הקמפיין הוויראלי העצמאי "קודם קול" הקורא להצביע - הפרסומת הכי מדוברת ברשת

למרות שהקמפיין הוא יוזמה פרטית של הבמאי יניב שחם - חלק גדול משיחות הגולשים התמקדו בשאלה איזה גוף עומד מאחורי הקמפיין המעודד הצבעה בבחירות

עם ההכרזה על הפסקת האש ויציאתם של הכוחות מעזה, שב ועולה העיסוק בפרסומות ברשת. יחד עם זאת, היקף השיח עדיין לא שב למימדיו הקודמים, ובראש הפרסומות המדוברות עומדת פרסומת עם קונטקסט חברתי-פוליטי. במקום הראשון בדירוג הפרסומות המדוברות שעורכת עבור "גלובס" חברת Twisted Fly, מופיע הקמפיין הויראלי 'קודם קול', שנוצר במטרה לעודד אנשים להצביע בבחירות הקרובות. הקמפיין מהווה 14% מהיקף השיחה ברשת.

הקמפיין הוא יוזמה עצמאית של הבמאי יניב שחם, הפורט על התובנה הצרכנית שישראלים רבים אוהבים לקטר - אבל לאו דווקא קמים ועושים מעשה. הסרטונים מתארים אנשים המצקצקים בלשונם ומנדנדים בראשם, בעודם יושבים מול הטלוויזיה בנוחות הכורסה הביתית, וקורא להם "לקום ולהצביע".

לדברי יעל ברזם, מנכ"ל חברת Twisted Fly, הייחוד שבהגעתו של הקמפיין לראש טבלת המדוברות הוא היותו קמפיין קטן בהיקפו, שהתבסס כולו על מדיה חברתית (web 2.0): סרטונים באתרי שיתוף קבצים, בלוג בישראבלוג, כרטיס בפייסבוק וכדומה. הקמפיין - שנעשה כולו בהתנדבות - לא כלל שום תזכורת במדיה מסורתית. אבל למרות שמדובר בקמפיין נטול תקציב לחלוטין, הוא הצליח לייצר שיחה ערה ברשת. הישגיו באים לידי ביטוי לא רק בהובלת היקף השיחה אלה גם במדד המעורבות הגבוה שהציג, שמשקף את מעורבות המשתתפים ונסמך על היקף הפוסטים הממוצע למשתתף, העומד במקרה זה על שלושה.

שני נושאים מרכזיים עמדו בבסיס השיחה על קמפיין: השאלה מי עומד מאחורי הקמפיין (38%) והדיון בנושא הצבעות מחאה (35%). אף על פי שהקמפיין הוא יוזמה עצמאית - שאינו מקושר לגוף פוליטי כזה או אחר - היו שהעלו ספקות לגבי טענה זו, ואף טרחו לבדוק את אמיתותה. נושא זה היווה 38% מהיקף השיחה, ומעיד כי הפוליטיזציה הגוברת בתקופת הבחירות מורידה מתפיסת האמינות של מסרים תקשורתיים (גם שהם, כמו במקרה זה, "כשרים" לחלוטין).

עוד נושאים שזכו לאזכור בהקשר של קמפיין זה, היו העיסוק ברעיון שעומד מאחרי הקמפיין (19% מהיקף השיחה), ומידת האפקטיביות שלו (8%).

במקום השני במדד הפרסומות המדוברות מתחרות ראש בראש, עם 12% מהיקף השיחה כל אחד קמפיין אורנג' דובים וקמפיין קיץ 2009 של ורסצ'ה.

גרף