"עיצוב העולם שלאחר המשבר"

פחות נוצץ: המארגנים של הפורום הכלכלי העולמי מתפארים בשיא של משתתפים, אבל האווירה עגמומית

השנה זכה כנס השמנה והסולתה לשם "עיצוב העולם שלאחר המשבר". ייתכן שהחברות מתקשות להתמודד עם השפל, אך אם לשפוט על בסיס הביקוש האדיר למקומות בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, הן להוטות מאוד ללמוד כיצד אפשר לשרוד את המיתון.

במלונות, בחנויות ובמסעדות של העיר השוויצרית בהרי האלפים, שבה נערך הכנס במשך קרוב לארבעים שנה, ממשיך הפורום הכלכלי העולמי, שבו משתתפים יותר מ-2,500 אישים, מומחים וסתם בני-אדם, ליצור פעילות כלכלית ענפה משל עצמו.

אין חדרים פנויים

ייתכן שהעולם מתמודד עם מיתון, וכמה כלכלות כבר נכנסו למיתון לפי ההגדרה הטכנית, אך כנס דאבוס צפוי למשוך משתתפים מ-96 מדינות, ומספרם צפוי להיות הגדול ביותר בתולדות האירוע.

"כל המלונות מלאים עד אפס מקום. כל חדר שהיה פנוי כבר הוזמן. אף פעם לא היו כל-כך הרבה משתתפים", אמרה קורנליה לינדנר ממשרד התיירות של דאבוס.

זה די מפתיע, ולא רק בגלל מרחץ הדמים שהתרחש בתעשיית השירותים הפיננסים - המגזר המוביל שממנו מגיע חלק הארי של נותני החסות והמשתתפים בפורום. אך כמה בנקאים מובילים יבלטו בהיעדרם (ראו ידיעה נפרדת).

אחד מאנשי הפיננסים הבכירים הודה כי ייתכן שבשנה הבאה לא תשתתף החברה שלו בכנס דאבוס, אך ציין שהשנה היא עדיין משתתפת. "האירוע הפך להפקת זיקוקי דינור כזאת שאנחנו בספק אם הוא מצדיק את ההשתתפות. זה יקר להחריד".

קלאוס שוואב, היזם והרוח המובילה של כנס דאבוס, מודע כיום יותר מאשר אי-פעם לצורך להימנע מסממני ראוותנות. למרות שפעולות המחאה של מתנגדי הגלובליזציה פחתו משמעותית מאז הגיעו לשיאן, ממשיך שוואב לטעון בזכות ריסון מיוחד בשנה הנוכחית.

אבל בין אם יקפידו מארגני האירוע על ריסון, ובין אם לאו, הפורום הכלכלי העולמי הוא ברכה משמיים לחברות המקומיות. למרות לוח הזמנים הצפוף, מוצאים המשתתפים באירוע - שלא לדבר על בנות ובני זוגם - זמן לחרוש את החנויות בדאבוס ולבלות בבארים ובמסעדות.

מסיבות עגומות

כלכלת שווייץ נמצאת במגמת האטה, אך מצבה עדיין טוב לאין שיעור לעומת כלכלותיהן של המדינות השכנות. חנויות השעונים והתכשיטים נוצצות מתמיד.

מחקרים הראו שהפורום הכלכלי העולמי מניב לשווייץ הכנסות של 30 מיליון פרנק שווייצרי.

במהלך הפורום ייערכו מסיבות רבות, אך המשתתפים טוענים שהאווירה תהיה קודרת יותר. רבים מהמנכ"לים שישתתפו באירוע עומדים בראש חברות שמניותיהן נשחטו בחודשים האחרונים. אפילו חברות שווייצריות נפלו קורבן למרחץ הדמים הפיננסי.

ז'אק אגרן, מנכ"ל חברת הביטוח המובילה, סוויס רה, ואחד מהמשתתפים הבולטים בדאבוס, ראה את מניית החברה מאבדת קרוב ל-20% מערכה ביום ו' שעבר, עקב חששות המשקיעים שהיא תיאלץ לבצע מחיקות חדשות. יו"ר קרדיט סוויס, וולטר קילהולץ, ומנכ"ל הבנק, בריידי דאגן, נמנים גם הם עם משתתפי הכנס הקבועים, וגם הם במצב רוח שפוף.

"התפריטים זהים, אבל האווירה שונה", אמר ז'אן-פייר גאלי, מנהל ארבלה שרתון סיהוף, אחד המלונות היוקרתיים בדאבוס, שמארח רבים מאירועי הפורום הכלכלי העולמי. "השנה הוחלפו המסיבות הגדולות בארוחות צהריים וערב עסקיות". *