אקסלנז רוצה שנה פחות "מאתגרת": תגייס 20 מיליון שקל בהנפקת זכויות

החברה עברה שנה לא קלה לאחר הפסקת ניסוי עם פייזר ופרוץ המשבר שמנע מימוש אופציות ביוני האחרון ; במקביל, היערכות מחדש בהנהלת החברה: המנכ"ל אורי גייגר מונה ליו"ר פעיל, סמנכ"ל הכספים סטיבן איתן מונה למנכ"ל ומורי ארקין יהפוך מיו"ר לדירקטור

אקסלנז ביוסיינס , המשווקת ומפתחת מכשירים לאבחון מחלות בדרכי העיכול באמצעות ניתוח תוצרי הנשימה, הודיעה על כוונתה לגייס 20 מיליון שקל, ככל הנראה באמצעות הנפקת זכויות. בעלי העניין, ובכללם מוקי ארקין, מייסד אגיס, הביעו את נכונותם העקרונית להשתתף בגיוס. המניה עלתה היום ב-16.7% והיא נסחרת עתה לפי שווי של 22.1 מיליון שקל.

במקביל הוחלט על סבב מינויים בחברה, במסגרתו יפרוש ארקין מתפקידו כיו"ר הפעיל של החברה וימונה לדירקטור; ד"ר אורי גייגר, המנכ"ל, יהפוך ליו"ר פעיל; וסמנכ"ל הכספים, סטיבן איתן, ימונה למנכ"ל.

להערכת החברה, הגיוס יספק את צרכיה עד הרבעון השלישי של שנת 2010. בינתיים מקווה החברה להשיג את אישור השיווק בארה"ב למוצר שלה לאבחון מחלות בכבד, אשר נמצא כעת בניסוי קליני רב מרכזי. המוצרים של אקסלנז משווקים תחת השם BreathID, אשר היה בעבר גם שמה של החברה.

"החברה עברה שנה מאתגרת", מודה גייגר. "עם תחילת המשבר הבנו כי לא יהיה מימוש אופציות ביוני. בנינו על מימוש האופציות הזה כדי להכניס לחברה עוד 50 מיליון שקל, למימון הניסוי בכבד".

במקביל נפלה על החברה מכה נוספת. "חברת פייזר, איתה ערכנו שיתוף פעולה בתחום אבחון הכבד, פרשה לגמרי מהתחום הזה", מספר גייגר. בעקבות זאת, החריף הצורך של החברה למצוא מקורות מימון עצמאיים לפעילות".

חייבת תוצאות מעולות

לחברה היה מוצר קיים ומאושר לשיווק - מכשיר לאבחון חיידק ה-H Pylori למחלת האולקוס, אך היא לא מיקדה בו משאבים, שכן הוא פונה לשוק קטן יחסית. "בעקבות המצב עם פייזר והאופציות, החלטנו לבנות את תחום ה-H Pylori, כך שיהווה גשר למימון תחום הכבד. לשם כך ביצענו מחקר שוק גדול, אך הוא הראה כי תחום ה-H Pylori לא יכול להיות רווחי אם משווקים את המוצר לרופאים בתחום הגסטרו-אנתרולוגי (תחום העיכול) בלבד.

"נאלצנו לערוך שינוי במודל העסקי ועתה אנחנו נערכים לשיווק המוצר הזה כך שיימכר לקליניקות של רופאי משפחה. אנחנו נמצאים במו"מ עם מפיצים בארה"ב לשוק הזה".

כך, שהצלחתה של החברה תלויה כעת בשני מרכיבים: הן ביכולת שלה לממש את המודל העסקי החדש לתחום ה-H Pylori באופן רווחי כך שיתמוך בניסוי הכבד (או להשיג מימון אחר לניסוי), והן בהשגת תוצאות טובות בניסוי הכבד אשר אמור להסתיים במהלך השנה הקרובה. התוצאות חייבות להיות מעולות, כדי לתמוך בשיווק המסובך יחסית של מוצר דיאגנוסטי שהוא ציוד כבד ולא מתכלה.

בנוגע לשינויים בהנהלה אמר גייגר כי "המעבר שלי לתפקיד היו"ר מתאפשר לאחר שהושלמו התוכניות החדשות והתקדמו ההסכמים. עתה אני יכול לתת לסטיבן לעבוד".

אקסלנז הוקמה בתחילה כמחלקה בחברת אורידיון הישראלית, הנסחרת בבורסת ציריך. אורידיון השקיעה כ-30 מיליון דולר בחברה, אך לאחר שראתה כי זו אינה מתרוממת מהר כפי שציפתה, החליטה להוציאה לדרך עצמאית. המשקיעה העיקרית בחברה הייתה הדסית, חברת מסחור הטכנולוגיות של בית-החולים הדסה, שגם היום היא בעלת המניות הדומיננטית (26%). חוץ ממנה, בעלי המניות הבולטים האחרים בחברה הם ארקין (15%), אורדיון (9.4%), גייגר (8.5%) ופריזמה (5.8%). ביוני 2007 יצאה החברה להנפקה בבורסה בתל אביב וגייסה 22 מיליון שקל לפי שווי של כ-72 מיליון שקל.