95% מהציבור: לקצץ במים לרשויות המקומיות ולגינות ולא לחקלאים

כך לפי סקר שערכה חברת הביטוח קנט ; הציבור הישראלי חושב שהחקלאות קריטית להתפתחות המדינה, בדיוק כמו ענפי ההיי-טק ושוק ההון

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

95% מהציבור חושבים כי הפתרון למשבר המים החריף הוא לאכוף משטר מים חמור על הרשויות המקומיות ועל כלל האוכלוסייה, ובעיקר בתחום הגינון הפרטי. רק 5% מאזרחי המדינה סבורים שיש לצמצם את מכסות המים לחקלאות. כך עולה מסקר שערכה חברת הביטוח קנט, המבטחת נזקי טבע בחקלאות.

מהסקר שנערך בקרב 500 איש, עולה עוד כי הציבור הישראלי חושב כי החקלאות הינה קריטית להתפתחות המדינה, בדיוק כמו ענפי ההיי-טק ושוק ההון.

נראה כי לאור חודש ינואר השחון, נושא השקיית הגינות הפרטיות והציבוריות הינו רלוונטי כבר לימים אלו. לשאלה "איך ממליץ הציבור הישראלי לממשלה לפעול בכדי לחסוך במים", ענו 48% מהמשיבים כי על הממשלה לפעול להגבלת העיריות והגינון הציבורי ו47% סבורים כי יש לאכוף משטר מים מחמיר לכלל האוכלוסייה, בעיקר בתחום הגינון הפרטי.

כאמור, שיעור זעום של משיבים, 5% בלבד, ציינו כי קיים צורך בצמצום מים לחקלאים וצמצום, עד כדי נטישת, שטחים חקלאיים.

באופן מפתיע, דווקא בקרב העשירונים העליונים, שחלק גדול מהם, מן הסתם, בעלי גינות פרטיות, אחוז התמיכה בקיצוץ ההשקיה לגינות הפרטיות, הוא הגבוה ביותר. 49% מבין הנשאלים בקרב העשירונים העליונים טענו כי יש להגביל את השקית הגינות הפרטיות.

לשאלה "אילו מבין התחומים הבאים - חקלאות, נדל"ן, היי-טק או שוק ההון - נחשבים בעיניך לחשובים ביותר להתפתחותה של המדינה", ענו 25% כי החקלאות היא החשובה ביותר. אחוז זהה של משיבים טען כי תחום שוק ההון הוא החשוב ביותר ו-30% ממשיבי הסקר ענו כי ההיי-טק הוא התחום החשוב להתפתחות המדינה. 11% ענו כי תחום הנדל"ן הוא החשוב להתפתחות המדינה, ואילו 9% השיבו "אחר".

לשאלה "מהן הדרכים העיקריות לעידוד החקלאות בארץ", ציינו המשיבים הורדת מיסים והענקת מענקים לחקלאים (46% ו-41%, בהתאמה).

דוד גינזבורג, מנכ"ל חברת הביטוח קנט: "אנו יודעים כי מרבית הציבור רואה בחקלאות ערך עליון השומר על הנוף והקרקע ומייצר מזון ומקומות תעסוקה בפריפריה. הפתרון למצוקת המים צריך להיעשות באמצעות עידוד פיתוחם של מוצרים חוסכי מים, תוך הפיכתה של מדינת ישראל למובילה בתחום".

לדברי גינזבורג, בתקופה של משבר מים חריף, כשכל טיפה חשובה, חשוב לזכור כי צריכת המים בחקלאות התייעלה בכ-50% בעשור האחרון וחשוב מאוד להשקיע בהתייעלות צריכת המים בחקלאות, כדי למנוע צורך בצמצום מכסות המים לחקלאים.