לקראת מגזין "מאני טיים 2009" שיתפרסם מחר: מיהם המנהלים הטובים ביותר של הקרנות והקופות בישראל?

2008 היתה כנראה השנה הקשה ביותר של שוקי ההון מאז 1929: אפיקי החיסכון לטווח קצר וארוך הציגו תשואות שליליות דו-ספרתיות, והפדיונות בקרנות הנאמנות ובקופות הגמל קפצו ; אי-אפשר היה להימלט מהסערה המשתוללת, אבל בכל זאת ראינו מנהלים טובים מאחרים

לקראת מגזין "מאני טיים 2009" שיתפרסם מחר - טעימה מדירוגי המנהלים הטובים ביותר באפיקי ההשקעה השונים בישראל:

תעשיית קרנות הנאמנות שפנטזה על גיוסים ותשואות פנטסיות ב-2008, סיימה את השנה חבולה. ועדיין, יש כמה מנהלים שהצליחו לשמור על ראש זקוף ואפילו לצמוח.

קרנות אי.בי.אי, בניהולו של עודד גל, הן המנצחות בדירוג גלובס-מעלות. קרנות אי.בי.אי זכו בדירוג הגבוה ביותר - aa, בחמש מתוך שש הקטגוריות בהן הן מדורגות. קרנות אי.בי.אי הן גם בין הגופים היחידים שהצליחו, למרות המפולת בשווקים, לגייס כספים השנה, בעיקר לקרנות המק"מ.

גם קרנות פסגות, בית ההשקעות הגדול בישראל, ממשיכות לבלוט וזוכות לדירוג aa בשתיים מתוך חמש הקטגוריות בהן הן מדורגות.

השנה החולפת הקצינה את השונות בין מנהלי הקרנות השונים, כאשר מבין הגופים הגדולים, רק דש, בניהול קובי לוינסון, ופסגות הצליחו לצמוח. כמעט כל שאר הגופים, קטנים כגדולים, איבדו עשרות אחוזים מנכסיהם.

ממרומי המגדל

שנת 2008 הביאה גם שינויים משמעותיים בדירוג הפוליסות המשתתפות ברווחים. מגדל היא המנהלת המובילה מבין החברות הגדולות בכל הדירוגים והיחידה שמציגה תשואה חיובית בדירוג התלת-שנתי.

השמדת הערך האדירה של שנת 2008, המשבר החמור בכלכלות העולם והנפילות בשוקי ההון - שהורגשו כמעט בכל אפיק השקעה - מספקים לנו לראשונה זה שנים את היכולת לבחון את התשואות שהשיגו עבורנו חברות הביטוח המנהלות את החיסכון הפנסיוני שלנו בביטוחי המנהלים, בראייה של מחזור עסקים מלא: גאות ושפל.

כך, מכמה מהכוכבים שזהרו בעוצמה בשמיים הבהירים של שנות הגאות, נותר תוך 11 חודשים בלבד לא יותר מאבק כוכבים, כשמנגד, כמה מהגופים שזכו בשנים הללו לביקורת בשל שמרנות יתר, הרימו את ראשם.