בריטניה עלולה לחזור לשבוע עבודה מקוצר של שלושה ימים; גורדון בראון קורא ליצירת חוקים חדשים לסחר בינלאומי

[למדור שוקי עולם] ראש ממשלת בריטניה האשים היום את הבנקים הזרים במצבה הרעוע של הכלכלה הבריטית, כשמנגד, נציג המפלגה השמרנית, ג'ורג' אוסבורן, האשים את בראון בניהול חסר אחריות של המשבר הפיננסי

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, האשים היום (ב') את הבנקים הזרים במצבה הרעוע של הכלכלה הבריטית, כשמנגד, נציג המפלגה השמרנית, ג'ורג' אוסבורן, האשים את בראון בניהול חסר אחריות של המשבר הפיננסי.

גורדון בראון קרא ליצירת "חוקים חדשים" לסחר בינלאומי, כשהוא מזהיר מפני מדיניות סחר פרוטקציוניסטית. בעקבות מצבו העגום של שוק התעסוקה, שרים בכירים בממשלת בריטניה שוקלים מהלך למתן מענקים לחברות שיקצצו את שבוע העבודה ל-3 ימים בלבד - מצב אליו נקלעה בריטניה בשנות ה-70'. כך מדווח עיתון "האינדיפנדנט".

המהלך לקיצוץ שעות העבודה, אומנם ימנע את פיטוריהם של עובדים רבים, אך הוא גם מעיד על עומק המשבר אליו נקלעה בריטניה ומערער את אמון הצרכנים ביציבותה של הכלכלה. לפי דו"ח של משרד המסחר הבריטי, 39% מתוך 100 אלף חברות שנבדקו, מתכננות לצמצם את שעות העבודה השבועיות.

בסוף השבוע (ו') התפרסמו נתוני התמ"ג של בריטניה שאישרו כי היא נמצאת במיתון. כלכלת בריטניה התכווצה בשיעור ניכר יותר מתחזיות האנליסטים, הכלכלה סובלת מההאטה החמורה ביותר שידעה מאז 1980. התמ"ג של הרבעון האחרון של 2008 ירד ב-1.5% לעומת צפי לירידה של 1.3% בלבד.

מגזר השירותים התכווץ ברבעון האחרון של 2008 ב-1%, מגזר הייצור ירד ב-4.6% ומגזר הבנייה ירד ב-1.1% ברבעון האחרון של 2008 בבריטניה. שירותים עסקיים וכלכליים המהווים 30% מהכלכלה הבריטית התכווצו ברבעון ב-0.5% וגלשו גם הם למיתון.

סוכנות הנדל"ן Hometrack הודיעה היום כי מחירי הבתים בבריטניה נפלו ב-9.4% בינואר, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד ל-158 אלף ו-300 ליש"ט בממוצע (כ-216 אלף דולר). מדובר בירידה החדה ביותר מאז ינואר 2001. את הירידה החודשית של 1% הובילו מחירי הבתים בלונדון, שאיבדו 1.1% מאז דצמבר.