מיומנו של איש היי-טק: השקף ה-16

שוב אני שקוע בהכנת חומרים, והפעם מצגת למשקיעים. מי המציא את הדבר הזה? הרי אנחנו יודעים בעל-פה מה אנחנו אמורים להשמיע, ואנשי הקרנות יכולים כבר לדקלם מה שישמעו

כשאני לא מצליח להירדם, אני יושב על המיטה שלי וסופר שקפים. המצגת עוברת מעל לראשי ונעלמת, וכל שקף שעובר דומה בדיוק לשקף שעבר פה לפניו. שקף ראשון ושקף שני, כולם דומים. אך כשמגיע השקף השישה עשר, אני יודע שהוא יעצור ויסתובב לי בחדר, ואני מבין שהשקף הזה יישאר ואין לו עניין להמשיך עם היתר. אני לוחש לו: "נו שקף, תזוז! תן פעם לספור את כולם!", אבל הוא לא זז. והשקף השישה עשר הוא בדרך כלל השקף שאיתו אני נרדם" (כל הזכויות שמורות ליהונתן גפן).

שוב אני שקוע בהכנת חומרים, והפעם מצגת למשקיעים. מי המציא את הדבר הזה? הרי אנחנו יודעים בעל-פה מה אנחנו אמורים להשמיע, ואנשי הקרנות יכולים כבר לדקלם מה שישמעו, אז בשביל מה? ובכל זאת, מצגת למשקיעים היא חלק מהרוטינה, וחשוב שתהיה עניינית וממצה, ותעביר בדיוק את המסרים שלנו בדרך אל הגיוס, ואל האקזיט המדהים הבלתי נמנע שאחריו.

התייעצתי עם מיטב המוחות, חברים מהעבר, קולגות, יזמים ויודעי דבר אחרים; הצלחתי לתמצת את כל הדעות שניתנו לי למצגת אחת מנצחת. ראשי הפרקים: הצגת החברה והצוות, החזון, תיאור השוק והבעיה, ההזדמנות העסקית, המוצר והפתרון, קצת על המתחרים, וגודל שוק היעד - משהו כמו 10-15 שקפים.

ואחרי כל ההקדמות וההסברים מגיע השקף החשוב מכל - השקף ה-16. זה השקף שבו נמצאות התחזיות הכספיות לחמש השנים הקרובות. זה השקף שידהים את הקרנות, יראה להן איך אנחנו מייצרים תזרים חיובי תוך 12 חודשים, ומחזירים את ההשקעה תוך 18 חודשים.

זה השקף שמראה איך בשנה השלישית אנחנו כבר עם מחזור שנתי של 6.2 מיליון דולר, ומכפילים את ההכנסות כל שני רבעונים. בקיצור, זה השקף שיפיל אותם סופית מהכיסאות ההידראוליים המרופדים שלהם בבנייני הזכוכית של הרצליה פיתוח. זה גם השקף שיגרום להם רשום לנו צ'ק על סכום ההשקעה המלא, ולהתחנן שנפקיד אותו לפני סוף היום.

23:50, ואני עובד במרץ, שוקד על כל פרט - החל מגודל עסקה ממוצע ועד מספר המפיצים באירופה ברבעון השלישי של השנה השנייה. כל נתון פה הוא קריטי ואסור לפשל. 3:25 בבוקר, והמצגת גמורה. השקף ה-16 פשוט מושלם ואני בטוח שישכנע.

10:00 בבוקר, אנחנו ניצבים במשרדי הקרן, נרגשים ולבושים בקפידה. מספר דקות אחר כך אנחנו כבר בעומק המצגת, והדיון שמתפתח נראה חיובי ואוהד. 15 שקפים מאוחר יותר, אנחנו מגיעים לשקף הקובע. אחרי דקות ארוכות של פרומואים, הסברים והכנה, אני מצליח לפתח ציפייה ודריכות בקרב אנשי הקרן, ויוצר אצלם את האפקט הרצוי. והנה זה מגיע, השקף ה-16!

"כמו שאתם יכולים לראות", אני פותח בקול נרגש, "יש כאן תחזית הכנ....". טוב, אין צורך לפרט", קוטע אותי אויב העם שממולי. "אתם הרי הייתם חייבים לשים שקף כזה במצגת, עם כל המספרים המופרכים שלכם, ואנחנו חייבים שיהיה שקף כזה בשביל התהליך הפנימי שלנו, פה בקרן. בעצם, אף אחד לא מאמין למה שכתוב כאן, נכון חברים?".

* הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק.