לידיעת שלמה ינאי: תרופות עם מכירות של 13.8 מיליארד דולר מחכות לאיתגור ב-2009

האנליסט ד"ר רוני גל מברנסטיין ריסרץ' מסמן 39 תרופות שהפטנטים שלהן מועמדים לאיתגור ב-2009 ; מדובר בירידה לעומת 2008, והמשמעות היא שמנוע צמיחה מרכזי של החברות הגנריות מאבד מכוחו

אחד ממנועי הצמיחה העיקריים של חברות תרופות גנריות הוא "Paragraph 4", הליך בו החברה הגנרית מאתגרת את הפטנט של התרופה המקורית. במידה שההליך מסתיים בהצלחת החברה הגנרית שאתגרה ראשונה את הפטנט, היא זוכה לשווק את התרופה בבלעדיות למשך 180 יום, לפני שחברות אחרות נכנסות לשוק ומחיר התרופה יורד.

האנליסט ד"ר רוני גל מ-Bernstein Research, ממפה את התרופות המקוריות שנמצאות היום בשוק, וייתכן שהפטנטים עליהן יאותגרו במהלך שנת 2009. מדובר ב-39 תרופות שהמכירות שלהן, במונחי המוצר המקורי, מגיעות ל-13.8 מיליארד דולר - ירידה לעומת 78 תרופות שנמכרות ב-21 מיליארד דולר, שאותגרו בשנת 2008. גל מציין שבין השנים 2005 ל-2008 חלה ירידה במספר האתגורים, מ-51 ל-37, והוא מעריך שזוהי "תחילת הסוף של תקופת הצמיחה ב-Paragraph 4". לדבריו, הדבר מעלה דאגות בנוגע לשווי החברות הגנריות בטווח הארוך.

מכל מקום, מכיוון שטבע היא חברת התרופות הגנריות הגדולה ביותר בעולם, סביר להניח שיהיה לה חלק גדול באתגורי הפטנטים גם ב-2009. גל בונה מודל שלוקח בחשבון את מועד פקיעת הפטנטים של התרופות, מספר הפטנטים, מורכבות הפורמולציה והיקף המכירות, ומוצא 39 תרופות שסביר שיאותגרו במהלך 2009. בראש הרשימה תרופת ה-Vytorin של חברת שרינג, שנמכרת ב-2.44 מיליארד דולר ומיועדת להפחתת כולסטרול.

בעשירייה הראשונה נמצאות שלוש תרופות לטיפול באיידס, שמכירותיהן הכוללות מגיעות ל-2.1 מיליארד דולר. גל מציין שבעוד שהתרופות לטיפול במחלה מצליחות מבחינה מסחרית, הן לא אותגרו באופן נרחב - מגמה שמתחילה להשתנות. להערכתו, ההזדמנות שגלומה לחברות הגנריות בתרופות אלה מגיעה לכ-4 מיליארד דולר (במונחי מוצר המקור).

טבע היא אמנם חברה גנרית בבסיסה, אבל יש לה גם תרופות מקוריות משל עצמה. הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה והאזילקט לטיפול בפרקינסון הן השתיים הבולטות, אך יש גם מוצרי נשימה. שניים מהם מוזכרים בסקירה של ברנסטיין ריסרץ': הראשון, Proair HFA שמיועד לטיפול באסתמה, נמכר ב-374.4 מיליון דולר, ונמצא ברשימת התרופות שפחות סביר שיאותגרו במהלך 2009; השני הוא ה-QVAR 40, שמטפל גם הוא באסתמה, אשר נמכר ב-97.9 מיליון דולר והוא ברשימת התרופות שלא סביר שיאותגרו השנה. המלצתו של גל על מניית טבע היא "תשואת יתר", במחיר יעד של 52 דולר.