הקטר הסיני מאט: קצב הצמיחה האט ל-6.8% ברבעון הרביעי בהשוואה ל-9% ברבעון המקביל

[למדור שוקי עולם] הזדמנויות בסין? קבוצת Jupiter מגייסת 300 מיליון דולר להשקעה בסין ; המדדים המובילים באסיה נסחרים בעליות שערים ; קצב הצמיחה השנתי האט ל-9% ב-2008 בהשוואה ל-13% ב-2007

סין, שרק בשבוע שעבר הפכה לכלכלה השלישית בעולם, הציגה האטה משמעותית בחודשים אוקטובר עד דצמבר, על רקע ירידה משמעותית ביצוא לנוכח המשבר הפיננסי העולמי.

נתוני התמ"ג של סין לרבעון הרביעי, הצביעו על קצב צמיחה של 6.8% בין אוקטובר לדצמבר, בהשוואה ל-9% בתקופה המקבילה אשתקד. כך פרסמה הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של סין. קצב הצמיחה השנתי של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם האט ל-9% ב-2008 בהשוואה לקצב שיא של 13% ב-2007.

נציין כי קצב צמיחה של 9% לשנה, נחשב לרף תחתון שחצייתו מסכנת את היציבות החברתית והפוליטית. אך להערכתו פיליפ אהרמן, מקבוצת Jupiter המנהלת 40 מיליארד דולר ברחבי העולם, קצב צמיחה של 5-6% הוא הגיוני יותר כרף תחתון.

"בעבר חברות סיניות נועדו להעסיק אנשים אך לא ציפו מהן להרבה יותר מכך, כך שבקצב צמיחה של 6-7% לא היה די כדי לתמוך בחברות האלו. ואולם מאז נעשו שינויים, וחברות ממשלתיות וציבוריות התחילו להיות רווחיות ביותר".

"לכן, בעיני קצב צמיחה של 5-6% הוא הגיוני יותר כרף תחתון. גם אם נראה קצב צמיחה איטי ביותר של 3-4% בשני הרבעונים הקרובים, הפחתות המס והריבית צפויים להאיץ את הצמיחה ולהשיבה לרמות גבוהות יותר".

אנליסטים מעריכים כי היצוא הסיני, המהווה כ-20% מהתמ"ג, צפוי להמשיך ולהתכווץ בחודשים הקרובים. כלכלנים רבים ספקניים למדי לגבי יכולתה של סין לשמור על קצב צמיחה מהיר בשנה הנוכחית.

נתונים שפורסמו בחודש שעבר הצביעו על כך שההשקעה בערים של סין גדלה ב-26.8% ב-11 החודשים הראשונים של 2008, כשאנליסטים חזו גידול מתון יותר של 26.4%.

סיני איור


נזכיר כי בשבוע שעבר, נתוני התמ"ג המעודכנים של סין הצביעו על כך שהכלכלה הסינית צמחה ב-13% בשנת 2007 - הרבה מעל ההערכות הראשוניות לקצב צמיחה שנתי של 11.9%. כך על פי הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של סין. אם הנתונים אכן מדוייקים, אז סין עקפה את גרמניה והפכה לכלכלה השלישית בגודלה בעולם.