מחפשים מזומנים: שרפ"ג במו"מ למכירת משרדי החברות הבנות שלה תמורת 18 מיליון שקל

הקבוצה מתכוונת לשכור בחזרה את המשרדים הממוקמים בבניין הפלטיניום בת"א מידי מהרוכש ; היקף החוב של שרפ"ג עומד על כ-2 מיליארד שקל, והיא אמורה לשלם בסוף מאי כ-17 מיליון שקל למחזיקי האג"ח

המשבר הכלכלי גורם כידוע לחברות רבות לחפש דרכים להגדיל את המזומנים שברשותן. כך, חברות ממונפות רבות, שצריכות לעמוד בין השאר בתשלומי אג"ח כבדים, יוצאות לעיתים במסע למימוש נכסיהן. בחלק מהמקרים מדובר במימוש אחזקות חברות בנות, אולם במקרה של קבוצת שרפ"ג, הנכס הממומש הוא משרדי החברות הללו.

ל"גלובס" נודע כי קבוצת שרפ"ג שבשליטת יצחק שרם ויאיר פודים מקיימת מגעים למכירת שתי הקומות בהם נמצאים משרדי הקבוצה, המושכרים כיום לחברות בנות. שרפ"ג מעוניינת למכור את שתי הקומות תמורת כ-18 מיליון שקל.

החוזה עם הקונה אמור להיחתם במתכונת של back sale and lease. כלומר, שרפ"ג תשכור בחזרה את הנכסים מהמוכר, כאשר הכוונה היא שחוזה השכירות יהיה לטווח ארוך של כ-10 שנים. בשרפ"ג סרבו להתייחס לידיעה.

משרדי החברה ממוקמים בבניין הפלטיניום ברחוב הארבעה בת"א, ושטחם הוא כ-1,600 מ"ר. כ-75% מהשטח נמצא בבעלות שרפ"ג, והיתר בבעלות החברה הבת לידר.

על-פי הערכות, המחיר אותו דורשת שרפ"ג במכירה משקף תשואה שנתית של כ-10% לרוכש, זאת בעוד ממוצע העסקאות בשוק המשרדים כיום עומד על כ-9%, כך שהמחיר נחשב לאטרקטיבי יחסית. מנגד ראוי לציין כי שוק הנדל"ן למשרדים נמצא בתקופה זו בהאטה על רקע המיתון הצפוי.

לשרפ"ג וללידר יש לא מעט התחייבויות, ושתיהן צריכות לפרוע חלק מהאג"ח שלהן בסוף מאי הקרוב. על רקע זה איבדה קבוצת שרפ"ג, העוסקת בפעילות נדל"ן, פיננסים וטכנולוגיות, כ-80% משוויה בשיא, והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-70 מיליון שקל.

בנוסף, הקבוצה מתאפיינת ברמת מינוף גבוהה למדי. היקף ההתחייבויות של הקבוצה עומד על כ-2 מיליארד שקל, בעוד ההון העצמי שלה עומד על כ-400 מיליון שקל בלבד. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2008 הסתכמו הפסדיה של שרפ"ג בכ-290 מיליון שקל, ובסוף מאי הקרוב היא אמורה לשלם למחזיקי האג"ח שלה כ-17 מיליון שקל.

גם מצבה של לידר אינו מזהיר במיוחד. החברה מחזיקה בפולאר תקשורת, גרינסטון ובלידר שוקי הון. ללידר חוב של 1.6 מיליארד שקל, בעוד ההון העצמי שלה עומד על 410 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסידה החברה כ-200 מיליון שקל, ובעוד כארבעה חודשים היא אמורה לשלם למחזיקי האג"ח שלה כ-50 מיליון שקל. אם שרפ"ג ולידר יצליחו לבצע את העסקה לפני מועד תשלום האג"ח, הן יוכלו להיעזר בסכום כדי לשלם באמצעותו למחזיקי האג"ח.

כרגע, בכל אופן, נראה כי אמון המשקיעים ביכולת החזר החוב של החברות אינו גבוה במיוחד. למרות העליות החדות שנרשמו בשוק האג"ח הקונצרניות בשבועות האחרונים, האג"ח של שרפ"ג ולידר נסחר כיום בתשואת אג"ח זבל של יותר מ-40%.