אובמה מציב יעד: להעביר את אישור תוכנית התמרוץ הכלכלית עד אמצע פברואר

נשיא ארה"ב: נתמקד בבעיות הגדולות שלנו - לא רק אובדן מקומות עבודה אלא גם באי-היציבות של המערכת הפיננסית"

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לחץ על מובילי בית הנבחרים להגיע להסכמה ביחס לתוכנית התמרוץ בסך 825 מיליארד דולר שהוא מכין, תוך שהוא מזהיר כי הדינה עשוי לעמוד בפני משבר כלכלי "שלא נראה כקודמתו". לדבריו של אובמה, בעוד שישנם "חילוקי דעות כלשהם" בין ממשלו לבין המחוקקים ביחס לפרטי התוכנית, "יעד" החקיקה הוא לאשר אותה עד אמצע פברואר.

"אנו ניצבים בפני משבר כלכלי שאולי לא נראה כקודמתו שעלינו להתמודד עימו", אמר כשהחל המפגש בינו לבין 9 צירים דמוקרטיים ורפובליקנים מובילים בבית הלבן, הראשון מסוגו מאז שנכנס לתפקיד. "כל יום מביא עימו מיקוד גדול יותר בבעיות עימן אנו מתמודדים, לא רק במושגים של אובדן מקומות עבודה, אך גם באי היציבות של המערכת הפיננסית", אמר.

יו"ר בית-הנבחרים, ננסי פלוסי, שנוכחת בפגישה, אמרה כי תביא את אישור חבילת התמרוץ לאישור בית הנבחרים ב-28 בינואר, יום רביעי הקרוב. הרפובליקנים מבקשים הורדת שיעורי מיסוי גבוהים יותר ומביעים חשש האם 550 מיליארד דולר, בסעיפי הוצאות כמו בניית גשרים ודרכים בתוכנית הפדראלית החדשה יקלטו בכלכלה האמריקנית מהר דיו כדי להביא לשיפור במצבה. גם חלק מהדמוקרטים לוחצים להביא להגברת ההוצאה הציבורית על תשתיות.

"אני מודע לעובדה שישנם כמה חילוקי דעות מסביב לשולחן בין אנשי הממשל והקונגרס", אמר אובמה, והוסיף כי שני הצדדים מאוחדים בראיית הצורך לנקוט בפעולה. אובמה העביר ביקורת על הדרך בה חלק מהחברות הפיננסיות המקבלות חילוץ פדראלי מבזבזות את כספי משלמי המיסים, וציין כי מתן דין וחשבון קפדני יותר יהיה חלק בלתי נפרד מסיוע עתידי.

מבלי לנקוב בשמות ספציפיים, אמר אובמה כי "הדו"חות האחרונות של מוסדות שקיבלו את סיועו של משלם המסים, ואז לוקחות את הכסף ומשפצות שירותים, משרדים או לא מנצלות כראוי את הדולרים" מוכיחות כי יש צורך בבחינה קפדנית יותר. די אם נזכיר כי ג'ון ת'אין, המנכ"ל הפורש (החל מאתמול) של מריל לינץ', שבשנה החולפת הוציא 1.2 מיליון דולר על עיצוב מחדש של משרדו במנהטן בשעה שבית ההשקעות שבניהולו פיטר עובדים.