קרן HPV של האסו פלטנר נכנסת לתחום הקלינטק: מובילה גיוס של 6 מיליון דולר לברייטוויו

גם יזראל קלינטק ונצ'רס השתתפה בגיוס ; מנהל HPV: "יש לנו יכולת לפתוח דלתות בתעשיית האנרגיה הסולארית הגרמנית שפורחת בשנים האחרונות"

הירידה בהשקעות ההון סיכון הגיעה לישראל ברבעון הרביעי, אך עדיין ניתן למצוא חברות שזוכות להשקעות מעניינות, בעיקר כשמדובר בתחומים שנפגעו פחות. כזו היא חברת הסטארט-אפ BrightView מערכות, שפועלת בתחום האנרגיה הסולארית, שסיימה היום סבב גיוס הון ראשון בהיקף של 6 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קרן Hasso Plattner Ventures (HPV), של מייסד SAP האסו פלטנר, ואליה הצטרפה קרן יזראל קלינטק ונצ'רס, שהשקיעה בחברה באמצע 2008.

את ברייטוייו הקימו ב-2008 בני שוהם, שמשמש כמנכ"ל; נועם נוי, סמנכ"ל הטכנולוגיות; ד"ר משה פינארוב וד"ר גיורא דישון. החברה מתמקדת בפיתוח כלים לשיפור תהליכי ייצור של תאים סולאריים, כדי ליצור אופטימיזציה של פעילות התאים.

ההשקעה, כך מסרה החברה, תסייע לה לעמוד בתכניותיה להציג מערכות ראשונות במהלך 2009. לפי סקר של חברת הייעוץ Photon Consulting, השוק הסולארי צפוי לגדול ב-68% בכל שנה מהשנים 2007-2012, וההכנסות בו יזנקו מ-27 מיליארד דולר ב-2007 ל-274 מיליארד דולר ב-2012.

למרות ירידה של 35% בהשקעות בתחום הקלינטק ברבעון הרביעי של 2008 לעומת הרבעון הקודם, הוא נשאר אחד התחומים החמים לאורך שנת 2008, בעיקר בכל הנוגע לאנרגיה סולארית. על-פי נתוני חברת Cleantech Group, בשנה שעברה הושקעו בסך הכל כ-8.4 מיליארד דולר בחברות הקלינטק, כ-40% מתוכם בתחום הסולארי. אינדיקציה נוספת לדומיננטיות של התחום ניתן למצוא בכך ששלוש העסקאות הגדולות בתחום הקלינטק ב-2008 היו בתאים סולאריים (Thin-film Solar), והיו בהיקפים של 200-300 מיליון דולר.

המספרים הגדולים בתחום משכו להשקעה גם שמות שלא רואים בהשקעות קלינטק בדרך כלל. עבור קרן HPV, זוהי השקעה ראשונה בקלינטק, והשקעה שנייה בסך הכול בחברה ישראלית. "זו יריית פתיחה של הקרן בתחום הקלינטק ואנחנו הולכים להרחיב את פעילותנו בשוק זה בתקופה הקרובה", אמר ערן דוידזון, נשיא ומנכ"ל הקרן. לדבריו, "לקרן יש יכולת לפתוח דלתות בתעשיית האנרגיה הסולארית הגרמנית, שפורחת בשנים האחרונות בעקבות מענקים ממשלתיים גדולים. יש לנו תקציב של עשרות מיליוני אירו לקלינטק כך שזה יהיה חלק נכבד מההשקעות שלנו בשנים הקרובות", הוא מוסיף.

לאחר ההשקעה התמנה אייל הראל, מייסד ונשיא אורבוטק בעבר, ליו"ר דירקטוריון החברה, וגלן שוובר מיזראל קלינטק ונצ'רס, הצטרף לדירקטוריון החברה.

ברייטוויו אינה הישראלית היחידה שפועלת בתחום התאים הפוטו-וולטאיים - Tigo של סם ארדיטי גייסה גם היא מיליוני דולרים.