המפלגות הערביות לביהמ"ש העליון: אין לפסול רשימות עם רעיונות דמוקרטיים

בערעור על החלטת ועדת הבחירות לפסול אותן, טוענות בל"ד ורע"ם-תע"ל: העליון אישר את המצע שלנו ב-2003

"על אידיאולוגיה ורעיונות לא פוסלים רשימות, במיוחד אם הן מחוייבות לקדם את רעיונותיהן באמצעים דמוקרטיים". כך טוענות המפלגות הערביות, בל"ד ורע"ם-תע"ל, בערעור שהגישו לבית המשפט העליון על החלטת ועדת הבחירות המרכזית למנוע מהן מלהתמודד בבחירות הקרובות לכנסת.

הערעור הוגש באמצעות עו"ד חסן ג'בארין, יו"ר עדאלה. ועדת הבחירות החליטה בשבוע שעבר למנוע מהרשימות הערביות האמורות מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-18. בקשת הפסילה, שהוגשה על-ידי יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן וסיעתו וח"כ ד"ר בן-ארי (האיחוד הלאומי), התבססה על חוק יסוד הכנסת, המאפשר לפסול רשימות השוללות את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ו/או תומכות במאבק מזוין של מדינות אויב או של ארגון טרור נגד המדינה.

היעדר ראיות

בערעור נטען כי הפסילה מפרה את כללי הצדק הטבעי. לדברי העותרים, רוב חברי הוועדה שקלו שיקולים זרים, לא איפשרו את קיומו של דיון נאות המתבסס על ראיות כלשהן, לא נתנו משקל כלשהו לחוק הקיים ובמיוחד לפסיקתו של בית המשפט העליון בעניין פסילת רשימות.

לטענת המפלגות הערביות, המצע שלהן כבר נדון בבית המשפט העליון ערב הבחירות הקודמות ב-2003, והרכב מורחב של 11 שופטים אישר ברוב של 7 שופטים את התמודדותן. הסיעות הערביות מדגישות כי מאז לא נעשה שום שינוי במצע הפוליטי שלהן ביחס לסוגיית אופיה של המדינה, והן מחויבות לעקרונות שנקבעו בפסק הדין של העליון. עוד הן טוענות כי העילה בדבר תמיכה במאבק מזוין של ארגון טרור לא רק שלא התבססה על אף ראיה רלבנטית, אלא שגם חברי הוועדה האמינו שאין לה שחר.

בערעור נאמר עוד כי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הגיש לוועדת הבחירות את עמדתו שהתבססה על החומר שנכלל בבקשות הפסילה, לפיה גם אם החומר בבקשה נכון אין בו כדי לעמוד במבחני הפסיקה בדבר קיומן של ראיות ברורות, חד-משמעויות ומשכנעות ואין בהן כדי לבסס "מסה קריטית ראייתית המצדיקה את פסילת הרשימות".

המפלגות הערביות טוענות כי הן נציגות נאמנות למיעוט הערבי, אינן ציוניות וכי אינן מקבלות את מדיניות האפליה והדיכוי. לדבריהן, הן שואפות בדרכי שלום ובאמצעים פרלמנטריים לשנות את אופיה של המדינה למדינה המתבססת על עקרון השוויון האזרחי והלאומי המלא, שלא תהיה בה עליונות לבני לאום אחד על אחר. עם זאת, הן מבהירות כי הן מכירות בהגדרה העצמית של היהודים בישראל ובמדינה מטעמים מוסריים.

דיון בנושא בבית המשפט העליון יתקיים מחר (ג') בבוקר בפני הרכב של 9 שופטים. (ע.ב 561/09).