הקבוצה הגדולה בתולדות ברצלונה?

כובשת שער כל 28 דקות, חמישה משחקים ניצחה בהפרש של 5 שערים ומעלה, ומפרקת את הליגה; וכל זה עם קבוצה כמעט זהה לזו של העונה שעברה ; אז מה קרה? הפנומנאליות של מסי ואטו, וגם העזיבה של רונאלדיניו ודקו שבעיקר הזיקו מבחינה חברתית ; בספרד מדברים על קבוצה שמאפילה אפילו על זו של קרויף מתחילת שנות ה-90

"אני מברך את נומאנסיה. הם ידעו מה הם עושים על המגרש, אבל לברצלונה יש מזל - היא התברכה בשחקנים טובים שיכולים לעשות שינוי במשחק". כך התבטא מאמן בארסה, פפ גווארדיולה, אחרי שקבוצתו עשתה מהפך בשבת הקודמת והביסה 1-4 את הקבוצה הקטנה ממחוז קסטייה לאון.

גווארדיולה התבטא בצניעות האופיינית לו, צניעות שנשמעת כל כך מגוחכת ואנדרסטייטמנית נוכח התצוגות הגרנדיוזיות של הקטאלונים העונה. סטטיסטיקה בדרך כלל לא מספרת את כל הסיפור בכדורגל, אבל במקרה של ברצלונה, דווקא המספרים היבשים מבהירים את התמונה: 53 מתוך 60 נקודות ליגה אפשריות (ופער של 12 נקודות מהשנייה בטבלה ריאל מדריד); הפרש שערים של 49+ (גבוה ב-3 שערים מההפרש הכולל של הקבוצות במקומות 2-5); ממוצע של 3.15 כיבושים למשחק (אם הקצב הנוכחי ימשיך, בארסה תסיים את העונה עם 120 שערי ליגה); ואפילו מאזן הספיגות (14) הוא הטוב ביותר בלה ליגה. ועוד לא התחלנו לדבר על 18 השערים והדילוג הקליל בשלב הבתים בצ'מפיונס ליג.

הרצף הנוכחי האחרון של הקבוצה עומד על שמונה ניצחונות, כאשר הפסד הליגה היחיד העונה הגיע במחזור הראשון, אי שם בחודש אוגוסט.

חצי עונה עברה, ובספרד מתחילים לשאול שאלה פשוטה: לא האם ברצלונה תזכה בתואר, זה הרי מגוחך. אלא האם מדובר בקבוצת הכדורגל הטובה בכל הזמנים שייצר המועדון הזה?

העוזבים בע"מ

כשבוחנים את הסגל של ברצלונה קצת קשה להבין מה ההבדל בין הקבוצה הגדולה שרואים השנה לבין הקבוצה שסיימה אשתקד במקום השלישי בלבד, במרחק 18 נקודות מהאליפות. נכון, בקיץ הצטרפו למועדון שחקנים חדשים בשווי 90 מיליון אירו, ביניהם שם גדול כמו דני אלבס ושמות קצת פחות גדולים כמו אלכסנדר חלב וסיידו קייטה. אבל אף אחד מהשמות החדשים אינו שחקן מפתח העונה. בארסה נשארה תלויה בכוכבים הישנים: מסי, שאם ימשיך ככה (23 שערים ו-11 בישולים בליגה ובצ'מפיונס), ישכיח את מה שעשה כריסטיאנו רונאלדו בעונה הקודמת במנצ'סטר יונייטד; אטו (20 שערים ב-20 משחקים); וכמובן צ'אבי, שממשיך את היכולת המצוינת שלו מיורו 2008 וכבר חתום על 12 בישולים.

"אני חושב שההבדל העיקרי בין הקבוצה של העונה הקודמת לזו של השנה זה לא בשחקנים שהצטרפו, אלא במי שעזבו", מסביר ל"גלובס" טוני פריארוס, שמסקר את ברצלונה עבור העיתון הקטאלוני "ספורט". "דקו ורונאלדיניו (עזבו לצ'לסי ולמילאן - ש"ב) היו שחקנים נהדרים, אבל הם הרגישו תחושת מיצוי. התרומה העיקרית שלהם בעונה החולפת היתה בפילוג חדר ההלבשה נגד פרנק רייקארד, ופחות במגרש".

אבל הסיבות לשינוי המטאורי הן כמובן לא חברתיות בלבד. רונאלד קומאן, שחקן העבר של ברצלונה, הסביר לאתר goal.com אחרי ה-1-6 של בארסה על אתלטיקו מדריד בנובמבר את סוד השינוי המקצועי מהעונה שעברה: "בשנים האחרונות הקבוצה הזאת היתה שייכת לרונאלדיניו, וכמעט כל הכדורים עברו דרכו. אבל היכולת שלו הידרדרה באופן קיצוני אחרי המונדיאל בגרמניה. באמצע העונה הקודמת הוא נפצע, וצ'אבי ואינייסטה חיפשו למי למסור ולא מצאו. מסי התחיל להיכנס יותר לעניינים, אבל עדיין לא הפך למנהיג. הקבוצה היתה מבולבלת. השנה מסי הולך להיות המלך. בינתיים הוא עושה כמה דברים שלא ראיתי את רונאלדיניו עושה מעולם".

דברו עם קרויף ב-2015

אבל עם כל הכבוד להעברת הלפיד מרונאלדיניו למסי, אי אפשר להתעלם מהחלק של גווארדיולה בכל הפאזל הזה. ללא כל ניסיון ברמות האלו, נזרק שחקן העבר של בארסה למים העמוקים, אחרי עונת אימון אחת בלבד בברצלונה ב'. "הרבה גבות הורמו כשהנשיא ז'ואן לאפורטה בחר בתחילת העונה לתת לפפ את המושכות, בעיקר כשמאמן בכיר כמו מוריניו היה בשוק", מפרשן כתב ה"אל מונדו", פרננדו לאמאס, "אבל לאפורטה זכה בבינגו עם גווארדיולה. כמו גווארדיולה השחקן שהיה רץ כל המשחק ויורד לתאקלים, גם גווארדיולה המאמן הוא חרוץ ושקדן. אבל יותר מהכל, גווארדיולה הביא את המנהיגות ויכולת ההכוונה שאיפיינו אותו כשחקן. תסתכלו על הפריחה של סמואל אטו ותבינו על מה אני מדבר".

לא סתם מזכיר הכתב את אטו. במסגרת ניקוי האורוות, החלוץ הקמרוני היה אמור לעזוב בקיץ את בארסה יחד עם דקו ורונאלדיניו, אבל בסופו של דבר החליט גווארדיולה לתת לו צ'אנס נוסף. פריארוס מספר כיצד אטו נשאר בקאמפו נואו: "הוא היה מדוכדך מאוד כשהבין שרוצים להחליף אותו. הוא משחק כאן כבר כמה שנים, ותג המחיר שלו מנע מהצעות כספיות אטרקטיביות להגיע למשרדים של לאפורטה. יום אחד הוא נכנס לחדר של גווארדיולה, שאמר לו: 'אם אתה רוצה, אתה יכול להיות אחד החלוצים הטובים בעולם. אתה מעוניין להיות בפוזיציה הזאת?'. אטו ענה לו: 'אני לא אאכזב אותך'. השאר היסטוריה".

היכולת הפנומנאלית של בארסה העונה מעלה באופן בלתי נמנע את ההשוואות לעידן יוהן קרויף המאמן. הדור שבנה ההולנדי - שבו עברו בקאמפ נואו בין היתר שחקנים כמו סטויצ'קוב, חאג'י, רומאריו, קומאן, צ'יקי בגיריסטיין, גויקוצ'אה וגם בחור אחד בשם גווארדיולה - זכה ב-4 אליפויות רצופות בספרד בין 1991 ל-1994, גביע המחזיקות ב-1989 ובגביע האלופות ב-1992.

לא מפתיע שקרויף עצמו, שחקן, מאמן ופה גדול, בז להשוואות האלו. "כן, אני מודה שעד עכשיו מדובר בתופעה לא מוסברת", אמר לאחרונה ההולנדי בראיון למגזין אופ"א על הקבוצה הנוכחית של ברצלונה, "אבל ראיתי הרבה תופעות לא מוסברות שנעלמו מהשטח באותה מהירות שבה הן הגיחו. ברצלונה נותנת עונה טובה, אבל קבוצה גדולה נמדדת בתארים שהיא לוקחת, ולאורך שנים ארוכות. אולי ב-2015 תוכלו להשוות בין הקבוצה שלי לקבוצה הזאת".

ככה היא דורסת - ברצלונה העונה בליגה

כובשת בכל 28 דקות ו-34 שניות בממוצע
סופגת בכל 128 דקות בממוצע
כובשת 29% מהשערים ב-15 הדקות האחרונות
עומדת נכון לעכשיו על רצף של 8 ניצחונות רצופים
5 משחקים ניצחה בהפרש של 5 שערים או יותר
ייצרה שני רצפים במהלך העונה של לפחות 8 ניצחונות
הזמן הממושך ביותר ללא ניצחון - 2 משחקים
ההפסד האחרון: 31.8.2008, מחזור ראשון מול נומאנסיה
זמן החזקה בכדור ממוצע במשחק בית - 65%
זמן החזקה בכדור ממוצע במשחק חוץ - 65%
ליאו מסי כובש או מבשל כל 65 דקות
סמואל אטו כובש או מבשל כל 74 דקות

הירשם לניוזלטר והתראות ספורט