יו"ר ארגון הטייסים הבינלאומי למופז: מערכת "קוד פוזיטיבי" בעייתית ויוצרת פרצות אבטחה

המערכת נועדה למנוע את כניסתם של מטוסים עויינים על-ידי אימות זהות הטייס

ארגון הטייסים הבינלאומי העביר בשבועות האחרונים לשר התחבורה, שאול מופז, מכתב בו הוא מותח ביקורת חריפה על מערכת "קוד פוזיטיבי", אותה מבקש המשרד להכניס לשימוש בקרב כל הטיסות הנכנסות לישראל החל מה-1 באפריל השנה.

עם הפעלת המערכת, יחויב כל מטוס אזרחי שיבקש להיכנס למרחב האווירי של ישראל, להצטייד ב"קוד פוזיטיבי", שנועד לאמת את זהותו של הטייס ולמנוע ממטוסים עויינים להתקרב למרחב האווירי של ישראל. המערכת, שפותחה על ידי אלביט בעלות של כ-8 מיליון שקל, נועדה להתריע על חטיפת מטוס או השתלטות טרוריסטים עליו.

המערכת פועלת באמצעות כרטיס אלקטרוני חכם בו יהיה מצויד כל טייס המשתתף בניסוי. עם הנחיתה בישראל אמור הכרטיס לשדר למרכז בקרה שהוקם בבית דגן אות זיהוי אישי לכל טייס.

במכתב שהגיע לידי "גלובס" מביע יו"ר ארגון הטייסים הבינלאומי, קרלוס לימון, דאגה מכניסתו של הניסוי לשלב השני ומהכוונה להכניס את המערכת לפעילות שוטפת. לימון פונה לשר מופז ומבקש ממנו לשקול מחדש את הכנסת המערכת מאחר שזו, לטענת הארגון, יוצרת פרצות אבטחה ואף מוגדרת על ידו כ"בעיה ביטחונית".

במכתב כותב לימון כי הטייסים שהשתתפו בפיילוט דיווחו על כשלים במערכת ועל בעיות טכניות. הטייסים טענו כי המפעילים ביחידות הבקרה אינם מיומנים, ונעדרי תפיסת הפעלה מבצעית כוללת ונוהלי הפעלה ולכן יש חשש לפגיעה בבטיחות הטיסה.

לדבריו, הטייסים דיווחו על כך שתהליך הזיהוי אורך זמן רב מדי, עובדה המפריעה לסדר הפעילות הטבעי בתא הטייס ומחייבת שהייה ממושכת יתר על המידה על תדר הזיהוי, דבר המונע האזנה לתדר המצוקה הבינלאומי.

משרד הביטחון: המערכת מתפקדת

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "הצוות המאייש את מרכז השליטה הוא בעל רקע תעופתי-ביטחוני המתאים למשימה ועבר הכשרה מקיפה בכל תחומי פעילותו וזוכה לשבחים מכל גורמי התעופה הרלוונטיים". כמו כן, נמסר כי "המערכת עברה בהצלחה מבחני קבלה מפורטים ומחמירים ותפקודה הטכני במהלך הפיילוט ועד עתה היה ללא פגם. משרד התחבורה שיתף את ארגון הטייסים בתהליך ואף אימץ ויישם את רוב ההמלצות הטכניות של ארגון הטייסים".

לדברי משרד הביטחון, "רמת המענה הביטחוני של המערכת והפערים הפוטנציאליים נבחנו בעבודת מטה יסודית שנמשכה למעלה משנתיים בהשתתפות כל גורמי הביטחון והמודיעין בישראל ואושרו כמענה טוב ויעיל לאיום. הפיילוט וההרצה המבצעית הוכיחו מעל לכל ספק כי תהליך הזיהוי אינו פוגע בשום אופן בתהליך הכניסה של מטוסים למרחב האווירי של ישראל. נהפוך הוא, מאז הוכנסה המערכת פחתו בצורה דרמטית הזנקות מטוסי חיל האוויר, כמו גם הצורך להסיט טיסות לנחיתה בשדות תעופה בחו"ל". *