המוסדיים מודאגים: לא כל המתמודדים על ניהול קרן מנוף מתאימים לתפקיד

על הרקע הזה, כמה מהגופים המוסדיים הגדולים טרם התחייבו למי מהמתמודדים במכרז שמקיימת המדינה ; בשוק מעריכים כי חלק מהגופים המבקשים להתמודד לא יצליחו להקים קבוצה עד למועד הגשת ההצעות, ב-1 בפברואר

ביקורת חריפה בקרב משקיעים מוסדיים גדולים כלפי הגופים המתמודדים על תפקיד מנהלי קרנות המנוף. כמה מוסדיים גדולים מביעים חשש בנוגע לאיכות המנהלים שפנו אליהם עד כה, במטרה לקבל את התחייבותם למימון קבוצת הניהול שתרוץ במכרז של המדינה לבחירת המנהלים לשתי הקרנות הראשונות שצפויות לצאת לדרך בשבועות הקרובים.

ב-1 בפברואר יחול המועד להגשת הצעות לשלב המיון המוקדם לבחירת המנהלים, וההכרזה על הזוכים תתבצע ב-27 בפברואר. בשוק מציינים כי כמה מהגופים המוסדיים הגדולים טרם התחייבו למי מהמתמודדים על תפקיד מנהלי הקרנות, וזאת בשל חשש שנובע גם מכך ש"המתמודדים על תפקיד מנהלי הקרנות לא הכינו שיעורי בית, ובאו אלינו לא מוכנים. אפילו ללא מצגת פשוטה", ציין באוזנינו מוסדי בכיר.

לדברי הגורם הבכיר בשוק ההון, לא כל הקבוצות המתמודדות על תפקיד מנהל הקרן מתאימות לתפקיד, וזו נקודת התורפה המרכזית בתוכנית האוצר. "כל מיני אנשים מציעים את עצמם, ולא לכולם מומחיות נדרשת או קבלות מאימות", הסביר.

לפי ההערכות, בימים הקרובים תחל להתגבש תמונת המתחרים על תפקיד מנהלי קרנות המנוף, וביום ראשון הבא כבר יידרשו המעוניינים להגיש את קבוצותיהם למיון המוקדם של האוצר. בשוק מעריכים כי חלק מהאנשים שעוברים בימים אלו אצל המוסדיים, במטרה לעניינם, לא יצליחו להקים קבוצה. וכך, יתמודדו בסוף על שתי הקרנות הראשונות פחות מ-10 קבוצות פוטנציאליות.

חשיבותו של שלב ההצטרפות לקבוצות המתחרות על ניהול קרנות המנוף, היא בכך שהאוצר קבע כי גוף מוסדי יוכל להתחייב להשקיע במספר מנהלים, אך לא יוכל להצטרף לקרן שנבחרה אם לא היה מלכתחילה חלק מהקבוצה המקורית.

קבוצות המתמודדות במכרז יצטרכו להציג מכתב כוונות מגופים מוסדיים על סך השקעה של לפחות 400 מיליון שקל משלושה גופים, כאשר היקף ההשקעה של הנמוך בהם הוא 75 מיליון שקל. לגופים המוסדיים שישקיעו בקרנות תובטח תשואה ריאלית מינימלית של 3.6% (בהערכת אינפלציה ממוצעת של 2%, מדובר בתשואה נומינלית של 5.4%).

כולם רוצים לעלות על המנוף

קרנות המנוף נועדו לצורך מיחזור אג"ח קונצרני באמצעות הזרמת כספי מדינה וכספי גופים מוסדיים כנגדם, במטרה לעורר את שוק האשראי העסקי החוץ בנקאי. בשלב הראשון מדובר על השקת קרן מנוף עם היקף השתתפות מדינה של 600 מיליון שקל, וקרן נוספת עם השתתפות מדינה של כ-400 מיליון שקל. בסך הכל, הודיעה המדינה כי תקצה לקרנות המנוף 5 מיליארד שקל, ואלו יתרכזו במתן אשראי לגופים עסקיים, קניית אג"ח ובהסדרי חוב. את עבודת המטה באוצר מרכזים החשב הכללי שוקי אורן וסגנו עמי לנדאו, בשיתוף הממונה על שוק ההון, ידין ענתבי, וראש אגף התקציבים, רם בלינקוב.

אנשים רבים מעוניינים להיבחר כמנהלי קרנות המנוף, על רקע תפקידם המרכזי בשוק ומכיוון שמדובר על פניה באפשרות להכנסות ניכרות, שייטיבו מאוד עם אותם המנהלים שייבחרו. דמי הניהול של מנהל הקרן בתקופת ההשקעה (שלוש השנים הראשונות) יהיו בשיעור של 1% מסך הנכסים אליהם התחייבו הגופים המוסדיים והמדינה בקרן. כך למשל, בקרן אליה תזרים המדינה 600 מיליון שקל, והמוסדיים יתחייבו ל-1.2 מיליארד שקל נוספים, יסתכמו דמי הניהול הקבועים בכ-18 מיליון שקל לשנה.

לאחר תקופת ההשקעה, יזכו מנהלי הקרנות בדמי ניהול קבועים של כ-0.5% עד תום הקרן. בנוסף, מנהלי הקרנות יהיו זכאים במקרה של תשואה חיובית מעל ל8% לשנה גם לדמי ניהול משתנים בשיעור של 20% מהרווחים העודפים שמעל לתשואת המשוכה האמורה.