חברת הנדל"ן דורות טענה בביהמ"ש שהמשך קיומה תלוי בתשלום חוב של חצי מיליון דולר - המשקיעים שמעו על כך רק בדיעבד

האם דורות החסירה מידע מהמשקיעים? ; החברה: "אנחנו מדווחים על-פי חובתינו לפי הדין"

מהדו"ח של חברת הנדל"ן דורות לרבעון השלישי עולה תמונה עגומה: החברה, שנסחרת כיום לפי שווי שוק של 20 מיליון שקל, צברה הפסד של 14.8 מיליון שקל מתחילת 2008, גירעון בהון החוזר בהיקף של 51.5 מיליון שקל, ובנוסף מונו על-ידי הבנק המממן כונסי נכסים לנכסים של החברה באנגליה.

אלא שמלבד הבעיות הללו, הידועות למשקיעים, מבדיקת "גלובס" עולה כי החברה מעורבת בסכסוך משפטי, אותו נראה שהיא מעדיפה להסתיר מהמשקיעים, ואינה מדווחת על ההתפתחויות בגינו לבורסה.

דורות, שנמצאת בבעלות צבי דינשטיין, הסתכסכה לאחרונה עם השותף שלה לפעילות בסלובקיה, ד"ר עוז פירט. בתחילת חודש דצמבר היא העמידה למכירה את חלקה בחברה הסלובקית המחזיקה בנכס בעיר בירה, ברטיסלבה, תמורת חצי מיליון דולר, אולם אפשרה לשותפים להפעיל זכות סירוב ולרכוש ממנה את חלקה בחברה. פירט הודיע לדורות כי הוא מממש את זכות הסירוב, וכי ירכוש את אחזקתה בחברה הסלובקית.

בדיווח לבורסה שהעבירה דורות ב-30 בדצמבר אשתקד, היא הודיעה כי היא מבקשת להשלים את העסקה עד ל-5 בינואר 2009. בתאריך היעד לא דיווחה דורות לבורסה האם העסקה הושלמה. ב-20 בינואר נולד הסכסוך המדובר: דורות דיווחה כי נחתם ההסכם למכירת ההחזקה בחברה הסלובקית לפירט. אלא שלא חלפו מספר שעות, ופירט הודיע כי אין בכוונתו להעביר לחברה את מלוא התמורה המגיעה לה במזומן, אלא על-ידי קיזוז חוב קודם שיש ביניהם.

יום למחרת חתימת הסכם המכירה, פנתה החברה לבית המשפט בבקשה לחייב את השותף לשלם לה את הסכום כפי שנקבע בהסכם, חצי מיליון דולר במזומן, ולתת צו מניעה ארעי לביצוע העסקה, על מנת שפירט לא ירשום את מניות הנכס על שמו. בבקשה למתן צו המניעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נכתב כי, "אי קבלת התמורה עלולה להסב לחברה באופן מיידי נזקים רבי היקף, עד כדי עמידתה על סף חדלות פירעון".

בכתב הבקשה לבית המשפט חושף עורך הדין של חברת דורות, ברק לוכטשטיין, את מצבה האמיתי של החברה, שלפי הבקשה קיומה או פירוקה תלויים בחצי מיליון דולר, שעליהם נסוב צו המניעה. "...ובפרט נוכח מצבה הכלכלי הרעוע של המבקשת המצויה על סף הליכי פירוק, מתבקש בית המשפט הנכבד להעניק למבקשת את הסעדים המבוקשים ברישא זו... בין היתר בבחינת הותרת המבקשת כעסק חי ומניעת פירוקה".

לא הסתבכות ראשונה

אלא שבניגוד למה שנכתב בבקשה לבית המשפט, בו מגדירה החברה את האירוע כקריטי הרי שבהודעה ששיגרה לבורסה לא מציינת החברה את ההשפעה של דחיית בקשתה, וזאת לאחר שכבר נרשמה בדו"חות האחרונים של חברה הערת עסק חי מרואי החשבון שלה, שטיין שלו ושות'. הדיווח שהמשקיעים קיבלו על האירועים הוא בדיעבד, רק לאחר שניתן צו מניעה זמני במעמד צד אחד על-ידי בית המשפט.

הצורך הדחוף של דורות בכסף מוסבר בהמשך, והתמורה האמורה להתקבל מיועדת להסדר חוב ותשלום מסים של חברת בת אחרת של דורות, חברת Rivergrange באנגליה, שהצליחה להשיג ארכה לתשלום החוב עד ל-18 בפברואר 2009.

חברת דורות כבר חוותה על בשרה בעיות משפטיות, כאשר בשנים 2005-2006 נחקר דינשטיין בידי רשות ני"ע בחשד לקבלת דבר במרמה והפרת אמונים בתאגיד. ב-2004 התפטר סמנכ"ל הכספים של החברה, צבי בכרך, לאחר שהעלה טענות על האופן בו מתנהלת החברה. לדו"חות האחרונים של החברה צורפה הערת עסק חי, ונכתב כי המשך פעילות החברה מותנה במימוש נכסים או גיוס הון, כיוון שלחברה אין מקורות מימון נוספים.

עורך הדין המייצג את דורות מסר בתגובה כי, "החברה מדווחת על פי חובותיה לפי הדין הן בדו"חות הכספיים והן בדו"חות המיידיים. *