תבואו קטנים, תצאו גדולים: כך תאתרו את מניות היתר שיש להן סיכוי גם במצב הנוכחי בבורסה בת"א

האם דווקא בתקופה הנוכחית כדאי להיכנס להשקעה במניות קטנות? אם אתם מוכנים לקחת סיכון גדול בתמורה לרווחים פוטנציאלים עתידיים, יכול להיות שכן ; מיהן החברות הבולטות בשוק שעומדות בקריטריונים הללו?

הגל השלילי שעובר על שוקי העולם והשוק המקומי העמיד בפני המשקיעים במניות דילמה לא פשוטה: האם להישאר בשוק למרות הכל או לצאת ממנו עד יעבור זעם? אבל גם עבור מי שכבר החליט להישאר נותרה הדילמה - באיזה סוג מניות להתמקד?

מנהלי ההשקעות בארץ ובעולם ישיבו על כך בדרך כלל כי בתקופה כזאת יש להתמקד במניותיהן של החברות הגדולות, שיש להן גב כלכלי איתן, נתח שוק גדול ומוניטין רב. אך מבט מהיר על תשואות מדדי המניות בבורסה המקומית מתחילת השנה, מראה כי למרות העליות הנאות יחסית שנרשמו במדדי המניות הכבדות, דווקא מניות היתר הן שרשמו את העליות המרשימות יותר. האם זהו דווקא זמן הפריצה של המניות הקטנות?

לפני שנבחן את מצבן הנוכחי של מניות היתר, כדאי להזכיר את ביצועיהן בשנתיים האחרונות, ואלה, צריך לומר, אינם מרשימים במיוחד: בשנת 2007, השנה בה פרץ המשבר העולמי, אז עוד כמשבר סאב-פריים, רשם מדד היתר-50 ירידה של 4.9%, בזמן שבמדדי המניות הגדולים נרשמו עליות שערים דו-ספרתיות. צריך לזכור כי 2007 הייתה שנה בה החליטה הנהלת הבורסה לשדרג את מדד היתר המרכזי, שכלל עד אז 30 חברות, ובמהלכה היא הוסיפה אליו 20 חברות נוספות, בשל הרישום המואץ של חברות לבורסה באותה תקופה.

ב-2008 כבר נחשב היתר-50 לבעל הביצועים הגרועים ביותר מבין המדדים השונים (אם לא לוקחים בחשבון מדדים סקטוריאליים). במהלך תקופה זו הוא ירד בלא פחות מ-73%, בזמן שהמדדים הגדולים יותר איבדו בין 46% ל-55%.

לא קשה למנות את הסיבות לבריחה של המשקיעים ממניות היתר עם העמקתו של המשבר. הדלות בסחירות המניות במדד הזה, גודלן של החברות, הפגיעות שלהן במצבי משבר כלכליים ושנאת הסיכון הגדלה, הובילו לגל מכירות בו נזרקו המניות הללו על ידי המשקיעים, פרטיים כמוסדיים, שהעדיפו אפיקי השקעה סולידיים יותר והשקעה במניות גדולות ויציבות יותר. גם המשבר בענף הנדל"ן, המגזר הגדול ביותר במדד היתר-50 (16 חברות), תרם את חלקו לירידות החדות.

רמת ניהול גבוהה, מכפיל נמוך

מרבית הסיבות שהובילו את המשקיעים להיפרד מאחזקותיהם במניות היתר תקפות גם היום. הדברים נכונים במיוחד בכל הנוגע לאלמנט שנאת הסיכון, שעדיין מהווה שיקול מרכזי מבחינת רוב המשקיעים ומנהלי ההשקעות, שבשל כך מעדיפים היום את זירת איגרות החוב. סביר גם להניח שלפני שנוכל לחזות בהתאוששות אמיתית במניות היתר, יצטרך להגיע שיפור משמעותי בשוק איגרות החוב וגם בקרב המניות הגדולות.

אז למי מתאימה היום ההשקעה במניות היתר? במיוחד למשקיעים הרפתקניים שמוכנים להקצות חלק מהתיק שלהם להשקעה בפרופיל סיכון גבוה מתוך תקווה למימוש של פוטנציאל רווח עתידי גבוה. אם החלטתם שמסלול השקעה כזה אכן מתאים לכם, לישנן מספר בדיקות שכדאי לכם לבצע כדי למזער את פוטנציאל ההפסד שלכם, ולהגדיל, בצד השני, את זה של הרווח. דודו יוגב וגידי הלפרין, ממחלקת המחקר של מגדל שוקי הון, מפרטים את הפרמטרים לבחירת מניות יתר להשקעה.

1. רמת ניהול גבוהה - זהו פרמטר שנכון לכל חברה להשקעה. מומלץ לבחון היטב את אלמנט השקיפות של הנהלת החברה ואת יכולת הניהול שלה בתנאי שוק שונים, וכיצד היא מגיבה לשינויים מהותיים בסביבה העסקית.

2. מכפיל נמוך על התזרים התפעולי של החברה (EV/NOPAT) או לחילופין, שווי נכסי הגבוה משמעותית מהשווי הנגזר בשוק - זהו אחד הפרמטרים לבחינת תמחורה של החברה בשוק, בהשוואה לשווי הכלכלי המוערך שלה. האינדיקטור הזה מקובל בקרב משקיעי ערך, ששמים להם למטרה להשקיע בחברות שנסחרות במחיר נמוך משוויין הכלכלי.

3. איתנות פיננסית ונזילות גבוהה - בימים שבהם המשבר הפיננסי עמוק ויכולת החברות לגייס הון או חוב היא נמוכה, ישנה עדיפות להשקעה בחברות נזילות, שלא תלויות באופן מהותי במימון בנקאי או חוץ בנקאי לצורך התפתחותן העסקית.

4. השפעה נמוכה יחסית של ההאטה הכלכלית - כשהמשק נגרר להאטה משמעותית וייתכן שאף למיתון, מומלץ להתמקד בחברות שהפגיעה בהן בשל כך תהיה בשוליים. כלומר, חברות מסקטורים דפנסיביים כמו המזון או הפארמה.

5. תשואת דיבידנד גבוהה - זהו פרמטר חשוב במיוחד במניות יתר, לאור הסחירות הדלה שלהן. משום שמדובר במניות שהסחירות בהן נמוכה, הדיבידנד המחולק מאפשר למשקיעים ליהנות ממזומנים גם ללא מכירת מניות, שיוצרת רווחי הון.

6. פוטנציאל שיפור משמעותי בתוצאות בטווח הבינוני - לתוצאות החברות יש משקל חשוב במיוחד בשנה הקרובה. לכן מומלץ להתמקד בחברות שצפויות להציג תוצאות כספיות טובות יותר בשנה הבאה לעומת השנה החולפת, או לכל הפחות תוצאות דומות, שילמדו על יכולת ההישרדות של החברה בשוק משברי.

5 המומלצות

אז מי הן החברות הבולטות בשוק שעומדות כיום בקריטריונים הללו? יוגב והלפרין מסמנים 5 מועמדות פוטנציאליות, לכניסה לתיק שלכם.

1. רמי לוי - זוהי רשת מרכולים פרטית המתאפיינת ברמת מחירים נמוכה (Heavy Discount), שהיקף פעילותה בשנת 2008 הגיע להערכתנו לקרוב למיליארד שקל. הרשת מציגה רמת רווחיות גבוהה (רווחיות תפעולית של כ-8%) ופדיון למ"ר הגבוה משמעותית ממתחרותיה (למעלה מ-60 אלף שקל למ"ר). הלפרין מעריך כי ההאטה במשק בשנת 2009 תביא להתחזקות במעמדן של הרשתות הזולות, ובראשן רשת רמי לוי הצפויה להגדיל את פעילותה באופן משמעותי גם בשנה זו.

2. אילקס מדיקל - חברה שעוסקת בעיקר בשיווק מכשור מעבדתי רפואי וחומרי, למעבדות קליניות ולבנקי דם. כיום עיקר מכירותיה מתרכזות בישראל ובדרום אפריקה. אילקס מדיקל נהנית ממיצוב עסקי חזק לצד היכרות רבת שנים עם המפיצים ועם התעשייה. להערכת הלפרין, מנוע הצמיחה העיקרי שלה בשנים הקרובות יהיה הפעילות מול בנקי דם, כאשר לחברה הסכמי הפצה עם חברות מובילות, והיא מרחיבה בהדרגה את נוכחותה בשווקי היעד (לדוגמה, חתמה לאחרונה על שני חוזי מכירה ברוסיה).

3. סטארלימס - זו חברה שעוסקת בפיתוח ושיווק של מערכות לניהול מידע במעבדות, ונחשבת לאחת מהמובילות העולמיות בתחום. לחברה למעלה מ-500 התקנות בכ-35 מדינות ברחבי העולם, והיא צומחת בממוצע בקצב דו-ספרתי גבוה בשנים האחרונות.

במגדל שוקי הון מעריכים כי למרות הסביבה הכלכלית המאתגרת, החברה תמשיך לצמוח גם בשנים הקרובות עקב המובילות שלה בנישות ספציפיות (מעבדות לבריאות הציבור, מעבדות לזיהוי פלילי ועוד), ויכולתה למנף את קופת המזומנים הגדולה שלה לביצוע רכישות היכולות לשפר משמעותית את מיצובה בשוק.

4. אימקו - עוסקת בתכנון, פיתוח, ייצור ושיווק של מגוון מוצרים בתחומי האלקטרוניקה, החשמל, האלקטרומכניקה והמכניקה, המיועדים בעיקר לשימוש צבאי ביבשה ובאוויר. החברה היא המפתחת הגדולה ביותר בישראל של מערכות חשמל עיקריות לרכב קרבי משוריין בפרויקטים המפותחים כיום בישראל.

כך, למשל, היא נוטלת חלק בפרויקט רכב משוריין מסוג "נמר" אשר צפוי להניב לה בשנים הקרובות עשרות מיליוני שקלים בשנה. החברה עשתה קפיצת מדרגה בשנתיים האחרונות והכנסותיה בשנת 2008 צפויות להיות גבוהות כמעט פי שלושה מהכנסותיה בשנת 2006.

5. אזימוט - החברה עוסקת בפיתוח ייצור ושיווק של מערכות ומוצרים ל"רכישת מטרות" ולניווט, המיועדים לשימושים צבאיים ואזרחיים. החברה נמצאת בתהליך מתמשך של צמיחה, והנזילות הגבוהה שלה יכולה לשמש אותה לביצוע רכישות עתידיות.