הזדמנויות בסין? קבוצת Jupiter משיקה קרן חדשה להשקעה בסין ותגייס 300 מיליון דולר

[למדור שוקי עולם] קרן China Sustainable Growth תנוהל על ידי פיליפ אהרמן, ראש דסק סין בקבוצת Jupiter ; בראיון ל"גלובס": "המניות הסיניות הן זולות מאי פעם. אולי אם כולם אומרים כמה המצב רע, כדאי להסתכל קדימה ולהשקיע עכשיו"

היום השיקה קבוצת Jupiter הבריטית, קרן חדשה המתמקדת בסין (China Sustainable Growth), בניהולו של פיליפ אהרמן, תגייס 300 מיליון דולר בעיקר מגופים מוסדיים. קבוצת Jupiter, מנהלת קרנות בסכום של כ-40 מיליארד דולר, ונחשבת לאחת החברות הבולטות בבריטניה בזכות התשואות הגבוהות למשקיעים. מנהל הקרן, פיליפ אהרמן, הגיע לסבב גיוס בישראל, בקרב משקיעים מוסדיים, דווקא בתקופה רגישה זו, משום שהוא רואה בעת הנוכחית הזדמנות יוצאת דופן להשקיע בשוק הסיני. הקרן צפויה להתחיל להיסחר בבורסה של לונדון החל מה-12 למארס.

השנה סין צפויה להציג קצב צמיחה איטי מ-9%, הנחשב, גם לדעת גורמים רשמיים בסין, רף שמתחתיו קיימת סכנה ממשית לערעור היציבות החברתית, מה דעתך?

בעבר חברות סיניות נועדו להעסיק אנשים אך לא ציפו מהן להרבה יותר מכך, כך שבקצב צמיחה של 6-7% לא היה די כדי לתמוך בחברות האלו. ואולם מאז נעשו שינויים, וחברות ממשלתיות וציבוריות התחילו להיות רווחיות ביותר. אך אתה צודק, יש לחץ הולך וגובר על הממשל הסיני לתמוך בצמיחה ולמצוא פתרונות לאוכלוסיה שעוברת מהכפר לעיר. יש עדיין הרבה מחוסרי עבודה, אך בשל המדיניות של ילד אחד, המצב צפוי להשתנות בשנים הקרובות.

לכן, בעיני קצב צמיחה של 5-6% הוא הגיוני יותר כרף תחתון. גם אם נראה קצב צמיחה איטי ביותר של 3-4% בשני הרבעונים הקרובים, הפחתות המס והריבית צפויים להאיץ את הצמיחה ולהשיבה לרמות גבוהות יותר.

סיני איור

ראינו הרבה שווקים מתעוררים שצמחו במהירות אדירה, וקרסו באותה מהירות. אם הצמיחה אינה מבוססת על נתוני מאקרו יציבים, ועל מדיניות מדינית וכלכלית אחראית לצמיחה אין למעשה כל ערך.

סין, דווקא עכשיו?

סין החלה לפני 3,4 שנים להפנות משאבים לעידוד הצריכה הפרטית, ועכשיו היא עושה זאת ביתר שאת. יש שינוים עמוקים במדיניות מהתרכזות בצמיחה מהירה ככל האפשר, המבוססת על יצוא כאן ועכשיו, לגישה ארוכת טווח המבוססת יותר על צריכה פנימית וגיוון של מקורות צמיחה.


ניתן לדמות את סין לנהג מכונית בעלת מנוע חזק במיוחד, הנוסע כעת בטורים גבוהים מאד, ומבקש להעביר למהלך 2 או 3, כדי להמשיך קדימה בקצב גבוה אך עם זאת מבוקר . כלומר, במצב הנוכחי, הנהג פשוט מנסה להכניס את המהלך הנכון.

כן, אבל איך תדע מתי זה ייקרה, השנה, עוד 5 שנים, עוד עשור?

יש עדויות רבות לכך שהשינוי יגיע בקרוב הורדות הריבית (הבנק המרכזי של סין, הפחית את הריבית 5 פעמים בחודשים האחרונים לרמה של 5.31%) והגדלת יכולת ההלוואה של הבנקים ישפיעו השפעה כמעט מיידית.

וישנה כמובן חבילת חילוץ של 586 מיליארד דולר המבוססת על עודף תקציבי, בנקים היכולים להרשות לעצמם להלוות, וממשלה שיכולה ללוות. זהו צירוף של גורמים שלא נראה בשום מקום אחר בעולם. אנחנו עוברים מעולם שבוא העולם המערבי היה הצרכן והמלווה, לעולם שבו המזרח יהיה הצרכן, מכיוון שלמערב לא יהיה כבר מה להלוות. את השפעות חבילת החילוץ, שרובה מיועדת לפיתוח התשתיות בפריפריה, לבריאות ולחינוך, נראה בטווח הארוך והבינוני.

סיני איור

אני בודק את המספרים, וכמובן שיהיו עליות וירידות. בחודשים הראשונים נראה את הנתונים, וזה התפקיד שלי, של "יופיטר" לבחון ולחזות אותם, ולתכנן על פי הם השקעות מבטיחות בטווח הארוך.

ממה יש להיזהר בסין, מפני מה אתה חושש?

אם לא יהיו פתרונות תעבורה, תשתיות ולוגיסטיקה, ייווצרו צווארי בקבוק שיגרמו להוצאות אדירות. 8-12% מהתמ"ג השנתי של סין מבוזבז בשל בעיות לוגיסטיקה וזיהום סביבתי.
"תהליך העיור יגרום לכך שרמת הצריכה בסין תהיה כרמת הצריכה במערב וזו סכנה גדולה מאד. אם תתגשם תהיה רמת הצריכה של הסינים כרמת הצריכה של אוכלוסייה המונה 73 מיליארד נפש !!!. על כן חשוב מאד לסינים לדאוג לצמיחה יציבה וארוכת טווח המתחשבת בסכנות", מסביר גלעד לוי, מ- Sustainable Development Capital LLP - SDCL, שליווה את אהרמן בפגישותיו עם הגופים המוסדיים הגדולים בארץ.

סיני איור
איך אתם בונים את תיק ההשקעות?

הקרן תתמקד בחברות גדולות וקטנות העוסקות בתחומי הרפואה, החינוך, התחבורה, הסביבה, החקלאות והתשתיות. סין מבינה שהיא חייבת לזהם פחות, ולחסוך באנרגיה כדי להיות חלק מהעולם הגלובלי.

אנחנו משלבים חברות גדולות וידועות וחברות קטנות יותר שנבחרו בקפידה. אני מתרכז בחברות בינוניות וקטנות המתמקדות בענף האנרגיה הירוקה ומשתמש גם בחברות "בוטיק". בתיק שלנו יש 30 עד 40 חברות. בכוונתנו לגייס 300 מיליון דולר מגופים מוסדיים באירופה, ישראל ועוד. בנוסף אני משתף פעולה עם "בוטיקים" המתמחים בחברות ספציפיות המתמקדות בסקטורים אחרים. לא הכול יצליח, לכן מאד חשוב הגיוון. אני די בטוח שרוב החברות יספקו את הסחורה. כל החברות נסחרות ואנחנו בהחלט נהיה אקטיביים נחליף את החברות שלא יעמדו בציפיות בחברות מבטיחות יותר. בכוונתנו להתרכז בהשקעות מגוונות, סקטוריאליות וארוכות טווח, ונתרחק מחברות מסקטור הנדל"ן, המגזר הפיננסי, וענף היצוא.

אנחנו עוברים לחברות המתמקדות בשוק המקומי, בצמיחה המקומית ופחות בחברות המייצאות. בעצם, אנחנו מתאימים את עצמנו לשינויים במדיניות של כשש מאות מיליון תושבי ערים מתוך מיליארד ושלוש מאות מיליון אזרחים. 45 ערים עם יותר ממיליון תושבים. "אין ספק, סטלין היה גאה", מתבדח אהרמן.

לנו ב"יופיטר" חשוב לראות את הרפורמות הנמשכות, וכך לבחור את החברות. קח לדוגמה את תעשיית הפרמצטיקה. בישראל היא מהווה כ-20-25% מהמדד העיקרי בעוד שבסין אין לה חשיפה כלל, לכן זהו תחום נוסף שבו נתרכז.

סקטור החינוך מעניין גם הוא, כאשר סינים, שתמיד הדגישו את החשיבות של החינוך, זוכים כעת להזדמנויות שפעם נראו דמיוניות. שיעור החיסכון באסיה בכלל ובסין בפרט, הוא גבוה במיוחד, והוא מאפשר לסינים להשקיע בעתידו של הדור הצעיר.

גלעד לוי, מ-SDCL, מסביר "שיחקנו עם הרעיון הזה כבר למעלה משנה, ואנחנו מאמינים שזאת הזדמנות מצוינת להשקיע בסין, למרות המצב הרעוע בשווקים הפיננסים ברחבי הגלובוס". "הגופים המוסדיים בישראל הם שמרנים יחסית לחבריהם במערב, ואין ספק שהם שמחים על כך. אך לא תמיד כדאי להיות שמרנים, המשקיעים המוסדיים אינם עדר של כבשים, וראינו התעניינות רבה בקרן החדשה".

מה ייחודי בקרן החדשה, במה היא שונה מרבות אחרות?


מדובר בקרן סגורה (קרן המנפיקה מספר מוגבל של יחידות השתתפות בתקופה מוגבלת. מנהל הקרן רשאי להגדיל על פי תשקיף את מספר היחידות המונפקות במסגרת הקרן הסגורה. א.ה) שנסחרת בבורסה של לונדון (LSE) המאפשרת להשקיע במניות מסוג A (מניות סיניות הנגישות, לרוב, רק למשקיעים סינים. א.ה) ובחברות קטנות יותר המספקות בעיני הזדמנויות השקעה יוצאות דופן, והיא מגוונת מספיק כדי לשמור על יציבות. "מצד שני אנחנו מתרחקים מהסקטור הפיננסי, הנדל"ן והיצוא. אנחנו משוחררים מהצורך לשמור על נזילות גבוה, כמו בקרן פתוחה (קרן נאמנות שבה בכל עת ניתן לפדות ולרכוש יחידות השתתפות. א.ה).

אחת הבעיות בקרן סגורה, מסביר אהרמן, היא שקרן כזו נסחרת במחיר נמוך בהרבה משוויה בהנפקה. אך היא נפתחת פעמיים בשנה, כך שאפשר להיכנס או לצאת ממנה לעיתים קרובות יחסית. "תהיה לנו הזדמנות להלוות כסף, כך שנוכל לנצל מחיר נמוך של המניה. אנחנו מקווים לגייס 300 מיליון דולר באירופה, בארה"ב ואפילו באסיה ובישראל. החברה, הוסיף,רשומה בבורסת לונדון.

"איני מנסה להיות פרובוקטיבי או יוצא דופן, אני רק מציג את העובדות, בודק את המספרים ודי בכך להוכיח שמדובר בהזדמנות, בעיקר אם מתכננים לטווח ארוך. המניות הסיניות הן זולות מאי פעם, אני רואה היכן צפויה צמיחה, אולי אם כולם אומרים כמה המצב רע, כדאי להסתכל קדימה ולהשקיע עכשיו" מסכם פיליפ אהרמן.