חיפה מתחדשת: הסתיימה כריית המנהרה הראשונה במנהרות הכרמל - הארוכה בישראל

בתחילת השבוע השלימה זכיינית הפרויקט קבוצת כרמלטון את כריית המנהרה הראשונה והמרכזית, באורך של 1,650 מטרים, בין מרכז הקניות הגרנד קניון באזור נווה שאנן לבין צומת הצ'ק פוסט בחיפה

היסטוריה בפרויקט מנהרות הכרמל בחיפה: בתחילת השבוע השלימה זכיינית הפרויקט קבוצת כרמלטון את כריית המנהרה הראשונה והמרכזית, באורך של 1,650 מטרים, בין מרכז הקניות הגרנד קניון באזור נווה שאנן לבין צומת הצ'ק פוסט בחיפה. פריצת המנהרה, מהווה ציון דרך משמעותי, לקראת פתיחת פרויקט מנהרות הכרמל לתנועה בעוד פחות משנתיים.

פריצת המנהרה, מציינת את סיום חפירת המנהרה הארוכה ביותר בארץ אחת מתוך ארבע מנהרות, המהוות ביחד את פרויקט מנהרות הכרמל שנעשה בהשקעה של כ-1.2 מיליארד שקל. בסוף 2010, צפוי להיפתח לתנועה תוואי המנהרות למלוא וארכו, בין מוצא הקריות למוצא החוף, כשבתווך מוצא רופין, המקשר את פרויקט מנהרות הכרמל ללב חיפה.

כרמלטון נמצאת בבעלות משותפת של שיכון ובינוי (50%) ואשטרום (50%). העבודות על פרויקט מנהרות הכרמל יצאו לדרך ברבעון הראשון של 2006 בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל. הפרויקט יחל בקצה הצפוני של כביש החוף (כביש 2), יסתיים בצומת הצ'ק פוסט ויכלול כבישים באורך של 6.5 ק"מ - מהם 4.7 ק"מ בשתי מנהרות דו-כיווניות.

מדובר בפרויקט B.O.T, שבמסגרתו תקים כרמלטון, בניהולו של יפתח נאור, את המנהרות ותתפעל אותן במשך 32 שנה. הנסיעה בהן תהיה כרוכה בתשלום אגרה של 5 שקלים בשנה הראשונה.

לאחר שהתגברה לפני כחודשיים על הסכסוך הקשה עם הקבלן הסיני, חברת CCECC, באשר לכריית המנהרות, כרמלטון נמצאת במומנטום חיובי ונכון לעכשיו מקדימה בחצי שנה את לוחות הזמנים לפרויקט. בשבובאחרונה ע אישר שר התחבורה, שאול מופז, את בקשת כרמלטון לפתוח שתיים מתוך ארבע המנהרות בפרויקט באפריל 2010, במקום בתחילת שנת 2011.

על פי דרישת העירייה נסללו כביש חדש בנחל הגיבורים שיהפוך בסיום הפרויקט למסלול טיולים. בנוסף, משקמת כרמלטון את שמורת עין סעדיה ותהפוך אותה לאתר שניתן לטייל בו. עבודת שיקום נופי תבוצע בסיום הפרויקט גם במורדות הוואדי שבמוצא רופין.

לדברי ראש עיריית חיפה יונה יהב שסייר במנהרות "ניתן לציין כי מנהרות הכרמל, שהן הפרויקט ההנדסי הגדול ביותר המתבצע בישראל הוא פרוייקט רב חשיבות לחיפה, פרוייקט שפן אחד שלו יהיה נוחיות המעבר משני קצות העיר ומצד שני הפרוייקט יביא להפחתה משמעותית ביותר בזיהום האוויר לו 'תורמים' כלי הרכב החוצים את העי"ר.