נבחרת השמאים: נבחרו עשרת השמאים המכריעים שידונו במחלוקות היטל השבחה

השמאים יפרשו מפרקטיקה פרטית ויעסקו בשומות מכריעות בלבד; בנוסף, נבחרו 10 שמאים מחליפים ; המטרה ברפורמה: יצירת אי תלות בין השמאי המכריע לוועדה המקומית, והאצת הטיפול בתיקים ; תקרת השכר שנקבעה: 100 אלף שקל בחודש

הוועדה המייעצת בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, בחרה השבוע ברשימה סגורה של 10 שמאים מובילים, שמתוכם ימונו שמאים מכריעים בכל מחלוקת בין נישום לבין הוועדות המקומיות. מדובר במחלוקות על גובה היטלי ההשבחה, או על גובה הפיצוי המגיע לאזרח בשל פגיעה מתוכנית בנייה (תביעה לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה).

ל"גלובס" נודע, כי העשרה הם (ללא סדר עדיפות): רן וירניק (לשעבר יו"ר לשכת השמאים), ניקי פרימו, לבנה אשד, יצחק ברמן, דורית פריאל, מנחם מלוכנא, אמנון ניזרי, שמואל רוזנברג, נאוה סירקיס ובצלאל קציר. השמאים המכריעים צפויים להיכנס לתפקידם ב-1 במאי.

כמו כן, בחרה הוועדה להמליץ על 10 שמאים נוספים מחליפים, שימונו בהתאם לצורך או במידה ויפרוש שמאי מהעשירייה הראשונה. העשרה הם, לפי סדר עדיפות יורד: אברהם כץ, אורי כהן, תמיר שדה, משה נדם, אלי כהן, גלית אציל, אריה אריאל, נורית ג'רבי, שאול אשרת ואשר הרמן. יצוין כי הרשימה כפופה לאישור שר המשפטים. 120 שמאים הגישו מועמדות לתפקיד, מתוכם ראיינה הוועדה 44 ובחרה כאמור ב-20.

תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה, המכונה "חוק שמאי מכריע", הגדיר מחדש את מעמד השמאי המכריע, במטרה לשפר את יעילותו ולהחדיר לתחום שקיפות והוגנות. לפי התיקון לחוק, השמאים שנבחרו ברשימה יוותרו על הפרקטיקה הפרטית, יסגרו את העיסוקים הפרטיים של משרדיהם ויעסקו בשומות מכריעות בלבד. בכך נותק הקשר הבעייתי שהיה בעבר, בו הוועדות המקומיות מינו שמאי מכריע כרצונן, למרות היותן צד למחלוקת.

שכר השמאי המכריע ייקבע מראש, כאחוז מגובה התביעה לפיצוי או כאחוז מהיטל ההשבחה שקבעה הוועדה המקומית, לפי העניין. מדרגות השכר הפרוגרסיביות הן: עד לסכום של 500 אלף שקל - 5%; 500 אלף עד מיליון שקל - 3.5%; 1-2 מיליון שקל: 2%; מעל 2 מיליון שקל - 0.8%. השכר המינימאלי לשומה נקבע על 2,000 שקל, ושכר מקסימאלי של 100 אלף שקל. תקרה נוספת שנקבעה היא 1.2 מיליון שקל שכ"ט שנתי לשמאי, שהם 100 אלף שקל בחודש. מחצית משכר השמאי המכריע משולם ע"י הנישום, ומחצית ע"י הרשות המקומית (במקרים בהם נמצאה רשלנות בפעילות הוועדה המקומית, רשאי השמאי המכריע להטיל עליה נתח תשלום גדול מ-50%).

עו"ד עופר טויסטר, מבכירי העוסקים בתחום, אמר כי מדובר בניסוי מעניין של הפרטת תפקיד שיפוטי. "שמאים בלתי תלויים הוא רעיון מבורך, אך יש מה לתקן בחוק, תוך כדי יישומו. הרשימה שנבחרה היא מאוזנת. השכר שנקבע סביר בהתחשב בעלויות אחזקת המשרד הגבוהות, ובהתחשב בכך שהשמאים המכריעים לא יהנו מהפרשות לפנסיה".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, ראול סרוגו, שהיה נציג ההתאחדות בוועדה שבחרה את הרשימה (יחד עם נציגי ציבור, נציגי ממשלה ושמאים), בירך על יוזמת התיקון, ושיבח את הפעולה הנמרצת של היו"ר, שרית דנה. "המהלך טוב לענף הבנייה. נבחרו שמאים טובים וראויים לפי קריטריונים של ותק, ניסיון בשמאות מכרעת ומגוון עבודות בתחומים שונים". יצוין, כי לא נבחר שמאי מכריע ערבי, ולדברי סרוגו לאיש מהמועמדים לא היה ניסיון הולם במגזר הערבי.

לדברי סרוגו, "ברפורמה הזו עשו משגה אחד עיקרי, והוא ביטול שלב ההשגה בוועדה המקומית. הביטול מחייב העברת התיק לשמאי המכריע, תהליך שיסתיים רק לאחר חצי שנה, ולא ניתן עוד להגיע להסכמה במו"מ עם הוועדה. כך ייווצר עומס של אלפי תיקים, ו-20 שמאים לא יספיקו. אנו בהתאחדות מתכוונים להגיש הצעת חוק לתיקון הנושא".

לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית, נחמה בוגין, "רשימת השמאים המכריעים שנבחרה היא רשימה מצוינת. כולם שמאים ותיקים, מקצועיים וראויים מאוד, שמוסיפים כבוד למקצוע".

לדעות בעד ונגד התיקון לחוק בעניין שמאי מכריע

10 השמאים המכריעים שהומלצו

רן וירניק

ניקי פרימו

לבנה אשד

יצחק ברמן

דורית פריאל

מנחם מלוכנא

אמנון ניזרי

שמואל רוזנברג

נאוה סירקיס

בצלאל קציר

* מותנה באישור שר המשפטים.