לבני תחתום הערב על מזכר הבנה עם ארה"ב למניעת הברחות נשק לחמאס - בסיס להפסקת אש בעזה

ארה"ב תתחייב לחסום נתיבי הברחת משלוחי רקטות קודם הגיעם למצרים, בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות ; מנגנון החסימה ייבנה במתכונת ההסכם למניעת הפצתו של נשק גרעיני

שרת-החוץ, ציפי לבני, תחתום הערב (שישי) בוושינגטון על מזכר הבנה עם ארה"ב למניעת הברחות רקטות ונשק אחר לחמאס. לפי הערכות, המסמך יתיר יירוט משלוחי נשק בלב ים, עוד קודם הגיעם למצרים. המזכר ישמש בסיס להפסקת אש בעזה, יחד עם הבנות בין הצדדים שהושגו בתיווך מצרים.

נסיעת לבני אורגנה בחופזה ולוח הזמנים הבהול של ביקורה מצביע על החשיבות שמייחסת ישראל לסיום הקרבות בעזה לפני 20 בינואר, יום השבעתו של ברק אובמה לנשיאות.

לדברי גורמים ישראליים רשמיים בוושינגטון, צפויה לבני להגיע לושינגטון ב-10 בבוקר (5 אחה"צ לפי שעון ישראל). כבר ב-11 היא מתוכננת להיפגש עם שרת החוץ האמריקנית, קונדוליסה רייס, כדי לדון על הנוסח הסופי של המסמך. ב-11.25 יתקיים טקס חתימה על מזכר ההבנות בסטייט דיפרטמנט. ב-2.30 אחה"צ תיפגש לבני עם מחוקקים על גבעת הקפיטול במאמץ להסביר את עמדת ישראל בסוגיית הקרבנות האזרחיים בעזה, סוגיה שמתחילה לכרסם בדימויה של ישראל בארה"ב, אם כי במידה פחותה מזו שבאירופה.

טיוטת המסמך גובשה בדיונים בין מנכ"ל משרד החוץ, אהרון אברמוביץ', שהגיע לוושינגטון לפני ימיים אחדים, לבין ג'פרי פלטמן, העוזר בפועל של שרת החוץ האמריקנית לענייני המזרח הקרוב.

יונתן פלד, דובר שגרירות ישראל בוושינגטון, אמר כי מזכר ההבנה מתבשל כבר כמה ימים. לדבריו, המסמך מהווה "מחויבות להתייחסות באופן קונקרטי ובינלאומי למניעת הברחות נשק לעזה".

מבחינת ישראל, מזכר הבנה יהיה רובד נוסף של ביטחון במאמץ שנועד לחסום נתיבים של הברחת משלוחי רקטות ונשק אחר לעזה. המטרה היא ליירט את המשלוחים עוד לפני שהם מגיעים למצרים, ומשם, באמצעות מנהרות, לעזה.

נקודת המוצא של ישראל בדיונים עם ארה"ב היתה, שמצרים היא החוליה החלשה בשרשרת סיכול המשלוחים, כפי שמעידה כמות הרקטות שצבר החמאס מאז נסיגת ישראל מעזה. כדי לוודא שמשלוחים קטלניים לא יגיעו לידי חמאס בעזה, צריך למנוע הגעתם למצרים.

מקור ישראלי רשמי אמר אמש לרשת אי.בי.סי., כי לפי מזכר ההבנה תארגן ארה"ב קבוצת מדינות שתומכות בגישתה למשבר בעזה. ארה"ב ובעלות בריתה ינקטו אמצעים ליירוט המשלוחים לפני הגיעם לעזה. התכנית תהיה דומה ליזמה למניעת הפצתו של נשק גרעיני. יזמה זו היא הסכם בין כמה מדינות לפעול יחדיו למניעת העברתן של טכנולוגיות או חמרים גרעיניים רגישים לידיים הבלתי נכונות. היזמה למניעת הפצתו של נשק גרעיני מתירה לחתומות על ההסכם ליירט משלוחים חשודים בלב ים.

המקור הישראלי ציין, כי כבר נערכו שיחות ראשוניות עם מדינות אירופיות שצפויות להצטרף ליזמה. המקור ביקש לא לנקוב בשמו מפני שהנוסח הסופי של ההסכם טרם אושר.

המקור אמר, כי אינו יודע האם הנשיא הנבחר, ברק אובמה, סומך ידו על מזכר ההבנה האמריקני-ישראלי, אך, לדבריו, ישראל משוכנעת שאובמה לא ייסוג מהסכם שעליו חתום בוש לאחר שייכנס לבית הלבן, ביום ג'.

רייס שוחחה אתמול (ה') טלפונית עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ודיווחה לו על ההתקדמות בניסוח מזכר ההבנה. בעקבות זאת, הורה אולמרט ללבני לצאות לוושינגטון כדי לחתום על המזכר.

דובר בצוותו של אובמה נמנע מתגובה על שאלה האם לשכת הנשיא הנבחר מודעת לעסקה המתגבשת בין ישראל לארה"ב.

רייס רמזה אמש בראשונה על קיום התכנית. היא אמרה לכתבים: "אנו דנים עם הישראלים ועם אחרים על מה אנו יכולים לעשות כדי להגדיל את הסיכויים להפסקת אש בת קיימא".