אירופה סגרה בטריטוריה השלילית: הדאקס נפל ב-1.8% והקאק ב-2.15%; מירלנד טיפסה ב-13.7%

[למדור שוקי עולם] אסיה ננעלה בירידות חדות ; הנפט נסחר סביב רמת ה-34 הדולר, במסחר האלקטרוני ; האינפלציה בבריטניה האטה לקצב שנתי של 3.1% בדצמבר ; קבוצת לונזה הקימה שותפות אסטרטגית עם טבע

המדדים המובילים באירופה אשר נסחרו במהלך יום המסחר בטריטוריה החיובית סיימו את המסחר בירידות שערים, אותן הובילו מניות הפיננסים. העליות היום היו בתגובה לעליית אמון המשקיעים בגרמניה, וירידה קלה מהצפוי בשיעור האינפלציה בבריטניה. המשקיעים המתינו להשבעתו של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב, היום ב-19:00, שעון ישראל.

מדד המחירים לצרכן הבריטי ירד זה החודש השלישי ברציפות בדצמבר לרמה שנתית של 3.1%, אך פחות מהצפי לירידה חדה יותר. הירידה במחירי הסחורות והפעילות הכלכלית האיטית גרמו לצמיחת המחירים להאט בצורה משמעותית מאז שקבעה שיא ב-5.2% בספטמבר.

"נתוני ה-CPI די מאכזבים. הם לא ירדו כפי שציפינו", אמר דיוויד פייג', אנליסט בבית ההשקעות Investec. הירידה במחירי הסחורות והפעילות הכלכלית האיטית גרמו לצמיחת המחירים להאט בצורה משמעותית מאז שקבעה שיא ב-5.2% בספטמבר.

מוקדם יותר החודש הבנק המרכזי של אנגליה (BOE) הפחית את הריבית ב-0.5% ל-1.5%, הרמה הנמוכה ביותר מאז הקמת הבנק ב-1694. סיכומי הישיבה יתפרסמו בהמשך השבוע ונראה שועדת המדיניות המוניטרית מחזיקה בעמדה יונית יותר. ממחלקת המחקר של FXCM ישראל נמסר כי החלפי הריבית מהלילה מצביעים על הפחתה אפשרית של 0.25% לפחות בפברואר.

אמון המשקיעים בגרמניה עלה מעבר לציפיות בינואר. נכונותו של הבנק המרכזי של אירופה לבצע הפחתות ריבית, כמו גם ההודעה של ממשלת גרמניה על חבילת תמריצים כלכלית, עודדה את האופטימיות.

כמה מבכירי הבנק האירופי המרכזי (ECB) ניסו אתמול (ב') שוב להנמיך את הציפיות להפחתת ריבית נוספת במרחב האירו, שתקרב את הריבית לאפס אחוז, גם כאשר הנציבות האירופית בבריסל פרסמה תחזית קשה, שלפיה כלכלת המדינות החברות בגוש האירו תתכווץ השנה בכמעט 2%. במקביל הפחיתה S&P גם את הדירוג של ספרד בדרגה אחת, אחרי שעשתה זאת לגבי יוון.

ג'ורג' פרובופולוס, חבר מועצת הנגידים של ה-ECB, אמר כי המרחב להפחתות ריבית נוספות מוגבל, ורמז שהשווקים הרחיקו לכת בציפיותיהם שריבית האירו תיפול ל-1% בחודשים הקרובים.

הצמיחה הכלכלית מתדרדרת והנציבות האירופית צופה האטה של 1.9% בשנת 2009. תמריצים פיסקליים נוספים נדחקים שכן הגירעון התקציבי העולה גרם לחברת דירוג האשראי S&P להפחית את הערכותיה לגבי יוון וספרד. האפשרות להורדות דירוגים נוספות באירלנד ופורטוגל גרמה לשרי האוצר האירופים להוציא הצהרה משותפת בה הם אומרים שפרץ ההוצאות "יוצא הדופן" האחרון הספיק ואין צורך להמשיך בו. המדיניות המוניטרית נאבקת להשפיע והדבר אינו מאפשר אופטימיות של המשקיעים לגבי הסיכויים של השוק המשותף בטווח הבינוני.

מדד פוטסי 100 של לונדון ; מדד דאקס 30 של גרמניה ; מדד קאק 40 של צרפת ; מדדSMI של שוויץ.

בזירת המטבעות, האירו מאבד 0.94% ל-1.2966 דולר והליש"ט יורדת ב-3.6% ל-1.393 דולר.

בזירת המאקרו

מדד המחירים לצרכן (CPI) הבריטי ירד זה החודש השלישי ברציפות בדצמבר, אך פחות מהצפוי, לשיעור אינפלציה שנתי של 3.1%, מ-4.1% בנובמבר. כך מסרה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה בבריטניה. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז אפריל 2008, אך עדיין מעל יעד הבנק המרכזי של אנגליה שעומד על 2%. במונחים חודשיים, האינפלציה ירדה ב-0.4%. אנליסטים חזו ירידה חודשית של 1% לקצב שנתי של 2.5%. קיצוץ המע"מ הבריטי (VAT) ב-2.5% ל-15% היה הגורם המשפיע ביותר על ירידת המחירים הכללית.

על פי תוצאות סקר ZEW האמון בקרב המשקיעים בגרמניה עלה מ-45.2- ל-31.0-, השיפור הראשון מזה 4 חודשים.

מניות בכותרות

פיאט האיטלקית מנהלת שיחות עם קרייזלר שבשליטת הקרן הפרטית סרברוס על קנייה אפשרית של אחזקה ביצרנית הרכב האמריקנית הנאבקת על חייה, מסר אתמול (ב') מקור מקורב לפיאט. המסחר במניית פיאט הושעה עד שחברת המכוניות תפרסם הודעה רשמית על המגעים שלה עם קרייזלר.

מניות האנרגיה והכרייה ריכזו עניין על רקע צניחת מחיר הנפט, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק, אל מתחת לרף 34 הדולר לחבית ולאחר שרוסיה הודיעה היום על הזרמה מחדש של גז לאיחוד האירופי דרך אוקראינה. BHP ביליטון , ריו טינטו , בריטיש גז , רויאל דאטש של .

רויאל בנק אוף סקוטלנד , שננעלה אתמול בירידות חדות, ניסתה להתאושש היום כאשר משקיעים מנצלים את המחיר הנמוך של המניה, אך לא הצליחה ובסיום המסחר המשיכה המניה במסע דרומה.

ישראליות באירופה

קרן קפיטל ונצ'ר וורלדוויד הפכה לבעלת עניין במירלנד פיתוח , לאחר שב-14 לינואר רכשה 5.73 מיליון מניות במחיר של 39 פני למניה, ובכך הגדילה את אחזקותיה במירלנד ל-8%, או 8.29 מיליון מניות. שווי האחזקה בדילול מלא עומד על 7.75%. שווי השוק של מירלנד פיתוח, שבשליטת אליעזר פישמן, עומד על 41.857 מיליון ליש"ט. המניה סיימה את שנת 2008 במחיר של 34.75 פני למניה וטיפסה מאז ב-10.1%.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

קבוצת לונזה (סימול: LONN-SWX), הנסחרת בבורסת שוויץ, הקימה שותפות אסטרטגית עם טבע למובילות בתחום הביוגנריקה. המניה עולה ב-1%.