ביה"ד: עובד יקבל פיצוי בגובה 3 משכורות לאחר שפוטר משום שתבע את החברה

"פיטורי עובד אך בשל הגשת תביעה לבית הדין היא פגיעה חמורה בזכות היסוד של העובד וחתירה תחת היסודות של המשטר החברתי הדמוקרטי; בתי המשפט לא יכולים להקל ראש בתופעה לפיה פנייה של עובד תוביל לפיטוריו"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב חייב את חברת אלאר מהנדסים לשלם פיצוי בגובה 3 משכורות לעובד שפוטר משום שתבע את החברה.

אודי דנגור עבד באלאר כסוכן מכירות. הוא תבע את החברה בדרישה להשיב לו סכום שקיזזה מדמי ההבראה שלו בגין נזק שגרם לרכב החברה בתאונת דרכים. כשבועיים אחרי שמסר לחברה את כתב התביעה, הוא פוטר.

דנגור הציג תמלול שיחה בינו לבין רון אגרון, שותף מנהל באלאר, שאמר לו: "נראה לך הגיוני שאתה, אתה תעבוד אצלי, ואתה תתבע אותי?". בדיון בתביעה המקורית אמר המנהל השני בחברה, אלי לב, לרשמת בית הדין: "לא נראה לנו הגיוני שעובד שתובע את החברה ימשיך לעבוד בחברה. אמרנו לו לבטל את התביעה ואז נדון אתו לגבי זה".

בכתב ההגנה הכחישה אלאר כי דנגור פוטר בשל התביעה, וטענה כי פיטוריו נבעו מ"ירידה חדה בתפוקת העבודה שלא הצדיקה המשך העסקתו".

השופט אילן איטח סקר את העדויות והראיות, וקבע כי דנגור הוכיח כי פוטר בשל הגשת התביעה, או לפחות הוכיח זאת במידה המצדיקה להעביר את הנטל לחברה להוכיח שלא זו היתה עילת הפיטורין.

"פיטורי עובד אך בשל הגשת תביעה לבית הדין היא פגיעה חמורה בזכות היסוד של העובד וחתירה תחת היסודות של המשטר החברתי הדמוקרטי. בתי המשפט לא יכולים להקל ראש בתופעה, לפיה פנייה של עובד תוביל לפיטוריו. תופעה שכזו תותיר עובד שסבור שנגרם לו עוול, ללא יכולת ממשית לפנות ולברר את חילוקי הדעות שלו עם מעבידו", נקבע.

בית המשפט פסק לו פיצוי בסך 24 אלף שקל, שהם 3 משכורות יסוד. (עב' 11244/07).