריח נשק, בתמיכת איראן, באמצעות מנהרות".

שרת החוץ אמרה עוד, כי אינה חושבת שיש אפשרות לחסל את חמאס באמצעים צבאיים. לדבריה, הדרך להתמודד עם חמאס צריכה להיות מבוססת על מאמץ להראות שהחזון הקודר של הארגון לגבי העם הפלשתיני אינו החזון היחידי, ושזה אינו החזון שהעם הפלשתיני מעוניין בו.

"אנחנו צריכים לזכור שמחמוד עבאס נבחר להיות נשיא העם הפלשתיני והוא עדיין הנשיא", אמרה רייס.

בתשובה לשאלה האם מעמדו של עבאס לא נחלש בעקבות המלחמה בעזה אמרה רייס, כי ההשוואה בין הגדה לרצועת עזה מדברת בעד עצמה. בגדה נרשמה צמיחה כלכלית, בפעם הראשונה מזה שנים. היא שקטה יותר. ראש הממשלה, סאלאם פיאד, ערך שם ועידת משקיעים השתתפות 1200 אנשים. הגדה עכשיו היא מקום שונה.

"חשוב להשוות זאת עם עזה, שבה החמאס דוחף אנשים מגגות בתים ואחר-כך כורע כדי להתפלל, שבה מנסה החמאס להקצין עוד יותר את בתי הספר המוסלמיים; אני חושבת שזה ניגוד שהעם הפלשתיני יכול להבחין בו", אמרה רייס.