בקשה לייצוגית ב-3 מיליארד שקל נגד מכבי והכללית: גובות מחיר מופרז על תרופות

לטענת התובעים, הקופות מטעות את מבוטחיהן בנוגע לשיעורי ההשתתפות העצמית בעלות התרופות ; "המחיר שמוצג למבוטחים כמחיר התרופה לצורך חישוב ההשתתפות העצמית אינו המחיר האמיתי של התרופה"

לבית במשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לאשר תביעה ייצוגית בהיקף של 3 מיליארד שקל נגד קופות-החולים מכבי ושירותי בריאות כללית, בטענה כי הן גובות מהמבוטחים שלהן מחיר מופרז על תרופות, שעלותן לכאורה מסובסדת בקופה.

לטענת התובעים, אסתר איתיה בקר ויעקב סבח, הקופות מטעות את מבוטחיהן בנוגע לשיעורי ההשתתפות העצמית בעלות התרופות הן בביטוח הבריאות והן בביטוחים המשלימים. לדבריהם, המחיר שמוצג למבוטחים כמחיר התרופה לצורך חישוב ההשתתפות העצמית אינו המחיר האמיתי של התרופה.

בתביעה נטען כי הקופות משלמות במקרים רבים על התרופות מחירים נמוכים (לעיתים עד כדי 90%) מהמחיר המירבי לצרכן, כך שבפועל הן אינן משלמות דבר והמבוטח הוא שמשלם את העלות במלואה במסגרת "השתתפות עצמית". התובעים מציינים כי לעיתים המבוטח אף משלם עבור תרופה סכום העולה פי 5 ו-6 מעלות התרופה לקופת-החולים.

התובעים טוענים כי למבוטחים נמסר מידע כוזב, לפיו שיעור ההשתתפות העצמית שלהם עומד כביכול על 15% או 50% בלבד מעלות התרופה, וכי הקופות מממנות עבורם את רכישת התרופות ונושאות בגין כך בתשלומים נכבדים.

התובעים מבקשים מבית המשפט לחייב את הקופות להשיב למבוטחיהן את כל הסכום שנקבע מעל העלות האמיתית של התרופה; ואת כל הסכום שהוצג כסך בו השתתפה הקופה במימון עלות התרופה ושבפועל היא לא נשאה בו.

בית המשפט מתבקש עוד לחייב את הקופות לחשוף את כל פרטי ההסדרים בינן לבין חברות התרופות. טרם התקבלה תגובתן של מכבי והכללית. (ת.א. 1091/09).