מתקרבים לקו השחור: מקורות הפסיקה את השאיבה מהכנרת

מפלס הכנרת עומד כיום על מינוס 214.38 מטר, 50 ס"מ בלבד לפני הקו השחור ; בעקבות מיעוט הגשמים בחודש ינואר, מפלס הכנרת נמצא בשפל היסטורי.

המשבר במשק המים הולך ומחריף. חברת מקורות הפסיקה היום את שאיבת המים מהכנרת, לאחר שמפלס המים התקרב לקו השחור שמתחתיו השאיבה אסורה.

הפסקת השאיבה באה על רקע החורף השחון ועונת הגשמים החלשה. מפלס הכנרת עומד כיום על מינוס 214.38 מטר, 50 ס"מ בלבד לפני הקו השחור. בעקבות מיעוט הגשמים בחודש ינואר, מפלס הכנרת נמצא בשפל היסטורי.

על רקע הפסקת השאיבה מהכנרת, הודיע היום שר התשתיות בנימין (פואד) בן אליעזר, כי יש להיערך באופן מיידי להגדלת היקף ההתפלה. "אם הבצורת תימשך נצטרך לאשר החלטה להגדיל את היקף ההתפלה ולהגיע אפילו לכמות של מיליארד קוב מים מותפלים", אמר שר התשתיות במהלך הצגת תוכניות העבודה של מקורות לשנת 2009.

אתמול פורסם המכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק להתפלת 150 מיליון קוב בשנה עד לשנת 2013, בו מתמודדות ארבע קבוצות. במקביל, אישרה ועדת המכרזים באוצר בראשות סגן החשב הכללי, גיל שבתאי, פטור ממכרז לחברת מקורות לצורך הקמת מתקן ההתפלה באשדוד.

עתירה נגד איסור השקיה

בינתיים, 13 חברות גינון, יצרני דשא, משתלות, ויבואני ציוד השקיה, עתרו אתמול (ג') לבג"ץ כנגד הרשות הממשלתית למים וביוב, בבקשה לבטל את איסור השקיית גינות. לטענתם, האיסור פוגע קשות בפרנסתם ובעתידם המקצועי של 50 אלף איש המועסקים בענף הגננות.

העותרים טוענים, באמצעות עוה"ד אירה שוורץ ותמר פישהוף, כי הדבר יביא לייבוש כל הגינות הפרטיות והציבוריות בישראל, יפגע קשה במערכת האקולוגית בישראל, באיכות החיים ובבריאותם של תושבי הערים.

עוד נטען בעתירה כי חלק גדול מצריכת המים בגינון איננו הולך לאיבוד, אלא חוזר למאגרי המים בקרקע, בו בזמן שענף התעשייה צורך כמויות מים גדולות בהרבה שאינן חוזרות למאגרי המים אלא גורמות לזיהומי מים וקרקע, ולא נדרש כלל להתייעל או לצמצם את השימוש במים שלו.

[הרשמה לניוזלטר סביבה]