הישראלים גילו את ה-SUV: עלייה של 18% בפלח הכביש-שטח בשנת 2008

מחירי הדלק והתחממות כדור-הארץ לא הטרידו יותר מדי את הישראלים, אבל המיתון אולי ישנה זאת

[להרשמה לניוזלטר רכב]

אחת התופעות היותר-מעניינות, שעולות מסיכומי המכירות של 2008, היא ההתחזקות המרשימה של פלח הכביש-שטח. בשנה שעברה רשם פלח זה עלייה של 18% ביחס לשנת 2007 לעומת ירידה של כ-1% שנרשמה באותה שנה במסירות כלי הרכב הפרטיים.

המכירות הכוללות של רכבי הכביש-שטח אמנם קטנות יחסית לפרטיות, כ-16,100 יחידות לעומת כ-156 אלף מכירות של פרטיות בתצורה מקובלת. אולם כאשר מנכים מסך הפרטיות כ-95 אלף מכירות לליסינג ולחברות השכרה (פלוס מינוס) באותה שנה, מגלים שהלקוח הפרטי בישראל, זה שבוחר את הרכב בעצמו ומשלם עליו מכספו, מגלה נטייה הולכת וגוברת לרכישת רכבי פנאי גדולים, גבוהים ואופנתיים, על חשבון הפרייבטים המקובלים.

התופעה עומדת בניגוד בולט לירידה החדה שספגו באותה שנה מכירות רכבי ה-SUV במדינות המערב. נזכיר, שבשני השלישים הראשונים של 2008 ניצבו מחירי הנפט בעולם על גבהים חסרי תקדים וגם מחירי הבנזין בתחנות בישראל חצו קו היסטורי של 7 שקלים לליטר. אלא שהנתונים מראים, שהלקוח הישראלי לא מוטרד מצריכת דלק מוגברת ובוודאי שלא מהתחממות כדור הארץ. נושא חשוב הרבה יותר באג'נדה שלו הוא אופנתיות וחדשנות.

חיבוק לשחקנים החדשים

כך, למשל, זכו כמה מהשחקנים החדשים בפלח השוק הזה לחיבוק אוהד וחם מהקהל המקומי. הפורד אדג' (EDGE), לדוגמה, כלי אמריקני מגודל עם מנוע V6 צמא בנפח 3.5 ליטר, הצליח לקלוע לטעם הישראלי עם ממדים מכובדים במחיר נוח (כ-200 אלף שקל) והעלה על הכביש בשנתו הראשונה 450 יחידות.

פורד EDGE

הפולקסווגן טיגואן החדש, שמכירותיו החלו מאוחר יחסית, לא התקשה לגייס 373 לקוחות, שחלק לא מבוטל מהם רכשו את הדגמים היותר מאובזרים (220 אלף שקל פלוס).

פולקסווגן טיגואן

גם הסובארו פורסטר החדש העלה על הכביש כ-721 יחידות, והדור החדש והאופנתי של המיצובישי "אאוטלנדר" גייס 473 לקוחות חדשים.

מיצובישי אאוטלנדר

סובארו פורסטר

הנתונים מראים, שהכמיהה להציב רכב כביש-שטח אופנתי בחניה לא מקיפה רק את העשירונים העליונים, שלרשותם תקציב לרכב ראשון/שני במשפחה בסביבות ה-200 אלף שקל פלוס מינוס. היא מתפשטת גם למאסות הרחבות יותר של השוק הפרטי, שלרשותו תקציב לרכישת משפחתית מאובזרת או משפחתית גדולה.

מחיר הטוסון נחתך

היונדאי טוסון הוותיק, למשל, שמחיריו נחתכו בשנה שעברה, העלה על הכביש ב-2008 לא פחות מ-2,636 יחידות, ממש כמו בימים היפים שלפני משבר הדלק.

יונדאי טוסון

גם אחיו התאום קיה ספורטאג', שהצטרף לשוק ברבעון השני של השנה ולא הספיק לבנות לעצמו תדמית אופנתית, מכר 341 יחידות. עיקר המכירות של שני הדגמים היו של דגמי ה-V6, שחיסכון בדלק הוא לא הצד החזק שלהם.


למי שתוהה מתי הצטרפו לשוק הישראלי כל כך הרבה ג'יפאים וחובבי טיולי שטח נציין, כי הנתונים מגלים שיכולת שטח היא בהחלט לא דרישת חובה. כך, למשל, החליטו 1,286 לקוחות ישראליים לוותר על רכישת משפחתית מקובלת לטובת הדייהטסו "טריוס" הקטן והאופנתי.

דיהאטסו טריוס

ניסאן קשקאי - מוביל הטרנד

אבל מוביל הטרנד הוא ללא ספק הניסן "קאשקאי" - מיניוואן 5 דלתות משפחתי ושימושי בתחפושת של כביש-שטח אופנתי, שהעלה על הכביש ב-2008 לא פחות מ-977 יחידות, רובן ללא הנעה כפולה. ומה יהיה השנה? ייתכן בהחלט שהפלח יצטמצם אך למחירי הדלק לא יהיה שום קשר לכך.

ניסאן קשקאי