דירקטורים וחברי הנהלה בחברת החשמל נבדקו בפוליגרף בחיפוש אחר מדליף הנתונים מדו"חות הרבעון השני

הבדיקה עוררה מורת-רוח רבה בקרב דירקטורים ומנהלים בחברה, שטענו כי כלל לא נבדקה האפשרות שהמידע דלף מגורמים מחוץ לשורות החברה בגלל העיכוב בפרסום הדו"חות הכספיים

מרבית הדירקטורים וחברי הנהלת חברת חשמל עברו בימים האחרונים בדיקת פוליגרף, בניסיון לאתר את הגורם שהדליף נתונים מתוך הדו"ח הכספי של החברה לרבעון השני של 2008. כך נודע ל"גלובס". בין היתר נודע כי המנכ"ל, עמוס לסקר, כבר עבר בדיקת פוליגרף. לעומת זאת, בעיתוי מקרי, היו"ר מוטי פרידמן שוהה בחו"ל, ועדיין לא עבר את בדיקת הפוליגרף.

כמו כן, רשות החברות הממשלתיות סירבה לאשר לנציגיה לעבור בדיקת פוליגרף. במהלך הימים הקרובים, צפויים כל הגורמים בתוך החברה שהייתה להם נגיעה לדו"חות הכספיים, לעבור בדיקת פוליגרף. בעבר כבר נערכה בחברת חשמל בדיקה בעקבות הדלפות מדו"חות הרבעון הראשון של 2008, אך הבדיקה כללה שיחות עם הגורמים שהיה להם מגע עם הדו"חות, ולא פוליגרף.

הבדיקה עוררה מורת רוח רבה בקרב דירקטורים ומנהלים בחברה בטענה כי כלל לא נבדקה האפשרות שהמידע דלף מגורמים מחוץ לשורות החברה בגלל העיכוב בפרסום הדוחות הכספיים.

כזכור, בשני הרבעונים הראשונים של השנה פרסום הדוחות התעכב עקב מחלוקות בעניין חישוב ההתחייבות לפנסיה של העובדים. יצוין כי הבודק שמינתה חברת החשמל לפרשה מתח בעבר ביקורת חריפה על הנהלת החברה בשל עיכוב בפרסום הדוחות, ולא שלל אפשרות שהמידע דלף לגורמים מחוץ לחברה.

"יש אווירה מאוד לא נעימה בחברה מזה מספר חודשים. הרושם שלנו שיותר ממה שמעוניינים לרדת לשורש העניין של ההדלפה, רוצים למנוע ביקורת עתידית. עם כל הכבוד, בדיקות פוליגרף הן לא הדרך לנהל את החברה", אמרו גורמים המקורבים לנושא.

בדיקת הפוליגרף הנוכחית נערכה בעקבות המלצתו של עו"ד מורן מאירי, ממשרד מטרי-מאירי, שמונה על ידי חברת חשמל לבדוק את פרשת ההדלפות. מאירי העביר את הנושא לטיפולו של משרד העוסק בבדיקות פוליגרף, והמשרד החליט על האופן שבו תיערך הבדיקה. מלבד דירקטורים וחברי הנהלה, צפויים לעבור את הבדיקה גם עובדים בחברה, שבאו במגע עם הדו"חות הכספיים. יחד עם זאת, היא לא אמורה לחול על גורמים מחוץ לחברה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "בעקבות ההדלפה של הדוחות הכספיים של חברת החשמל, נדרשה החברה על ידי הרשות לניירות ערך, למנות בודק חיצוני לגלות מי הדליף את הדוחות. דירקטוריון חברת החשמל אישר את מינוי משרד עו"ד מטרי, מאירי לחקור את ההדלפה".

"לאחר בדיקה ותשאול של מספר רב של אנשים במשרד עורכי הדין, הוחלט להמשיך את החקירה, גם באמצעות בדיקת פוליגרף. הבדיקה מתבצעת על יד משרד החקירות גיל חקירות. סדר הנבדקים בפוליגרף הינו אקראי. כל מי שעליו לעבור את הבדיקה יעשה זאת במועד שנקבע לו. את בדיקת הפוליגרף יעברו חברי הדירקטוריון, חברי ההנהלה, וכל העובדים שהיו חשופים לדוחות הכספיים. יצוין, כי רשות החברות הודיעה שעובדיה לא ישתתפו בבדיקת הפוליגרף. גם רואה החשבון, שמבקר את חברת החשמל, לא ישתתף בבדיקה".