עוברים לתדלוק בגז: כ-4 מיליון ערכות הסבה לתדלוק בגז נמכרו ב-2008 ברחבי העולם

בעוד 4 שנים צפויות להימכר כ-7.9 מיליון ערכות תדלוק בשנה - גידול שנתי של 17.9% במכירות ; אירן היא מובילת השוק העולמי בתדלוק בגז, זאת למרות מצבורי הדלק הגדולים שבשטחה

האם קידוח תמר 1 יכול לבשר על תפנית גם בשוק תדלוק הרכבים בישראל? על-פי נתוני חברת הייעוץ והמחקר העולמית פרוסט אנד סאליבן (Frost & Sullivan), ב-2008 נמכרו בעולם כ-4 מיליון ערכות הסבה לתדלוק בגז.

מדובר בתדלוק כלי רכב באמצעות גז פחמני מעובה (LPG) הנמכר גם בישראל, או בערכות לתדלוק בגז טבעי (CNG) שנהוג במדינות אסיה.

ע"פ חברת המחקר, בעוד 4 שנים צפויות להימכר כ-7.9 מיליון ערכות תדלוק בשנה - גידול שנתי של 17.9% במכירות. הסיבות העיקריות לגידול נובעות מיוזמות ואמצעים חקיקתיים שיושמו ע"י ממשלות בעולם, דוגמת תקן יורו 5 שייכנס לתוקף השנה, האמור להחמיר במידה ניכרת את ההגבלות על פליטת פחמן דו-חמצני בכלי רכב חדשים.

מובילת השוק העולמי בתדלוק בגז היא אירן, הידועה דווקא במצבורי הדלק הגדולים שלה. ב-2006 לדוגמה, הותקנו באירן 147 אלף ערכות תדלוק בגז טבעי, כשבאוסטרליה הותקנו רק 75 אלף ערכות תדלוק בגז טבעי. מבחינה עולמית, אירן מחזיקה כיום ב-6% ממכירות ערכות התדלוק בעולם, ובעוד 4 שנים, היא תהווה 20% מכלל המכירות העולמיות של תדלוק בגז טבעי.

גם הודו ופקיסטן צפויות להציג גידול חד בהתקנות ערכות תדלוק בגז, לאור התקנות המחייבות המרה לשימוש בדלק חליפי בתחבורה ציבורית באזורים נרחבים במדינות אלו.

בפרוסט אנד סאליבן מציינים כי השגת הצמיחה הגבוהה ביותר במכירות LPG/CNG צפויה במדינות דרום אסיה, כשהמובילות הן הודו, פקיסטן ואירן. ב-2012, הודו תהיה אחראית ל-27% ממכירות ערכות התדלוק, אחריה גרמניה, עם נתח שוק של 16%, וטורקיה עם 12%.

למרות הצמיחה העתידית בתחום, רובנו נמשיך ונרכוש את ערכות התדלוק אחרי רכישת הרכב, כמערכת תדלוק נוספת. בפרוסט אנד סאליבן מעריכים כי בשנת 2012 ערכות התדלוק יחזיקו נתח שוק של 85% מתוך סך מכירות ערכות ההסבה בעולם, כשרק 27% מערכות ההסבה יותקנו על פס היצור במפעלי יצרן הרכב.