תקווה למחזיקי הקונצרניות

אם המוסדיים יאמצו את מנגנון קציני האשראי - אסיפות בעלי האג"ח הסוערות ייראו אחרת

.1 הבנקאות חזרה לאופנה. בתקופת הגאות רבים מבין המוסדיים והחתמים נהגו להתרברב: "המערכת הבנקאית מיושנת ושמרנית. המוסדיים יודעים לתת אשראי טוב מהבנקים".

ואולם, במשבר הראשון אותו חווים המוסדיים כלווים, הם גילו שזה לא ממש המצב. שוק האשראי החוץ בנקאי התנהל בחוסר אחריות בשנים האחרונות: כספים ניתנו ללא בדיקה מעמיקה, ללא ביטחונות וללא מעקב הקיימים בבנקים. כעת מנסים המוסדיים, בסיוע רשות ני"ע ומשרד האוצר, לתקן חלק מהנזקים באמצעות אימוץ נורמות בנקאיות.

המונח קציני אשראי לקוח מעולם הבנקאות. לבנקים קציני אשראי מנוסים העוקבים באופן שוטף אחר החברות והאשראי שנתנו להם, ובמידה ומתעוררות בעיות הם עובדים בצמוד עם החברות כדי לפתור אותן. בינתיים מאמצים המוסדיים את מודל קציני האשראי רק באג"ח בעייתיות. אולם נקווה שכאשר אבק המשבר ישקע וחברות ישובו לגייס כספים בשוק ההון, המוסדיים יאמצו את מנגנון קציני האשראי בכל חברה לה ילוו כספים. במקביל, הם גם יפנימו את לקחי המשבר, יתחילו לדרוש יותר ביטחונות ויהיו יותר בררנים, שמרנים ומיושנים, כמו הבנקים.

2. קול אחד. "במקום בו נמצאים שני יהודים, יש שלוש דעות", גורסת האימרה. כאשר מדובר באג"ח קונצרנית בה מחזיקים עשרות, והחברה נמצאת בבעיות, אפשר רק לדמיין כמה קולות נשמעים.

בבנקים, כאשר יש בעיה עם חברה מסוימת, מסתגרים הבנקאים בחדר עם מנהליה, ולא יוצאים עד אשר מוצאים פיתרון. לעומת זאת, כאשר לחברה יש בעיה בתשלום האג"ח, היא נפגשת עם כל מחזיקי האג"ח באסיפה.

האסיפה מתנהלת בד"כ בהמולה, הרבה אמוציות באוויר, וכמעט תמיד ללא החלטות אופרטיביות. הסחבת נמשכת, מחזיקי האג"ח הולכים ומתמרמרים, ומנהלי החברות ממשיכים לעמוד מולם חסרי אונים.

כעת, אם המוסדיים אכן יאמצו את מנגנון קציני האשראי, המצב עשוי להשתנות. החברה תעבוד מול נציג אחד, שאמור להיות מיומן לטיפול במצבים כאלה. בעוד למחזיקי האג"ח יש היום אפשרות אחת מרכזית, הכרזה על דיפולט, לקצין האשראי יהיה ספקטרום רחב יותר של אפשרויות. ההסדר יכול לכלול הקצאת מניות, אופציות או פריסת החוב. ההסדרים השונים יאפשרו לחברות להמשיך להתקיים, ולמחזיקי האג"ח - לקבל לפחות חלק מהכסף. כך, ניתן לקוות כי משבר האמון באג"ח הקונצרניות יהיה פחות חריף מכפי שהוא במצב הנוכחי.