המסחר בבורסה בת"א הסתיים בירידות חדות: מדד הבנקים נפל ב-6% והמעו"ף איבד 3%; דיסקונט צנחה ב-8.2%

מדד הנדל"ן ירד ב-3.7% ; לאומי ופועלים נפלו ב-6.2% ו-5.8% בהתאמה ; גזית גלוב הובילה את המחזורים בירידה של 4.1% ; אורמת עלתה ב-4.5% לרגל החוזה החדש בקוסטה ריקה ; מניית מנרב זינקה ב-49.5% לאחר שביצעה אקזיט מוצלח

בסיום המסחר בבורסה בת"א נרשמו ירידות שערים חדות, וזאת על רקע ירידות השערים החדות שחתמו אמש את המסחר בווול סטריט, אותן הוביל מגזר הבנקאות. המעו"ף ות"א 100 איבדו כ-3% מערכם כשבמדדים הסקטוריאליים בלט מדד הבנקים שצנח ב-6% על רקע הקריסה העולמית בסקטור זה.

בשעות הצהריים המאוחרות הודיעה סוכנות הדירוג מוד'יס כי היא מורידה את תחזית דירוג האשראי למערכת הבנקאות הישראלית ל"שלילית". "באיחור מה, ישראל מרגישה עכשיו את ההשפעות של המשבר הפיננסי העולמי המתמשך". נציין כי בחודש שעבר הורידה סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית את דירוג החוסן הפיננסי של בנק הפועלים, אופק הדירוג של בנק לאומי ואופק הדירוג של הפקדונות לטווח ארוך של דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי. הודעה זו החריפה את הירידות במניות הענף.

את הירידות במדד המעו"ף והבנקים הובילה מניית בנק דיסקונט שצנחה ב-8.2%. יצויין כי מרבית המניות במדד המעו"ף מציגות ירידות שערים. לחיוב בולטת מניית אורמת תעשיות על רקע החוזה שחתמה אורמת טכנולוגיות בקוסטה ריקה.

האווירה השלילית בשוק ניזונה גם מסקר החברות שפרסם היום בנק ישראל לרבעון הרביעי ממנו עולה כי חלה החרפה ניכרת בהאטה ואף ירידה בפעילות העסקית. לראשונה מאז הרבעון השני של 2003, המאזן הנטו של כלל הפעילות במגזר העסקי הינו שלילי. הנתון המדאיג ביותר הוא כי הציפיות לרבעונים הבאים הן קשות עוד יותר.

ממדד מנפאואר לביקוש לעובדים ב-2008 בתחום משאבי האנוש חלה ברבעון האחרון של 2008 ירידה של יותר מ-22% בביקוש לעובדים. המשבר והפיטורים ממשיכים להכות בעוז במגזר הפיננסי בו צנח הביקוש לעובדים ב-39% ברבעון הרביעי של 2008.

ועדת הכספים אישרה היום כי חברות המנפיקות אג"ח יחוייבו בפרסום שורה של נתונים להגברת השקיפות, זאת על פי המלצתה של הרשות לני"ע. בין הנתונים שבפרסומם יחוייבו החברות: שעבודים על נכסים, הערכות שווי, תזרים מזומנים חזוי וטבלה מרכזת של כל הנתונים הפיננסיים.

המלחמה בעזה, היעדר היציבות השלטונית והבחירות הקרבות, היעדר תקציב מאושר, המיתון שחודר לתוך המשק הישראלי והגירעון התקציבי שצפוי לתפוח לרמות שיא, לא הצליחו להפחיד את כלכלני S&P, חברת הדירוג החשובה בעולם, שהודיעה אתמול (ב'), ובניגוד לציפיות, על אישור דירוג האשראי של מדינת ישראל, ברמה של "A", כמו כן על אישור תחזית הדירוג על רמה של "יציב".

בשנה שעברה העלתה S&P את דירוג האשראי של ישראל לרמת שיא. הדירוג אושר בכל שלושת הפרמטרים העיקריים: החוב בשקלים, החוב במטבע חוץ ויכולת המרה והעברה של החוב (Transfer & Convertibility assessment), שנותר "AA".

כלכלני S&P כתבו כי "אישור הדירוג משקף את ההתחייבות של הממשלה הישראלית למשמעת פיסקלית ואת איתנות המשק הישראלי אחרי חמש שנים של צמיחה חזקה בשיעור של כ-5%, למרות האווירה הפוליטית והפיסקאלית המתוחה שסוררת עתה".

בנאום ההשבעה של אובמה שנישא אתמול בערב בוושינגטון בקור מקפיא ומול קהל עצום של מיליוני אזרחים אמר אובמה: "היום אני אומר לכם, שהאתגרים שניצבים לפנינו הם אמיתיים, הם חמורים והם רבים". "אנחנו לא נפתור אותם בנקל או בתוך זמן קצר. אבל, אמריקה, דעי לך, אנו נתגבר עליה". והוסיף: "בכל מקום שאנו מסתכלים עליו, אנו רואים שיש מלאכה שצריך לעשותה", "מצב הכלכלה מחייב פעולה נועזת ומהירה, ואנו נפעל, לא רק ליצור מקומות עבודה חדשים, אלא כדי להניח תשתית חדשה לצמיחה".

מעו"ף , ת"א-100 , מדד הבנקים , מדד הנדל"ן

מניות בכותרות

בנק לאומי הודיע הבוקר (ד') כי מועצת המנהלים של הבנק אישרה אמש את תיקון החוזה האישי של מנכ"לית הבנק, גליה מאור, לפיו חוזה המנכ"ל לא יפקע באופן אוטומטי בחודש פברואר 2010, בהגיעה לגיל 67.

החברה לישראל הודיעה הבוקר לבורסה בת"א כי הזרימה אתמול 20 מיליון דולר נוספים לפרויקט בטר פלייס, פרויקט המכונית החשמל בניהולו של שי אגסי.הזרמת הסכום באה לאחר השקעה קודמת של 23 מיליון דולר שהשקיעה החברה בפרויקט. דירקטוריון החברה אישר בעבר השקעה של עד 100 מיליון דולר בפרויקט המכונית החשמלית.

אורמת טכנולוגיות, החברה הבת של אורמת תעשיות שבשליטת משפחת ברוניצקי, חתמה על חוזה שני בקוסטה ריקה להקמת תחנת כוח גיאותרמית בתמורה ל-65 מיליון דולר. החוזה נחתם עם בנקו סנטרואמריקנו (BCIE) ותחנת הכח תופעל ע"י חברת החשמל והטלקומוניקציה הלאומית של קוסטה ריקה, ICE. הפרוייקט צפוי להיות מושלם בתוך 18 חודשים מחתימת ההסכם.

כי"ל ממתינה לדו"חות פוטאש שיפורסמו מחר. יובל זעירא: "התחזית ל-2009 תהיה במוקד", מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI הוסיף לקראת דו"חות פוטאש: "דחיית המו"מ היה צעד חכם מבחינת הסינים", ומעריך כי החברה תחטיא את תחזית הרווח השנתית למניה.

"שיתוף הפעולה עם לונזה הוא אבן דרך אסטרטגית וחשוב לעתידה של טבע בתחום", אמר אתמול נשיא ומנכ"ל טבע , שלמה ינאי. "אנחנו שמחים שהגענו לסיכום עם לונזה, שהיא החברה המובילה בתחומה, וזה בהחלט צעד גדול קדימה בהגשמת התוכניות שלנו לטווח הארוך, בביוטכנולוגיה ובאופן ספיציפי יותר בביוגנריקה".

והיום אמר סמנכ"ל משאבי אנוש בטבע, איקה אברבנאל ל"גלובס": "יש החלטה עקרונית של שלמה ינאי שלא נוגעים באנשים - ואין לנו שום סיבה לפטר עובדים. נמשיך לגייס ונמשיך להעלות שכר". והוסיף: "כשמסתכלים על השכר הישיר, אנחנו לא בין החברות המובילות במשק, אבל עם כל התנאים הנלווים התמונה נראית אחרת: כל עובד מקבל בונוס רבעוני ובונוס שנתי של כ-5 משכורות בשנה, החברה משתתפת במימון לימודים אקדמאים וגנים לילדים. העובדים בטבע מקבלים הטבות ששוות פי 1.5 מהשכר הישיר שלהם".

אלקטרה נדל"ן דווחה היום כי חברה בת שלה חתמה יחד עם חברה בת של קמור על הסכם לרכישת 3 מרכזי קניות בהולנד ובלוקסמבורג בתמורה כוללת של כ-314 מיליון שקל (כ-62.2 מיליון יורו). שלושת המרכזים הינם בשטח כולל להשכרה של כ-39,400 מ"ר, ומושכרים במלואם ובתפוסה של 100% לחברת "הורנבאך" לתקופה של 15 שנה.

מניית חברת מנרב בלטה היום לחיוב לאחר שהודיעה על אקזיט בתחום ההדברה הביולוגית - מוכרת את אגרוגרין. הרווח הנקי הכולל הצפוי מהעסקה יגיע ל-120 מיליון שקל בנוסף, תהיה זכאית, במשך מספר שנים ממועד השקת המוצרים על-ידי הקונה, לתשלומים הנגזרים ממכירות עתידיות של המוצרים.

לאחר שהושעתה מהמסחר בבורסה בניו-יורק, תפרון תאחד מניות ותבקש להירשם מחדש למסחר בנאסד"ק. החל ממחר, יבוצע "ספליט הפוך" שבו יאוחדו כל 10 מניות של תפרון למניה אחת, במטרה להעלות את שער המניה כדי להתאים לדרישות הרישום למסחר בנאסד"ק.

חברת HOT פנתה שלשום (ב') במכתב למשרד התקשורת ובו היא טוענת כי בזק ו-yes מציעות סל שירותים לפונים אליהן. במכתב של החברה הבת HOT טלקום, מציינת האחרונה כי נציגי מוקד המכירות הטלפוני של חברת הלווין מבצעים לפונים שיחת ועידה מול בזק על מנת "לסגור" חבילה הכוללת שירותי טלוויזיה רב-ערוצית, טלפוניה ואינטרנט מהיר (ADSL) של בזק.

את ירידות השערים אמש בוול סטריט הובילו הבנקים הגדולים הקשורים לכל הבנקים הגדולים בישראל - לאומי , פועלים , דיסקונט ומזרחי טפחות .

הנהלת איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים שוקלת לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, ולדרוש את ביטול עסקת רכישת קלאבמרקט על-ידי שופרסל . ביום שני בערב התכנסה הנהלת האיגוד כדי לדון בדרכים חוקיות להשבת המוצרים ששופרסל הורידה מהמדף.

קבוצת שרם פודים , מעמידה למכירה את שתי קומות המשרדים שבבעלותה במגדל פלטינום ברחוב הארבעה בתל אביב, ואתמול מסתבר שפולאר השקעות , מחפשת קונה לשלוש הקומות בבעלותה שבמגדל. עוד נודע כי גם חברת כור , שבשליטת קבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, מתכוונת למכור את שטחיה במגדל.

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה אתמול בקשה לאשר תביעה ייצוגית נגד חברת פרטנר , בטענה כי לא יידעה את רוכשי מכשיר Nokia מדגם E65 שקיימת תקלה בלתי פתירה בגרסה.

אג"ח בכותרות

גזית גלוב הודיעה היום לבורסה בת"א עלרכישה עצמית של אג"ח של החברה בהיקף של כ-1.38 מיליון שקל, כשהיקף הרכישה של סדרה א' של החברה עומד על כ-857 אלף שקל.

חברת דן רכב הודיעה לבורסה בת"א על רכישה עצמית של אג"ח של החברה בסכום של כ-384 אלף שקל, כשמוכם כ-353 אלף שקל נרכשו מסדרה ו' של החברה.

חברת הנדל"ן דויסבורג מזהירה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה למחזיקי האג"ח. החברה קיבלה מבנק מלווה "אינדיקציה לא רשמית", לשון ההודעה לבורסה, לכך שהיא לא עומדת באמת המידה הפיננסית שנקבעה בהלוואה בעקבות ירידת ערך של נכסים שבבעלותה.

הזמנה של מיליון דולר למגל מערכות למעבר גבול בצפון ארה"ב. מגל צפויה לספק את ההזמנה במהלך 2009.

[לאתר המעו"ף]