בריטניה במיתון, אך הפוטסי סיים בעליה זעירה; לונדון ירדה ב-2.3% בשבוע

[למדור שוקי עולם] בריטניה נכנסה רשמית למיתון ; יום המסחר באירופה ננעל ברובו בירידות - מדד מניות הדאו ג'ונס 600 נסוג לרמתו מ-2003 ; הקאק בפריז נפל השבוע ב-5.6% ; סאמיט גרמניה זינקה ב-25.4% ; מרק טיפסה ב-8.9% בגרמניה ; PSP בשוויץ ירדה ב-5.8% ; פיאט ירדה ב-4.4% ; אטלס נכסים קפצה ב-18.8% ; ילמולי עלתה ב-1.6%

גולת הכותרת של יום המסחר האחרון לשבוע זה ביבשת האירופאית היא כניסתה של בריטניה למיתון. כידוע, ההגדרה של מיתון מתייחסת לנסיגה (להבדיל מצמיחה) כלכלית במשק במשך שני רבעונים רצופים, והתכווצות התוצר המקומי הגולמי בבריטניה ברבעון שחתם את 2008 אכן סיפקה היום את "חותמת הגומי" הדרושה לכך.

שוק המניות בבריטניה מוגזר זה מכבר כ"שוק דובי" (ירידה של 20% ויותר מרמת השיא), כך שההגדרה של כלכלת הממלכה המאוחדת לא באמת הפתיעה אף אחד; מה שמפתיע הוא, שיעור התכווצותה - אשר לא נצפה כמותו (1.5%- ברבעון) מאז 1980.

"אבדון ודיכאון נמצאים בכל מקום", כינה זאת אני בראו, מנהל קרנות בשרודר הלונדונית (הידועה גם בהשקעותיה בארץ, למשל בכי"ל). בתגובה לערוץ הטלוויזיה העסקי של סוכנות הידיעות "בלומברג" הוא אומר: "קשה יותר לחברות לצאת ולאמר שהן כן שמו לב לשיפור במשהו".

אם כן, הירידות ביבשת האירופאית צפויות למדי. אם מדד מניות הדאו ג'ונס 600 משמש כמדד ייחוס ליבשת הישנה בכללותה, הרי שהוא ירד היום לרמתו הנמוכה ביותר מזה למעלה מ-5 שנים - מאז 2003. אין ספק: החששות כי המיתון העולמי ישחוק את רווחי החברות הציבוריות ממשיכים לכרסם בקרב המשקיעים.

ועם זאת, נסכם בנקודת מבט אופטימית. ההכרזה הצפויה על כניסתה של בריטניה למיתון (לראשונה מאז 1991) הביאה את מדד המניות המוביל במדינה לעליה זעירה וזעומה בנעילה. בכך, הצטרפה בריטניה לבלגיה ואירלנד - המדינות הבודדות מקרב מדינות מערב היבשת שם ננעל המסכים כשצבעם של המסכים ירוק.

מדד פוטסי 100 בלונדון עלה ב-0.01% ל-4,052.47 נקודות ; מדד קאק 40 בפריז ירד ב-0.71% ל-2,849.14 נקודות ; מדד דאקס 30 בפרנקפורט ירד ב-0.96% ל-4,178.94 נקודות.

בסיכום שבועי, ירד הפוטסי ב-2.3%, הקאק ב-5.6% והדאקס איבד 4.3% מערכו.

זירת המאקרו

בבריטניה פורסם היום נתון התמ"ג הרבעוני שירד ב-1.5% לעומת צפי לירידה של 1.3% בלבד. ברבעון הקודם נרשמה ירידה של 0.6% - דבר שהופך את המיתון בבריטניה לרשמי. בחישוב שנתי ירד התמ"ג בבריטניה ב-1.8% מתחת לצפי לירידה של 1.5% בלבד, ולאחר שברבעון הקודם עוד הצביעה הממלחה המאוחדת על צמיחה שנתית של 0.3%.

לעומת התוצר המקומי הגולמי, המכירות הקמעונאיות במדינה עלו ב-1.6% בדצמבר למרות שהצפי היה לירידה של 0.7%. לשם השוואה, בנובמבר הן עלו ב-0.3% בלבד. במונחים שנתיים, מדובר בעלייה של 4% - כמעט פי 3 מהצפי (1.5%), שזהה גם לנתון השנתי נכון לנובמבר.

בצרפת פורסם מדד אמון העסקים שנותר ברמה של 73 נקודות בינואר, לאחר שחזו כי ירד ל-71 נקודות.

בגרמניה פורסם היום מדד מנהלי הרכש שירד בהתאם לתחזית ל-32 נקודות, בהתאם לצפי מ-32.7 נקודות בינואר.

בגוש האירו פורסם היום מדד מנהלי הרכש שעלה ל-42.5 נקודות, גבוה מתחזית האנליסטים ל-41.7 נקודות ומדד דצמבר, 42.1 נקודות. במגזר השירותים ירד המדד מתחת לצפי (45.5 נקודות) ל-45.4 נקודות מ-46.6 נקודות. במגזר היצרני, הוא הפתיע לטובה ועלה ל-34.5 נקודות בעוד התחזית הסתכמה ב-33.5 נקודות והמדד בדצמבר על 33.9 נקודות.

מניות בכותרות

פורטיס בנק, זרוע הבנקאות של ענקית הפיננסים פורטיס , שהולאם על ידי ממשלת בלגיה הודיע כי הפסיד ב-9 החודשים הראשונים של 2008 14.1 מיליארד אירו כשהוא צופה ברבעון האחרון של 2008 הפסד של 4 עד 5 מיליארד אירו נוספים.

נוקיה יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם, מצויה בעיצומו של משבר קשה. החברה דיווחה אתמול ירידה של 69% בהכנסות הרבעון הרביעי ל-576 מיליון אירו, או 15 סנט אירו למניה, מ-1.84 מיליארד אירו, או 47 סנט אירו למניה ברבעון המקביל אשתקד.

חברת האחזקות Exor של משפחת אגנלי עשויה להגדיל את ההון העצמי של פיאט ב-2 מיליארד דולר כדי לשמור על אחזקה משמעותית בחברה במקרה של מיזוג עם פיג'ו סיטרואן . כך דיווח עיתון "לה רפובליקה". גורמים בפיאט וקרייזלר החלו בסבב פגישות לתכנון עיצוב החדש של דגמי החברה הממוזגת.

סוכנות הדירוג פיץ' עוקבת אחרי אופק דירוג האשראי של קרדיט סוויס , ועשויה להפחית אותו בשל חשש לגבי רווחיו העתידיים של הבנק.

ילמולי השוויצרית (סימול: JEL.S בבורסה בשוויץ), שעלתה לכותרות בעבר על רקע העסקה-שלא-רקמה-עור-וגידים עם דלק נדל"ן ויגאל אהובי, הגיעה לפשרה עם טיבונה, במסגרתה תשלם 60 מיליון פרנק שוויצרי ו-80 אלף ממניותיה לרכישת 55.5% מחברת הנדל"ן.

מרק KGaA הגרמנית (סימול: MRCG.DE בגרמניה) הקדימה את נוברטיס במירוץ לפיתוח הגלולה הראשונה לטיפול בטרשת נפוצה, כשהיא מתכננת להגיש את ה-Cladribine (קלדריבין) לאישור במחצית 2009.

ישראליות באירופה

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ו') כי משבר האשראי מפעיל לחץ על חברות השקעה בנדל"ן מסחרי באירופה, כך שהיא חוזה למגזר בכללותו תחזית שלילית. בין החברות אותן מכסה הסוכנות ניתן למנות את אטריום הווינאית בעלת דירוג "+BB" בתחזית דירוג יציבה ואת PSP השוויצרית בדירוג הגבוה יותר, "-A", ובאותה תחזית.

מניות נדל"ן ישראליות באירופה בלטו גם הן, אם לוקחים בחשבון את אפ"י פיתוח בבורסה הראשית של לונדון, את אטלס נכסים בבורסה המשנית של אותה בירה (ה-AIM) ובוורשה, את פלאזה סנטרס הנסחרת בבורסה הראשית וגם בוורשה, ואת סאמיט גרמניה , אף היא מה-AIM.

כן בלטה במסחר גם פלייטק , המרכזת כהרגלה מחזורים גדולים ובעקבות דו"חותיה המקדמיים שפורסמו אתמול (ה').