הפתעה חיובית: סוכנות דירוג האשראי S&P מותירה דירוג ישראל ב-"A" ובתחזית דירוג "יציב"

הדירוג אושר בפרמטרים העיקריים: החוב השקלי, החוב במטבע חוץ ויכולת המרה והעברה של החוב ; "אישור הדירוג משקף את ההתחייבות ממשלת ישראל למשמעת פיסקלית ואת איתנות המשק הישראלי, למרות האווירה הפוליטית והפיסקלית המתוחה" ; שווה מיליארדים / פרשנות - אדריאן פילוט

המלחמה בעזה, היעדר היציבות השלטונית והבחירות הקרבות, היעדר תקציב מאושר, המיתון שחודר לתוך המשק הישראלי והגירעון התקציבי שצפוי לתפוח לרמות שיא, לא הצליחו להפחיד את כלכלני S&P, חברת הדירוג החשובה בעולם, שהודיעה היום (ב'), ובניגוד לציפיות, על אישור דירוג האשראי של מדינת ישראל, ברמה של "A", כמו כן על אישור תחזית הדירוג על רמה של "יציב".

בשנה שעברה העלתה S&P את דירוג האשראי של ישראל לרמת שיא. הדירוג אושר היום בכל שלושת הפרמטרים העיקריים: החוב בשקלים, החוב במטבע חוץ ויכולת המרה והעברה של החוב (Transfer & Convertibility assessment), שנותר "AA".

כלכלני S&P כותבים: "אישור הדירוג משקף את ההתחייבות של הממשלה הישראלית למשמעת פיסקלית ואת איתנות המשק הישראלי אחרי חמש שנים של צמיחה חזקה בשיעור של כ-5%, למרות האווירה הפוליטית והפיסקאלית המתוחה שסוררת עתה".

בהתייחסות למלחמה בדרום מסבירים ב-S&P כי האירועים בעזה לא צפויים להביא לנזקים משמעותיים ביכולת גיוס ההון של ישראל ומוסיפים כי "המלחמה עם החמאס תשפיע על כלכלת ישראל בטווח הקצר בלבד, אך הידרדרות במצב הגיאו-פוליטי, לרבות סכסוך מזוין עם איראן, תפעיל לחצים כבדים לכוון הורדת דירוג האשראי".

עם זאת, המלחמה כן עלולה להגדיל את הגרעון הממשלתי בשנים 2009-2010, שכן היא מתווספת ל"תוכנית ההאצה" ולמתווה הפחתת המס הרב-שנתית, כל זה על רקע ההידרדרות באווירה הכלכלית הגלובלית והביקושים הפנימיים היורדים.

על פי הערכות חברת הדירוג, הגירעון הממשלתי של הממשלה ב-2009 צפוי להגיע ל-6% תוצר וב-2010 לרדת לרמה של 3% בלבד. נזכיר כי ב-2008 הגיע הגירעון לרמה של 2%. כתוצאה מהגדלת הגירעון הצפויה, חוזים כלכלני S&P עלייה של 4.5% ביחס חוב-תוצר שיגיע השנה לרמה של כ-82% והוא יירד חזרה לכ-80% רק ב-2011.

"למרות שההוצאה הממשלתית צפויה לגדול וההכנסות ממסים להתכווץ, אנו מאמינים כי הפחתת יחס חוב-תוצר תישאר בראש סדר העדיפויות של הממשלה החדשה, ללא כל קשר לתוצאות הבחירות", כותבים הכלכלנים תוך רמיזה די ברורה לגבי הציפיות של חברת הדירוג מהממשל החדש שיבחר בפברואר. באותו נושא מציינים ב-S&P כי העברת תקציב 2009 חייבת לעמוד בראש סדר העדיפויות של הקואליציה "שלערכתנו תישאר מורכבת מכמה מפלגות".

לגבי הפעילות הריאלית של המשק, נכתב כי "עקב התלות הגדולה של המשק הישראלי בביקושים מארה''ב ומאירופה, מעדכנים ב-S&P את תחזית הצמיחה של ישראל לרמה של 1.4% בשנת 2009 ו-3.6% בשנת 2010", תחזיות דומות לאלו שחשף עד כה בנק ישראל.עוד ממליצים למקבלי ההחלטות בירושלים לנצל את הגמישות שמאפשרים הערבויות האמריקאניות וארגון ה"בונדס" למימון וגיוס החוב.

גם הפעם, כלכלני S&P משבחים את הכלכלה הישראלית וטוענים כי היא נטולת אי-איזונים בפרמרטים המאקרו-כלכלים העקרים, לרבות בחשבון השוטף, ומשבחים את בנק ישראל על תוכנית רכישות המט''ח שביצע במשך השנה האחרונה שהגדילה את יתרות המט''ח עד כה לרמה של 41 מיליארד שקל, דבר המקל על היכולת להחזיר חוב.

האישור של דירוג האשראי של ישראל מגיע על רקע הורדות דירוג שביצעו כמה חברות בשבועות האחרונים וזו הסיבה לחשיבות אישור החוב.