הזירה למאוכזבי גוגל: חברת Omgili חושבת שיש לה מה להציע בתחום החיפושים ברשת

מנוע החיפוש שלה סוקר בעיקר פורומים, שכן "הם מאופיינים בדיונים רבי משתתפים, שמייצרים הרבה תוכן והרבה דעות", וכן מציע חיפוש ורטיקלי בתחום הרפואי ; "גוגל מציבה תחרות קשה, ומאות מנועי חיפוש אלטרנטיביים לא מצליחים להתחרות בה. אנחנו פונים למאוכזבי גוגל"

קיימות לא מעט חברות שמעיזות להציב אתגר לגוגל , ולהציג עצמן כמנוע החיפוש הבא של העולם. לעומתן, יש חברות שמבינות כי הסיכויים להציע מנוע חיפוש מוצלח יותר משל גוגל הם קלושים, ולכן מפתחות שירות משלים, שעשוי לשפר את התוצאות של ענקית החיפוש. כזו היא Omgili, שהקימו ב-2007 רן גבע (מנכ"ל) וישראל צדוק (סמנכ"ל פיתוח).

"בשלל המידע שמציף את הרשת, היה חסר מקום שבו ניתן לחפש אחר דעות, כלומר מידע סובייקטיבי", מסביר גבע. "זה הגיוני שאם יש שאלה, אז מישהו כבר שאל אותה בעבר וקיבל עליה תשובה". לדבריו, מנוע החיפוש שלהם סוקר בעיקר פורומים, שכן "הם מאופיינים בדיונים רבי משתתפים, שמייצרים הרבה תוכן והרבה דעות".

מלבד סריקת פורומים, מנוע החיפוש של Omgili מציע גם חיפוש ורטיקלי בתחום הרפואי, שם יש לחברה שת"פ עם iMedix הישראלית, חיפוש של שאלות ותשובות, חיפוש בקטגוריות מסוימות, שם מנוע החיפוש סורק רק פורומים ספציפיים, וכן חיפוש באתרי המלצות ואתרי ידע.

"המטרה שלנו היא לנטר שיחות ולהציע למשתמשים תוצאות שאינן מופיעות במנועי החיפוש הקונבנציונליים", מוסיף גבע. "קשה להצליח בתור מנוע חיפוש עצמאי. גוגל מציבה תחרות קשה, ומאות מנועי חיפוש אלטרנטיביים לא מצליחים להתחרות בה. אנחנו פונים למאוכזבי גוגל".

גבע לא מתכחש לעוצמתה של גוגל, ולכן מציע למשתמשים חיפוש משולב, כאשר ליד כל תוצאה של גוגל, מקבל המשתמש גם מידע לגבי מספר הדיונים שהכיל קישור לאתר הזה. "זה מאפשר לקבל דעות של אנשים לגבי התוצאות, ולקבל מידע מעמיק יותר", טוען גבע.

בנוסף, Omgili מציע שירות למשווקים ומפרסמים. "חברות מעוניינות לדעת מה אומרים על המותג שלהם ברשת, ואנחנו מציעים להן את האפשרות הזאת באמצעות שירות Omgili Buzz". כך יכולים משווקים לקבל מידע על השיחות שנוצרו ברשת סביב המותג שלהם, ולבצע פילוחים, השוואות ושינויים.

האתר הושק לפני כשנתיים, ומספר המבקרים בו הוא 5 מיליון בחודש. לפני כ-4 חודשים הושקה הגרסה הישראלית, ולפני כחודשיים הושק גם אתר מקומי ביפן. מספר הגולשים בכל אחד מהאתרים הללו מגיע ל-60 אלף איש בחודש. "חיפשנו שוק מנותק מהאמריקני או האירופי, שיכול לסייע לנו כעת, כאשר המשבר הוא חלק מהכלכלה האמריקנית. ביפן, העלות פר הקלקה היא גם גבוהה במיוחד".

מה המודל העסקי?

גבע: "נדבך מרכזי הוא פרסום צמוד חיפוש, ובשירות שסוקר אתרי המלצות אנחנו עושים חלוקת הכנסות, במקרים בהם החיפוש הסתיים ברכישת מוצר". בנוסף, החברה מוכרת רישיונות עבור השימוש בטכנולוגיה שלה, ומוכרת לחברות מחקר את המידע שהיא סורקת.

החברה גייסה 600 אלף דולר מקרן הון סיכון פיטנגו, ולפני חצי שנה החלה להיות רווחית. החברה משתפת פעולה עם שחקניות מובילות - בארה"ב עם Kosmix (שגייסה עד כה 55 מיליון דולר ונחשבת למתחרה בגוגל), והיא מנהלת מגעים עם מנוע חיפוש מוביל בהודו. "על מנת להצליח, כדאי לשלב ידיים עם חברה גדולה", אומר גבע.