קרן אביב רצתה לגייס 100 מיליון דולר, אך תסתפק ב-52 מיליון ד'

אילוץ טכני הביא אותה להודיע על סגירה בהיקף זה ; אביב מצטרפת בכך לקרנות שגיוסיהן הושפעו לרעה מהמשבר

קרן ההון סיכון Aviv Venture Capital השלימה בחודש האחרון את גיוס הקרן השנייה, אביב 2, אך בסכום נמוך מהתכנון המקורי. לפני כשנה וחצי אביב יצאה לגייס קרן שנייה בהיקף של 100 מיליון דולר. בדצמבר 2007 הודיעה הקרן על סגירה ראשונה בהיקף של 50 מיליון דולר, ואף ביצעה השקעה אחת בשנת 2008, בחברת OzVision. והנה, בשבועות האחרונים, על רקע המצב, הוחלט בקרן אביב להכריז על השלמת הגיוס ולקבוע את היקף הקרן על 52 מיליון דולר. באביב אישרו את המידע.

עם השלמת הגיוס, אביב, בניהולם של יואב שלוש וד"ר אמיר גוטמן, מנהלת 77 מיליון דולר בשתי קרנות. בפועל, ההחלטה על השלמת גיוס הקרן השנייה ביעד נמוך בהרבה משכוון אליו, נתקבלה בשל אילוץ טכני: לאחר שקרן מכריזה על סגירה ראשונה בגיוס, היא מקבלת מנדט של עד 12 חודשים כדי להשלים את גיוס ההון הנותר לפעולת הקרן. שנה עברה מאז ההכרזה על הסגירה הראשונה, ומאחר שההון לא גויס - הקרן נסגרה בסכום זה.

אביב מצטרפת בכך לקרנות שגיוסיהן הושפעו לרעה מהמשבר, כמו גיזה שהקפיאה את מאמצי הגיוס שלה לאחר הסגירה הראשונה; ושלמה קאליש שהפסיק את הניסיונות לגייס קרן להשקעות בשלבים מאוחרים. גם ג'מיני החליטה לאחרונה לסגור את גיוס הקרן עם 150 מיליון דולר, מתוך ה-200 שביקשה לגייס. הרף של כל הקרנות האחרות הנמצאות היום בתהליך גיוס, ודאי ירד אף הוא.

את קרן אביב הקים דב תדמור, המשמש היום כיו"ר, ששידך ב-2002 בין שלוש, מנכ"ל סאיטקס לשעבר, וגוטמן, חבר הנהלה וכלכלן ראשי בדסק"ש לשעבר. הקרן הראשונה, בהיקף 25 מיליון דולר, היא הייתה אמורה להיות קרן הרצה לצוות חדש. היא גויסה בעיקר ממשקיעים מוסדיים ישראלים, ובהם אלוני חץ השקעות, חברת ההשקעות של שטראוס ומיעוט של משקיעים פרטיים ומוסדיים זרים.

החברה הראשונה בה השקיעה הקרן, אקטונה, נמכרה כשנתיים לאחר ההשקעה הראשונה לסיסקו בכ-100 מיליון דולר. הקרן נהנתה גם ממכירת חברת BeInSync לפניקס טכנולוגיות ב-22 מיליון דולר. לפי נתוני IVC, לאביב יש שש חברות פורטפוליו, בהן ביטבנד, דיפ-בריז, MCS הנסחרת בתל אביב, מולטיג'ין, פריקסו וקולומבוס. הקרן משקיעה בעיקר בחברות בתחומי מדעי החיים, IT, תקשורת וקלינטק.