מקרן בכף היד: מארדין פיתחה מקרן זעיר שמאפשר להקרין את מסך הסלולר הקטן על קיר גדול

הייחוד של מארדין, כך היא טוענת, הוא בכך שמדובר במנגנון מכאני לחלוטין כמעט. המוצר הוא כל כולו בגודל של ציפורן, אך הוא כולל בתוכו מראה שנעה במהירות על ציר ומסיטה את קרן הלייזר כדי להשיג את הסריקה

המגבלה העיקרית כיום של מכשירי בידור, תקשורת ומחשבים ניידים, היא גודל המסך. ה-iPhone של אפל הצליח, בין היתר, כי המסך שלו הוא גדול יחסית והמכשיר דק - כלומר, המסך הוא כמעט כל המכשיר. לפטופים קטנים אינם נרכשים על-ידי מי שאינו יכול להתמודד עם גודל המקלדת או המסך.

אך אילו היינו יכולים להיפרד לגמרי מהמסך? מספר חברות בעולם עובדות על פיתוח של מקרן זעיר, כל-כך קטן שהוא יוכל להיכנס לתוך טלפון סלולרי כרכיב כמעט בלתי מורגש. כך, אם המשתמש רוצה לראות סרט, מסמך או תמונה האגורים במכשיר, הוא יכול להקרין אותם על הקיר הקרוב. הוא הדין עם לפטופ, DVD נייד, קונסולת משחקים ניידת או כל מכשיר אחר.

אחת החברות הפועלות בתחום היא Maradin. לדברי החברה, המקרן שלה הוא מן הזעירים, הזולים והיעילים שקיימים. שיטת העבודה שלו מבוססת על הקרנה של קרן לייזר במהירות על פני כל המרחב אותו אנחנו מגדירים כמסך שלנו. הקרן זזה במהירות אדירה - 30 פעם בשנייה, כך שאף שהיא מאירה נקודה אחת במרחב בכל רגע, לעיניים שלנו נדמה שכל הנקודות מוארות בו-זמנית, ומתקבלת תמונה מקבילה מבחינתנו לזו שהייתה מתקבלת אם היינו מאירים על כל הנקודות בטכניקות ההקרנה המוכרות.

הייחוד של מארדין מול מתחרותיה, כך היא טוענת, הוא בכך שמדובר במנגנון מכאני לחלוטין כמעט. המוצר הוא כל כולו בגודל של ציפורן, או "שתי קוביות סוכר וחצי", כפי שמתאר זאת היזם והמנכ"ל מתן נפתלי, אך הוא כולל בתוכו מראה שנעה במהירות על ציר ומסיטה את קרן הלייזר בכל פעם חלקיק מעלה כדי להשיג את הסריקה. כיוון שהשאיפה היא לקבל תמונה באיכות גבוהה, המוצר חייב לנוע באופן מדויק להפליא. מדובר בשלוש קרניים הזזות בתיאום - אדומה, ירוקה וכחולה, כדי ליצור מסך צבעוני.

"כדי להתחרות בשוק, המוצר חייב להיות זול מספיק על מנת להיות רכיב בטלפון סלולרי, ועם הספק נמוך, כדי שלא יגמור את הסוללה ושייתן איכות תמונה מספקת להחליף את המסכים הקיימים", אומר נפתלי.

ומה אם רוצים לראות סרט במכונית או במטוס? על מה מקרינים?

נפתלי: "זה היתרון שלנו על פני חלק מהמתחרים. ניתן להקרין קרן לייזר גם על מסכים שקופים ובוהקים, אפילו על חלון של מכונית באור יום".

"זקני צפת, שכבר עשו את האקזיט"

את מארדין הקימה ב-2007 קבוצה של אנשי תעשיית האלקטרו-אופטיקה בישראל, שרובם מעדיפים להישאר בעילום שם, כיאה לקשרים הטובים של תעשייה זו עם העולם הביטחוני והצבאי - מלבד נפתלי, שמגיע מתחום המוליכים למחצה, והתמחה בתהליכי ייצור של מיקרו מערכות בחברת SCD. מנתוני מאגר IVC, עולה כי יזם נוסף בחברה, אילון ליטוויץ, ניהל בעבר את חברת Telleris שנסגרה. בין בעלי המניות שלה מסיבוב ה-Seed נמצא גם ראובן אגסי.

החברה גייסה את הסבב הראשון שלה מחברת Start Up Factory. צבי סלונימסקי, לשעבר יו"ר ומנכ"ל אלווריון, והיום יו"ר החברה מטעם סטארט-אפ פקטורי, מגדיר את הקבוצה כבוגרי סטארט-אפים שכבר עשו את האקזיט. "זקני צפת, חברי הבריגדה", כפי שהוא קורא להם, אשר יצרו קבוצה המשקיעה השקעות ראשוניות של בין חצי מיליון למיליון דולר, וגם מלווה את החברות. בין השותפים בסטארט-אפ פקטורי: ראובן ושי אגסי, אפי כהן-ארזי, ד"ר ארנה ברי, בני לוין, דב מורן וכרמל ורניה.

הכספים שגוייסו מסטארט-אפ פקטורי הובילו את החברה לפיתוח אבטיפוס, וכעת היא מחפשת השקעה של כמה מיליוני דולרים נוספים כדי להפוך את הדוגמה למוצר.

נפתלי מספר כי הרעיון של מקרן זעיר היה אחד התחומים שכיכבו בתערוכת האלקטרוניקה CES, שנערכה לפני מספר שבועות. לדבריו, רוב החברות פעלו בדרך של מזעור מקרנים הפועלים בטכנולוגיה הקיימת, של הקרנת אור דרך תמונה שרצה על עדשה, וכיום הן יכולות להציע מקרן בגודל של טלפון סלולרי - גדול מדי לצרכים שעליהם מעוניינת לענות החברה.

מהן האפליקציות הראשונות שתכוונו אליהן את המוצר, ואילו הן הפרועות ביותר לעתיד?

סלונימסקי: "המוצר מתאים לכל מכשיר אלקטרוני. בשלב הראשון, הקרנת תמונות מסלולרי, עבודה על לפטופ קטן עם מסך גדול וקונסולות משחקים, הם השווקים הברורים והבשלים. מתברר שבמשחקי מציאות מדומה יש גם ביקוש גדול למסכים, שכן ניתן להקרין את התמונות על קירות, חלונות או על המשקפיים שלובש השחקן. אנחנו גם לא מוגבלים רק להקרנה - מכיוון שהטכנולוגיה מאפשרת סריקה מהירה על ידי קרן לייזר, היא גם יכולה אפילו לשמש לתעשיית הדפוס, להדפסה או לבקרת איכות".

Maradin - ת.ז

שנת הקמה: 2007

תחום פעילות: פיתוח מקרן זעיר להוספה למכשירים אלקטרוניים

מנכ"ל: מתן נפתלי

מקור השם: ראשי התיבות של המייסדים

סיפור ההקמה: "נפגשנו כדי לעשות סיעור מוחות לפרויקט אחר, ושמנו לב שהמסך של הלפטופ קטן מדי. אמרנו: 'לו רק יכולנו להקרין את המסך על הקיר'"

גיוסי הון עד היום: כ-1 מיליון דולר מסטארט-אפ פקטורי

שלב בפעילות: אבטיפוס להדגמה

*מקור: IVC-Online

נפתלי: "אם רוצים לראות סרט במכונית או במטוס, למשל, ניתן להקרין קרן לייזר גם על מסכים שקופים ובוהקים, אפילו על חלון של מכונית באור יום"