הארלי-דייוידסון מפטרת 1,000 עובדים: הרווח הנקי צנח ב-58%

החברה פרסמה את תוצאותיה לרבעון הרביעי של 2008 והיא צופה ירידה נוספת של 10%-13% במכירות גם בשנה הנוכחית

יצרנית האופנועים האמריקנית הארלי-דייוידסון תפטר 1,000 עובדים, 12% ממצבת כוח האדם שלה, עקב הירידה במכירות והקשיים הגוברים של זרוע הפיננסים שלה. שלשום (ו') איבדה מניית הארלי 9% מערכה בשעות המסחר המוקדמות, לאחר שהחברה דיווחה כי ברבעון הרביעי צנח הרווח הנקי ב-58% והסתכם ב-77.8 מיליון דולר.

ברבעון הרביעי התכווצו מכירות החברה בעולם ב-13%, כאשר את הירידות מובילה צניחה של 19.6% במכירות החברה בארה"ב. לפי החברה, שוק האופנועים האמריקני כולו התכווץ ב-26%.

החברה מעריכה שמכירות האופנועים השנה ינועו בין 264 אלף ל-273 אלף יחידות - ירידה של 10%-13% לעומת 2008. בעקבות התחזית הזאת, מתכננת הארלי לסגור חלק ממתקניה ולמזג את הפעילות של מתקנים אחרים.

"עדיפות עליונה"

חששות האנליסטים לטווח הקצר מתמקדות בזרוע הפיננסים הארלי-דייוידסון פייננשל סרוויסס (HDFS), שרשמה הפסד תפעולי של 24.9 מיליון דולר, לעומת רווח בסך 38.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. היחידה נפגעה מהגידול בהפסדי האשראי ומגישה מוגבלת לשוקי ההון. חשבונות החייבים שולשו ל-2.4 מיליארד דולר לעומת אשתקד.

"HDFS היא בעדיפות עליונה מבחינתנו", אמר אתמול המנכ"ל ג'ים זימר. דרכי הפעולה המועדפות על החברה כוללות גיוס הון באמצעות אג"ח בלתי-מבוטחות, הארכת התוקף של קו האשראי בסך 500 מיליון דולר מגובה הנכסים אל מעבר ל-31 במארס, והשתתפות בתוכנית TALF, שבמסגרתה מעניק הבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) הלוואות לחברות.

כמו כן, מתחזקים הספקות לגבי יכולתה של HDFS לגייס את 1-1.5 מיליארד הדולר הנחוצים לה למימון של מכירות האופנועים השנה. חלק מהאנליסטים מעריכים שהארלי תיאלץ למכור את זרוע הפיננסים שלה אם לא יהיה ביכולתה להוציא אל הפועל אף אחת מדרכי הפעולה הללו.

מותג ייחודי

"להארלי-דייוידסון יש פעילות ליבה חזקה שמעוגנת במותג ייחודי בעוצמתו", אמר זימר. מדבריו עלה שהמותג יהיה במוקד אסטרטגיית השיווק של החברה. פטריק ארשמבו, אנליסט בגולדמן זאקס, תיאר את ממוצע התחזית כ"גבוה מדי".

טום ברגמן, מנהל הכספים של החברה, אמר שהחברה בוחנת את תשלומי הדיבידנד העתידיים, תוך ניסיון לאזן בין את הצורך לשמור על מזומנים לעומת החשיבות בתשלומים למשקיעים לטווח הארוך.