חיסול ממונף: נדחתה בקשת קסם להרחיב סדרת התעודות הממונפות

קסם נותרה עם מלאי מצומצם מהתעודה היומית הממונפת שלה על מדד המעו"ף, אך בבורסה סבורים כי תעודות הסל הללו משפיעות לרעה על המסחר התקין, ומבקשים לאסור על הנפקתן

הבורסה רוצה לחסל את תעודות הסל הממונפות היומיות. כפי שנחשף ב"גלובס" לפני כחודשיים, מנגנון התעודות הממונפות היומיות נוטה להשפיע על התנהגות המדדים, בעיקר לקראת סוף יום המסחר. על הרקע הזה, הבורסה דחתה ביום חמישי האחרון את בקשתה של חברת קסם, להרחיב את סדרת תעודות הסל הממונפות "פי 3 יומי" שלה על מדד המעו"ף.

"הבורסה החליטה שלא לאשר את הגדלת הסדרה, לאור מדיניות חדשה שלה ביחס להנפקת תעודות ממונפות חדשות, לרבות הרחבות סדרה של תעודות ממונפות שכבר נסחרות", נמסר מקסם.

היקף הסדרה הנוכחי של קסם עומד על כ-51.2 מיליון שקל, מתוכם כבר מכרה החברה תעודות בשווי כ-48 מיליון שקל, כך שלמעשה נותרו לה ב"מלאי" עוד כ-3.2 מיליון שקל בלבד. לפיכך, הרחבת הסדרה היא קריטית בשלב זה.

מכיוון שמלאי התעודות שלה עומד להסתיים, קסם לא תוכל לספק ציטוטים ומחירים בעת עסקת מכירה, והתוצאה היא שמחיר התעודה ייקבע לפי הביקוש וההיצע בשוק, ולא לפי שוויה ההוגן.

סירובה של הבורסה להרחיב את הסדרה עלולה לפגוע בציבור המשקיעים בתעודה, ובקסם מקווים לנס. "מדובר באחת מתעודות הסל הפופולריות ביותר בבורסה, אשר קיבלה את כל האישורים הנדרשים לרישומה למסחר", נמסר מהחברה. "קסם מקווה כי הבורסה תבחן מחדש את החלטותיה לשינוי המדיניות, הן ביחס לתעודות הקיימות והמסחר התקין בהן, והן ביחס להנפקת תעודות חדשות".

בבורסה מקווים כי האיסור על הרחבת הסדרה יביא להמרה כפויה של התעודה, ואולם בקסם סבורים כי המרה כפויה לא תשרת את המשקיעים, והיא עלולה לגרום להפסדים (כפי שאירע בהמרה של קסם שורט יתר 50 פי 3 לפני כמה שבועות).

מבחינתה של הבורסה, בראש סדר העדיפויות שלה נמצא המסחר התקין, לתפיסתה התעודות היומיות אינן מתאימות למסחר המקומי. יתרה מכך - אם הייתה קיימת האפשרות המשפטית לכך, בבורסה היו שמחים להיפטר לגמרי מהתעודות הללו, לפחות עד שהשפעתן על השוק תיבחן מחדש.

יחד עם זאת, בבורסה גם סבורים כי רוב המשקיעים בתעודות היומיות הינם מתוחכמים, ולא סביר כי יסכימו לרכוש את התעודה במחירים כה גבוהים לעומת שוויה האמיתי. ואולם הנחה זו אינה בהכרח מציאותית, שכן ברור כי ישנם גם משקיעים פרטיים בתעודה, כמו במקרה של שורט יתר.

"על רקע השינויים הדרסטיים בשוק בחודשים האחרונים, בוחנת הבורסה את נושא תעודות הסל הממונפות והשפעתן על תקינות המסחר. עם סיום תהליך הבחינה, יובא הנושא לדיון בדירקטוריון הבורסה", מסרה הבורסה בתגובה.

[לאתר תעודות סל]